Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.

Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.

Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?

Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
 
2 år
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Något mer bud?
 
Tja, rått länge egentligen.
Med fönster, högt i tak och bra ventilation så är det ju egentligen inte något hinder att bo i rummet för någon.
(Och jag anta att barnet kan leka på andra ställen om det så önskar)
Däremot kanske det börjar bli ett problem när barnet börjar leka med andra barn hemma och hos andra och börjar känna att det är ”annorlunda”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vad är ni nervösa för ska hända?

Beroende på vilka andra ytor som finns tillgängliga skulle rummet duga tills kompisar kommer över och dom vill vara ifred.
Att bara ha som barnkammare där man bara sover fungerar antingen närmare tonåren...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Är det 5 meter i takhöjd går det ju utan problem att lägga till ett loft när barnet blir äldre och kan då säkert ha rummet till mitten av tonåren i alla fall...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, rått länge egentligen.
Med fönster, högt i tak och bra ventilation så är det ju egentligen inte något hinder att bo i rummet för någon.
(Och jag anta att barnet kan leka på andra ställen om det så önskar)
Däremot kanske det börjar bli ett problem när barnet börjar leka med andra barn hemma och hos andra och börjar känna att det är ”annorlunda”.
Ja precis förutsättningarna för en bra trivselmiljö finns och i sidobyggnaden har vi även en fullt inredd lägenhet på 30 kvm (med egen dusch/wc, kök och klädkammare). Där kan naturligtvis ungen bo när den når en lämplig ålder för det, givet att vi inte får tvillingar.

Jag tänker mig att det säkert är möjligt för ett barn att bo i "barnrummet" upp till det att den blir 10 år men det är fortfarande lite för ungt för att "flytta" till gästlägenheten, tänker mig att man åtminstone bör vara 13-14 år för det.

Då är frågan vart ungen tar vägen mellan 10-14 år?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Loft var en bra lösning
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
R Rutgero skrev:
Ja precis förutsättningarna för en bra trivselmiljö finns och i sidobyggnaden har vi även en fullt inredd lägenhet på 30 kvm (med egen dusch/wc, kök och klädkammare). Där kan naturligtvis ungen bo när den når en lämplig ålder för det, givet att vi inte får tvillingar.

Jag tänker mig att det säkert är möjligt för ett barn att bo i "barnrummet" upp till det att den blir 10 år men det är fortfarande lite för ungt för att "flytta" till gästlägenheten, tänker mig att man åtminstone bör vara 13-14 år för det.

Då är frågan vart ungen tar vägen mellan 10-14 år?
Upp på loftet jag föreslog...?
 
  • Gilla
Rutgero
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Upp på loftet jag föreslog...?
Skrev ungefär samtidigt, såg inte. Låter som bra förslag.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att när barnet väl kommit så betyder charmen kanske inte lika mycket som att få det bra och fungerande hemma. Jag hade haft svårt att motivera ett barnrum på 4 kvm när barnet inte är spädbarn längre om jag haft 16 kvm allrum som inte är ett måste (gissar då att ni har ett vardagsrum också)
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
Möjlighet (både ekonomiskt och platsmässigt) att bygga ut? Initialt inga problem men inte värt att bygga för barnet. Lägg tid o pengar på att bygga större eller flytta
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
Vi får nog klargöra vad som förväntas av rummet.
Jag ser framför mig sömn, läsning och stänga dörren om sig när föräldrar är jobbiga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Med den takhöjden ser jag absolut inga problem. Det finns många smarta lösningar på compact living. Vi i Sverige bor på sinnessjukt stora ytor egentligen jämfört med andra delar av världen. Något vi borde omvärdera nu när energi blivit så dyrt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
Utan problem fram till dom är 4år (säkert längre). Vi hade likande när vi hade dåligt med rum. Gjorde om en större klädkammare till ett rum. Där lektes det en del men det fanns också mest leksaker i vardagsrummet, där större delen av leken hölls.
Bor nu betydligt större och med sovrum till barnen som är större än "nybyggnadsstandard" men den nya minstingen leker ändå mer i vardagsrummet.

Men der förutsätter att lek får ske i andra rum. Dock skulle jag inte säga att en tonåring ska behöva ha den storleken på rum om det finns andra möjligheter, känns någonstans att när dom är 7-8år och vill ta med sig kompisar så kan det bli ett problem. OM man nu inte "gör" gästlägenheten till en yta där man får ta med kompisar, för då blir det ju helt andra förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.