Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Vad jag tycker är provocerande.

De två valen är inte så svartvita som man vill.

Många följer de regler som finns.
Många kämpar för att göra rätt med små rimliga avsteg för att livet ska fungera.
Sedan finns det de som helt medvetet utnyttjar systemet (maxtaxa) utan betänkligheter.

Jag har inte sett någon på mygelsidan argumentera för att få ett system där de som behöver/vill utnyttja systemet utanför reglerna ska stå för de fulla kostnaderna.

Jag tycker också att reglerna ska vara identiska oavsett var man bor.

/ATW

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Nej av den enkla anledningen att barnen ska vara på förskolan medan du själv är på jobbet och genererar skattepengar/studerar. Att vara hemma och svartjobba åt sig själv medan andra passar dina barn tycker jag absolut inte är okej. Vår kommun är jättetydlig på den punkten, förskola endast när du är på jobbet eller till och från jobbet.

Släpp lös på detta och det blir kaos, då kan folk vara hemma och städa/baka/blogga, för det är ju också ett jobb, samtidigt som dina barn är på förskolan. Kommunerna har ju 15 timmar i veckan för de som inte jobbar eller har småsyskon hemma, det är väl tillräckligt generöst? Jag missunnar inte just byggare utan problemet är att det inte går att dra en gräns mellan vad som räknas som jobb och inte.

/S -pappa till två barn

• Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Om man nu är tvungen att renovera/bygga när inget barn är hemma så är det bara att vänta tills barnen börjar förskoleklass, då har man minst tio år på sig.

• Gilla
Lenamajan och 3 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Tror du missuppfattat vad en förSKOLA är. Det är inte barnpassning. Det är ju t o m snack att det ska bli skolplikt för förskola då det är ett större problem att folk håller ungarna hemma inte lär sig svenska med mera...
Nu finns det ju ingen skolplikt för förskola så ditt argument faller ju. Jag vill fortfarande påstå att anledningen till att man har förskola är i första hand för att föräldrarna ska kunna arbeta. Åtminstone var det därför det infördes subventionerad förskola.

Jag har lite svårt att se kopplingen mellan att barnen inte lär sig svenska för att föräldrarna bygger hus.

Jag kan ju givetvis endast svara för mina åsikter men jag känner inte för att pumpa in skattepengar för att vissa familjer väljer att bygga hus medan barnen går på dagis och då prompt inte kan ha dem hemma.

Redigerat:
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
J
Uppenbarligen var det ingen av de som fördömer "på vägen hem Bauhaus handlande föräldrar" som vågar säga om de kört för fort någon gång. Törs inte fråga om ni någon gång laddat ned eller tittat på film eller musik, eller piratkopierad mjukvara då...

Jag kom på genom steves inlägg ovan att om man tror sig ha en kommande karriär som YouTuber eller bloggare i bygg/hemstylingbranchen så bör det vara helt ok att vara hemma. Till och med de som bloggar om mat, mode och annat kan ju leva på att ta bilder när de softar, dricker drinkar etc. - det är ju numera ett yrke. Så det är bara börja bygga material för en bloggkarriär så blir vi alla som väl Anders skrev passiva inkomsttagare...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Uppenbarligen var det ingen av de som fördömer "på vägen hem Bauhaus handlande föräldrar" som vågar säga om de kört för fort någon gång. Törs inte fråga om ni någon gång laddat ned eller tittat på film eller musik, eller piratkopierad mjukvara då...

Jag kom på genom steves inlägg ovan att om man tror sig ha en kommande karriär som YouTuber eller bloggare i bygg/hemstylingbranchen så bör det vara helt ok att vara hemma. Till och med de som bloggar om mat, mode och annat kan ju leva på att ta bilder när de softar, dricker drinkar etc. - det är ju numera ett yrke. Så det är bara börja bygga material för en bloggkarriär så blir vi alla som väl Anders skrev passiva inkomsttagare...
De får förlänga öppetiderna på dagis, jag får inkomst kl 3 på natten ofta när folk i staterna köper mina produkter! :P

S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag argumenterar på med samma logik. Är det förbjudet, är det förbjudet!
Men myglarna som lämpar av sina ungar i knät på lektanten, för att sedan åka hem och snickra, eller bara vara lediga, hittar på egna argument för att motivera sitt parasiterande. -"livspusslet" är en favorit, "säkerheten", en annan. Fantasin flödar när självbedrägeriet knopas ihop. På samma sätt " resonerar" bilbrännande förortslegister. -"vad fan skall inte vi få ha lite skoj" etc. Likadant tänker inbrottstjuvar, hustrumisshandlare etc. Beteenden de flesta av oss föraktar. Men lustigt nog, gäller inte detta missbruk av dagisplatser. Vissa skryter till och med över att de luras. Helt obegripligt!

