Läste en tråd här på forumet där det diskuterades olika kryss-spår och bits till dessa. Tyvärr gav den tråden inte svar på min fråga, så det får bli en ny tråd:giggle:.

Saken är den att jag håller på att fylla min verktygstavla i garaget och har nu kommit till skruvmejslarna. Har tänkt att ha 4st kryssmejslar. Frågan är då om jag ska ha PH eller PZ-klinga på dom? Vet att det hänger på skruvskallen, men om jag nu måste välja. Vilket är fungerar minst dåligt - en PZ mejsel i en PH-skalle eller en PH-mejsel i en PZ-skalle?

Har både PH och PZ-bits till skruvdragaren, så det är inga problem. Frågan är alltså vilken klinga man ska välja på en handmejsel för att klara "allmän skruvning", både på fordon och i hemmet?

Nån som har några tips?

Glad Påsk!/
Moribusken

Q
Tråkigt svar och inte vad du ville höra men jag skulle välja 2 st PZ och 2 st PH, inte bra för blodtrycket att använda fel mejsel för jobbet.

• Gilla
fredand44 och 7 till
  • Laddar…
M Moribusken skrev:
Läste en tråd här på forumet där det diskuterades olika kryss-spår och bits till dessa. Tyvärr gav den tråden inte svar på min fråga, så det får bli en ny tråd:giggle:.

Saken är den att jag håller på att fylla min verktygstavla i garaget och har nu kommit till skruvmejslarna. Har tänkt att ha 4st kryssmejslar. Frågan är då om jag ska ha PH eller PZ-klinga på dom? Vet att det hänger på skruvskallen, men om jag nu måste välja. Vilket är fungerar minst dåligt - en PZ mejsel i en PH-skalle eller en PH-mejsel i en PZ-skalle?

Har både PH och PZ-bits till skruvdragaren, så det är inga problem. Frågan är alltså vilken klinga man ska välja på en handmejsel för att klara "allmän skruvning", både på fordon och i hemmet?

Nån som har några tips?

Glad Påsk!/
Moribusken
Mitt tips är det tråkiga. Dvs du ska ha rätt mejsel till rätt skruv för annars står du och svär när du runddragit. Så båda sorterna behövs.

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Jag har 4 ”kryssmejslar framme på min verktygstavla. PH1, PH2, PZ1 och PZ2.

Ska du bara ha 4 och inte är urmakare så känns det som enda vettiga alternativet.

• Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, även om de inte riktigt var svar på min fråga ;)
Har även en bitsmejsel på verktygstavlan, så jag kan lätt ta rätt bits för aktuellt jobb.

Frågan var - vad fungerar minst dåligt PH-klinga i PZ-skalle eller PZ-klinga i PH-skalle...:thinking:
Kollar man på klingornas och skallarnas utformning, känns det som en PH-klinga fungerar minst dåligt i en PZ-skalle. Tänker mig att PZ-klingan inte går ner riktigt i PH-spåret. Tvärt om borde isf funka bättre, fast "glappa" lite mer....?

mvh/ Moribusken

K
Kan du inte bara ha spårmejslar och slå ner i skruvarna?

• Gilla
  • Haha
1977bjorn och 8 till
  • Laddar…
Tycker de passar lika dåligt, får alltid gå och byta...
Ska du skruva i lite äldre fordon kan du även behöva en slagskruvmejsel (ännu viktigare att ha rätt klinga/bits till skruvskallen då) ;)

Pz-klinga passar bättre i Ph-skalle än tvärtom så om du prompt bara ska ha en klinga så satsa på Pz. Dock behöver du minst både Pz1 och Pz2 annars blir det för stor skillnad.

Jag säger dock som alla andra trots att du inte vill höra detta:
Skaffa både Pz och Ph om du vill sova gott :-)

Vänligen.

/Mathias

M Moribusken skrev:
Tack för alla svar, även om de inte riktigt var svar på min fråga ;)
Har även en bitsmejsel på verktygstavlan, så jag kan lätt ta rätt bits för aktuellt jobb.

Frågan var - vad fungerar minst dåligt PH-klinga i PZ-skalle eller PZ-klinga i PH-skalle...:thinking:
Kollar man på klingornas och skallarnas utformning, känns det som en PH-klinga fungerar minst dåligt i en PZ-skalle. Tänker mig att PZ-klingan inte går ner riktigt i PH-spåret. Tvärt om borde isf funka bättre, fast "glappa" lite mer....?

mvh/ Moribusken
Finns bara ett enda tillfälle när man inte behöver bry sig om vilken stjärnmejsel man använder, och det är när man skruvar bort en skruv som man redan vet att man inte kommer skruva tillbaka igen.

Jag gillar weras "gula" med slagkappa, då kan du slå i PZ i PH utan problem... Köp gärna hela satsen så får du både hängare och de andra mejslarna du behöver... ;)

https://kiwitools.se/collections/we...ats-kraftform-bigpack-13-st-mejslar-serie-900

Lite offtopic:
Det finns tre sorters skruvar här i världen. "Vanliga skruvar", "såna där med kryss" och "konstiga".
Eftersom "konstiga" bara kan hanteras av professionella hantverkare så behöver du två skruvmejslar. Gärna köpta på Ullared i ett set för 9.90.

C
B Bigfoot skrev:
"Vanliga skruvar", "såna där med kryss"
Eller minus och plusskruvar som någon sade.

Bästa allround-klingan är så klart en spårklinga, den funkar bra på både minus- och plusskruvar.

Tack för alla erfarenheter och bra svar...

Det blev en kompromiss - PH1, PH2, PZ2 och PH3

Sen testade jag och min teori verkar stämma - PH funkar bättre i en PZ-skalle än tvärt om.

Glad Påsk på er :)

/Moribusken

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
G
JIS måste man också ha, nästan som PH men inte riktigt...

R Robert-san01 skrev:
Räcker med en mejsel.

[länk]

Tror dock du även skall köpa ett gäng grispittar i olika storlekar.
En sån har jag. Den är halvkass till allting. Men om man bara ska ha en mejsel i fickan när man går runt och letar efter jobb så är den en hygglig kompromiss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.