F
R Rutgero skrev:
Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.

Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.

Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?

Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
Första 2 åren använder ungen inte sitt rum ändå.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Tänk på att barnet måste vara tillräckligt gammal för att kunna klättra (framförallt ner) för en stege om ni bygger loft

Räkna också med att en vuxen kommer att behöva sova i samma säng delar av natten i några år framöver.

EDIT: Min poäng, ställ dit en säng så kommer det vara fullt tillräckligt tills barnet är typ 5, 6 år.
Dvs gott om tid att känna in läget om vad som passar er och just ert barn. Sen kan ni fundera på om det borde byggas loft i skrubben, (temporärt) dela allrummet, bygga ut eller vad som nu kan passa då
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nu när du har lite vettig input med olika åsikter är det dags för det stora testet.

Skriv samma fråga på familjeliv och se lattemammorna explodera... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Incoog och 11 till
  • Laddar…
Barnrum?
2x2 meter är ju lagom för en "sängkammare" - beställ en mått-tillverkad madrass och flytta in där själva så kan barnet få ett större rum med skrivbord för läxläsning och datorspel. Ja, kanske vänta med det tills sånt blir aktuellt om ni trivs bättre i ett stort sovrum...
Har gjort så själv och så länge det finns ett rejält badrum i anslutning och "kontor" någonstans så har det fungerat utmärkt. Badrummet var ofta större än sovrummet.
 
R Rutgero skrev:
Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.

Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.

Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?

Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
Du behöver inget barnrum om ni inte absolut vill. Vår son är 2,5 och sover med oss i sängen (jag vet att många ogillar tanken på det men för oss funkar det bra och jag har fått intrycket att många föräldrar är trötta för att deras 2-3åringar vaknar på natten medans vi sover igenom hela natten). Vi har tre rum "över" som vi använder som gästrum och kontor tills sonen blir stor nog att börja bry sig om att ha ett eget rum.

Mitt råd är därför att vänta och se vad för personlighet ert barn har. Onödigt att stressa med att göra ett rum med en bebis som ändå inte kommer vara där ändå. Det tar ganska lång tid innan barn börjar "leka själva", minst 2-3 år. Väntar ni kan ni dessutom anpassa barnrummet tillsammans med barnet. Lycka till och njut av familjelivet!
 
  • Gilla
Kennie91 och 6 till
  • Laddar…
Håller med föregående.
Mina barn har sovit med mig i mitt sovrum tills de varit åtminstone 3 år, dock har jag varit ensamstående...
Barn vill ändå leka i samma rum där föräldrarna är de första åren :-)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det fungerar ju lätt upp i 3 års åldern iaf. Jag hade nog sagt ännu längre. Som många säger, tills barnet har kompisar hemma och hellre "hänga på rummet" än i era allmänna ytor.
Själv hade jag ett rum i samma storlek, dessutom genomgångsrum för att syrran skulle kunna komma till sitt. Det fungerade till det blev som jag beskrev ovan.
 
Som rent sovrum funkar ett litet rum ganska länge. Jag har en 5åring som sover i min garderob och är fullt nöjd med det. Den är dock större än rummet tråden. På dagen används inte rummet. Spjälsäng kan användas ganska länge. På första barnet bytte vi till en barnsäng, men barnet ångrade sig och gick tillbaka till spjälsängen. Sedan har vi kört den till den börjar bli liten på längden. Att få även små barn att sova ensamma i sängen och hela natten är fullt möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En avlägset bekant ensamstående mamma bort i en tvåa med sina fyra barn, hon sover i vardagsrummet med den yngsta och sen övriga barn i sovrumet. Sen när den äldsta killen blev typ 13-14 nånstans så flyttade han in i klädkammaren, fick plats en säng, en byrå, ett litet datorbord och en TV och jag tror han var rätt nöjd med det jämfört att dela rum med brorsorna, vad jag vet bor han där än fast han nu är 18+ och precis börjat jobba.

Jag säger som andra sagt, de första åren behöver barnet inget rum alls egentligen, mens en funkar det nog i några år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Håller med föregående. De första två-tre åren behövs inget speciellt barnrum alls. Barn behöver vara, och vill vara, med sina föräldrar/ sin familj. Inget av mina har någonsin lekt på sitt rum, utan vardagsrum och kök har blivit lekrum. Stökigt med mycket leksaker överallt? Javisst, men viktigare att de känner sig inkluderade i familjen och trygga än att huset ser ut som ett reportage i någon design eller heminredningstidning. Vi har rottingkorgar, både i kök och vardagsrum för leksaksförvaring. Sova gör de helst i vårt sovrum i egen spjälsäng/barnsäng när de är små. Praktiskt att slippa trava iväg till barnrummet när barnet vaknar på natten. För vaknar, det gör de och sjuka blir de också. Sen när hen är runt 4 år vill hen säkert ha sitt lilla kryp-in. Varför skulle inte 4,1 kvm funka till en barnsäng och en liten byrå för kläder? Om det finns syskon kan de faktiskt också dela rum , i alla fall om de är av samma kön och innan de kommer upp i tonåren. Det är mer regel än undantag i resten av den rika delen av världen. Det är inte rummet och kvadratmetrarna som är viktiga utan sammanhållningen och gemenskapen i familjen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En barndomskompis hade en säng liknande @Civilpolisen i ilägg #23. Hans rum var nog inte större än 3 kvm och jag tyckte det var litet, men vi lekte i hallen utanför. Han bodde dör tills han var 10 år. Inte vsr han ledsen för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rutgero skrev:
Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.

Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.

Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?

Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
 
Väldigt högt i tak. Som första rum fungerar det absolut. Inte alla som har ett eget rum i början. Mina barnbarn har inte haft det och nu har 4 åringen fått ett eget rum på ca 5 kvm. Med den takhöjden kan ni ju senare bygga en loftsäng. Små barn leker ju också gärna nära föräldrarna
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.