MrJay
Skalman9 Skalman9 skrev:
Vi har tiden emot oss och har befintlig snickare som ska göra mkt. Kan man sätta spänntak enkelt själv?
Vad kostade det dig i material och tid för x kvm?
En oerfaren snickare skall nog undvika att sätta upp tak han inte har erfarenhet av eller utbildning, även om det ser enkelt ut. Jag svarar nog nej på den om du vill erhålla alla garantier etc.

Att förbereda tar nog längst tid, att sätta upp list och spänna upp taket tar 1h i ett normalstort rum för de. Priset beror helt på material och storlek på rummen men som sagt är det billigare och går mycket snabbare än gips.

Taket är ju diffusionstätt, så om man byter det bör man undersöka om och hur man sätter dit någon annan form av diffpärr.

Blir inte gles + gips = tillräckligt diffspärrat?

P
Skalman9 Skalman9 skrev:
Det beror på förutsättningarna för ditt hus. Bara du kan avgöra om det är tillräckligt.

Funkar det bra idag så kan man ju tänka så här att man inte ändrar det som funkar bra. Dvs är det helt tätt så behåller man det helt tätt. Kanske är en ångbroms bäst. Eller så kör man helt utan spärr, dvs gles och gips.

Skalman9 Skalman9 skrev:
Nej. Gipsskivor är inte diffusionstäta. Som sagt var behöver ni kolla över hur det ser ut just i erat hus. Helt utan diffspärr eller -broms skulle inte jag våga mig på iallafall...

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Baracuda tak är (tror jag) en beämning på ett spänt plast tak. alltså en plastfolie som är uppspänd i taket. Var populärt på 60 - 70 talet.

En katastrof ur brandsynpunkt. Vid brand, så det blir varmt i rummet så smälter folien, lossnar från taket och "vacuumförpackar" ev. personer som försöker fly ut från branden. Plasten brinner sedan fint. En mardröm ur brandsynpunkt.

Taket har ingen bärande funktion. Det finns varianter med små hål, ser ut som prickiga bilinnertak, som fanns i WW på 60 - 70 talet.

De tror jag har en ventilationsfunktion, river man ett sådant behöver man kolla den detaljen.

Vävtak är en annan äldre form av spända tak, det är en textilväv (tror det var säckväv) som spänns i taket. På den tapetserar man med ett tunnt papper. Och målar på det. Dessa tak är väl inte jättebra ur brandsynpunkt heller, de brinner. Men de kommer ju inte ned och slår in folk som finns i rummet.
Kom in i en gammal tråd när jag googlade på barracudatak. Att kalla det "plasttak" är en ganska grov felbeskrivning. Det handlade om en spänd gummiduk, som var elastisk när man tryckte på det. Det fanns på den tiden också Barracudatält eller Barracudahallar. Handlade om uppblåsta hallar i gummi som användes som hockeyhallar, fotbollshallar och annat där man skapade en stor hall bara genom en stor uppblåst gummiduk.

Baracudahallarna var inga gummitält det var typ tjock pressening, däremot innertaken var typ gummi

K Klippspiken skrev:
Baracudahallarna var inga gummitält det var typ tjock pressening, däremot innertaken var typ gummi
"Typ tjock presenning"? Ja, det var det. Det var väv klädd med gummi, och det som gjorde det tjockt var just gummit. Precis som tjockare presenningar är klädda med latex, dvs gummi. Ett hus i betong är byggt i betong, även det är förstärkt med armering. Här var väven den "armeringen" som skulle hålla ihop gummit. Men det var likväl gummitält. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Barracuda_AB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.