Behöver tips hur man kan göra en snygg lösning till grinden som ska sitta i vår trapp. Som ni ser är saknas det något att fästa grinden i till vänster där räcket slutar.

Trapp med vit grind bredvid en vägg där räcket slutar och ingen ankarplats för grinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emmanuel Frank Mukasa
  • Laddar…
Jag gjorde såhär, men jag hade vägg på båda sidor.

Vit barngrind monterad i hörnan av en öppning mellan två rum, utan vägg på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Li_0000
  • Laddar…
tommib
Kommer snart ha ett liknande problem. Min plan för att lösa det är att sätta en skiva på vardera räckesståndarna och skruva ihop dem med gängstång eller bult av lämplig sort. Det ger en plan yta att montera grinden på utan att du behöver skruva i själva trappräcket/ståndarna (vilket är det jag vill undvika). I ditt fall kan du låta skivorna gå fram någon decimeter eller två så att du kan fästa grinden bättre i väggen. Då behöver du något stöd mellan skivorna som är lika tjockt som räckesståndarna men det är bara bra att ha ändå för att skruva i.

Rent konkret i ditt fall, använd typ 16 mm MDF (finns att köpa som hyllplan i olika dimensioner) och måla med vit lackfärg när allt är färdigt men innan du sätter dit den på trappan. Det kommer se helt ok ut och ska bara sitta några år.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde såhär. Har iofs ingen ledstång ivägen men den kanske går att plocka ner så länge grinden är uppe? Satte en bit bastulav i ask nedtill för att minska glipan vid första steget.
Träbarngrind vid trapp med bastulavsbit nedtill för att täcka glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Li_0000
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde såhär, men jag hade vägg på båda sidor.

[bild]
Älskar er lösning, vi har en liknande situation ovan vår trapp och önskar veta hur ni byggde ihop denna? Hade varit supertacksam för svar
 
L Li_0000 skrev:
Behöver tips hur man kan göra en snygg lösning till grinden som ska sitta i vår trapp. Som ni ser är saknas det något att fästa grinden i till vänster där räcket slutar.

[bild]
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.