Att reglerna, likt andra lagar är stelbenta och otidsenliga är ointressant.

Staffan

Fast du har fel, så vem är du att kalla andra för parasiter? Har du ens egna barn?

BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får förlänga öppetiderna på dagis, jag får inkomst kl 3 på natten ofta när folk i staterna köper mina produkter! :p
Att det ramlar in försäljningar dygnet runt betyder inte att man jobbar dygnet runt. En ägare av en ICA-affär jobbar inte 16 timmar om dygnet 7 dagar i veckan bara för att det är så mycket som affären är öppen.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag argumenterar på med samma logik. Är det förbjudet, är det förbjudet! Likadant tänker inbrottstjuvar, hustrumisshandlare etc.
Det stora problemet är att du saknar varje uns av logik, vett och balans. Du kan dessutom inte ett skit om hur det förhåller sig i "barnomsorgsbranschen", vilket du tydligt visat i tråden. Och nu vill du jämställa de som lämnar barnen på förskolan med inbrottstjuvar och våldtäktsmän. Man tar sig för pannan åt din totala galenskap.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det ramlar in försäljningar dygnet runt betyder inte att man jobbar dygnet runt...
Nej, men det finns en underliggande poäng i resonemanget ändå!
Vi går mer och mer mot en arbetsmarknad där många tjänster inte innebär att man "stämplar in/ut" på gammalt maner.
Enmansföretag med en individ som arbetat upp sitt namn som ett varumärke och som säljer kundnytta eller levererar lösningar hör framtiden till.
Då är det svårt att definiera exakta gränser mellan arbete och fritid.
Samma sak med den sanne entreprenören som går och klurar på ett problem så voilá så trillar polletten ner och man behöver testa sin idé, teckna ner den stämma av med kund o s v.
Jag lovar att dom flesta, idag stora, företagen som IKEA och Tetrapak etc. började så en gång i världen.
Så med risk för att bli tjatig så är våra stämpelklockor jäkligt fyrkantiga när det gäller att visa prestation.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Har man tid att vara hemma och bygga så har man ju alldeles för mkt pengar! Man borde straffbeskattas på något sätt. Sen borde vi införa helikopterpengar. Då får alla ta del av Ostron och Läkare sen :)
Men först ska vi överleva CORONA!

Jävlar vad denna tråd har spårat. En ny tråd borde startas där frågan är: "Är det Moraliskt korrekt att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger". För svaret på frågan just nu är ju kort och gott nej eftersom det är emot kommunens reglemente.

BirgitS BirgitS skrev:
Att det ramlar in försäljningar dygnet runt betyder inte att man jobbar dygnet runt. En ägare av en ICA-affär jobbar inte 16 timmar om dygnet 7 dagar i veckan bara för att det är så mycket som affären är öppen.
Så kravet är att du har lön och jobbar? Så vid lunch måste du hämta ut barnet?
Det finns vi som inte jobbar på fabrik med fasta arbetstider

Redigerat:
T tobbbias skrev:
Har man tid att vara hemma och bygga så har man ju alldeles för mkt pengar! Man borde straffbeskattas på något sätt.
:crysmile:

Yepp jag måste bara komma till insikt först att min plats i Sverige är att stå med mössan i handen och buga tacka att de bara tar mer än hälften i skatt av det jag drar in. Och förlika mig med att majoriteten av de goda medborgarna tycker det är helt ok.

Som Hunter S Thompson sa "I must learn to enjoy loosing"

• Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
:crysmile:

Yepp jag måste bara komma till insikt först att min plats i Sverige är att stå med mössan i handen och buga tacka att de bara tar mer än hälften i skatt av det jag drar in. Och förlika mig med att majoriteten av de goda medborgarna tycker det är helt ok.

Som Hunter S Thompson sa "I must to learn to enjoy loosing"
Sjukt, och detta är ett forum för folk som renoverar, många som äger sitt boende mao. Ser nog ännu värre ut i Sverige i stort. Man blir mörkrädd

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det roliga är om alla höginkomsttagare skulle flytta, hur skulle det då se ut? Bara massor med bidragstagare kvar :p
Alla "höginkomsttagare" är inte lika gnälliga som du, de har vett att förstå att de tillhör en privilegierad minoritet och bidrar gärna till den gemensamma välfärden. Sedan finns det ett ganska stort skikt mellan det du (som vanligt nedlåtande) kallar höginkomsttagare och bidragstagare, och där finns merparten av löneskatteintäkterna. Det brukar ju dessutom vara standardargumentet för att införa platt skatt, eftersom det utgör en sådan liten del av de totala skatteintäkterna.

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.