Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.
Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.
Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?
Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.
Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?
Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
Tja, rått länge egentligen.
Med fönster, högt i tak och bra ventilation så är det ju egentligen inte något hinder att bo i rummet för någon.
(Och jag anta att barnet kan leka på andra ställen om det så önskar)
Däremot kanske det börjar bli ett problem när barnet börjar leka med andra barn hemma och hos andra och börjar känna att det är ”annorlunda”.
Med fönster, högt i tak och bra ventilation så är det ju egentligen inte något hinder att bo i rummet för någon.
(Och jag anta att barnet kan leka på andra ställen om det så önskar)
Däremot kanske det börjar bli ett problem när barnet börjar leka med andra barn hemma och hos andra och börjar känna att det är ”annorlunda”.
Vad är ni nervösa för ska hända?
Beroende på vilka andra ytor som finns tillgängliga skulle rummet duga tills kompisar kommer över och dom vill vara ifred.
Att bara ha som barnkammare där man bara sover fungerar antingen närmare tonåren...
Beroende på vilka andra ytor som finns tillgängliga skulle rummet duga tills kompisar kommer över och dom vill vara ifred.
Att bara ha som barnkammare där man bara sover fungerar antingen närmare tonåren...
Ja precis förutsättningarna för en bra trivselmiljö finns och i sidobyggnaden har vi även en fullt inredd lägenhet på 30 kvm (med egen dusch/wc, kök och klädkammare). Där kan naturligtvis ungen bo när den når en lämplig ålder för det, givet att vi inte får tvillingar.Dowser4711 skrev:
Tja, rått länge egentligen.
Med fönster, högt i tak och bra ventilation så är det ju egentligen inte något hinder att bo i rummet för någon.
(Och jag anta att barnet kan leka på andra ställen om det så önskar)
Däremot kanske det börjar bli ett problem när barnet börjar leka med andra barn hemma och hos andra och börjar känna att det är ”annorlunda”.
Jag tänker mig att det säkert är möjligt för ett barn att bo i "barnrummet" upp till det att den blir 10 år men det är fortfarande lite för ungt för att "flytta" till gästlägenheten, tänker mig att man åtminstone bör vara 13-14 år för det.
Då är frågan vart ungen tar vägen mellan 10-14 år?
Upp på loftet jag föreslog...?R Rutgero skrev:Ja precis förutsättningarna för en bra trivselmiljö finns och i sidobyggnaden har vi även en fullt inredd lägenhet på 30 kvm (med egen dusch/wc, kök och klädkammare). Där kan naturligtvis ungen bo när den når en lämplig ålder för det, givet att vi inte får tvillingar.
Jag tänker mig att det säkert är möjligt för ett barn att bo i "barnrummet" upp till det att den blir 10 år men det är fortfarande lite för ungt för att "flytta" till gästlägenheten, tänker mig att man åtminstone bör vara 13-14 år för det.
Då är frågan vart ungen tar vägen mellan 10-14 år?
Jag gissar att när barnet väl kommit så betyder charmen kanske inte lika mycket som att få det bra och fungerande hemma. Jag hade haft svårt att motivera ett barnrum på 4 kvm när barnet inte är spädbarn längre om jag haft 16 kvm allrum som inte är ett måste (gissar då att ni har ett vardagsrum också)
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Möjlighet (både ekonomiskt och platsmässigt) att bygga ut? Initialt inga problem men inte värt att bygga för barnet. Lägg tid o pengar på att bygga större eller flytta
Vi får nog klargöra vad som förväntas av rummet.
Jag ser framför mig sömn, läsning och stänga dörren om sig när föräldrar är jobbiga.
Jag ser framför mig sömn, läsning och stänga dörren om sig när föräldrar är jobbiga.
Med den takhöjden ser jag absolut inga problem. Det finns många smarta lösningar på compact living. Vi i Sverige bor på sinnessjukt stora ytor egentligen jämfört med andra delar av världen. Något vi borde omvärdera nu när energi blivit så dyrt.
Utan problem fram till dom är 4år (säkert längre). Vi hade likande när vi hade dåligt med rum. Gjorde om en större klädkammare till ett rum. Där lektes det en del men det fanns också mest leksaker i vardagsrummet, där större delen av leken hölls.
Bor nu betydligt större och med sovrum till barnen som är större än "nybyggnadsstandard" men den nya minstingen leker ändå mer i vardagsrummet.
Men der förutsätter att lek får ske i andra rum. Dock skulle jag inte säga att en tonåring ska behöva ha den storleken på rum om det finns andra möjligheter, känns någonstans att när dom är 7-8år och vill ta med sig kompisar så kan det bli ett problem. OM man nu inte "gör" gästlägenheten till en yta där man får ta med kompisar, för då blir det ju helt andra förutsättningar.
Bor nu betydligt större och med sovrum till barnen som är större än "nybyggnadsstandard" men den nya minstingen leker ändå mer i vardagsrummet.
Men der förutsätter att lek får ske i andra rum. Dock skulle jag inte säga att en tonåring ska behöva ha den storleken på rum om det finns andra möjligheter, känns någonstans att när dom är 7-8år och vill ta med sig kompisar så kan det bli ett problem. OM man nu inte "gör" gästlägenheten till en yta där man får ta med kompisar, för då blir det ju helt andra förutsättningar.