Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
BirgitS
M MagHam skrev:
Nej, men det finns en underliggande poäng i resonemanget ändå!
Vi går mer och mer mot en arbetsmarknad där många tjänster inte innebär att man "stämplar in/ut" på det gammalt maner.
Enmansföretag med en individ som arbetat upp sitt namn som ett varumärke och som säljer kundnytta eller levererar lösningar hör framtiden till.
Då är det svårt att definiera exakta gränser mellan arbete och fritid.
Samma sak med den sanne entreprenören som går och klurar på ett problem så voilá så trillar polletten ner och man behöver testa sin idé, teckna ner den stämma av med kund o s v.
Jag lovar att dom flesta, idag stora, företagen som IKEA och Tetrapak etc. började så en gång i världen.
Så med risk för att bli tjatig så är våra stämpelklockor jäkligt fyrkantiga när det gäller att visa prestation.
Jag håller med dig helt i ditt resonemang men det är väldigt stor skillnad på det och att säga att man behöver dagis när man sover för att någon då klickar på köp-knappen på ens webbplats.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så kravet är att du har lön och jobbar? Så vid lunch måste du hämta ut barnet?
Fånar du dig med vilje?
Annars har den frågan varit uppe tidigare.

• Gilla
Mrkekko och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Bara av nyfikenhet, har du aldrig brutit mot någon regel, fuskat lite... Gått mot röd gubbe på en tom gata, kört 120 på 110 väg, betalat ett lass grus direkt till gubben i traktorn "till fikakassan", kopplat en elkabel, bytt tjänster med en polare? De flesta har gjort något som man själv ofta rättfärdigar på nåt sätt. Jag själv har nog gjort allt av ovan, näe... Inte bytt tjänst då jag inte jobbar med nåt som är bytbart... Men i min ungdom har jag råkat jobba svart då jag inte fattade reglerna, trots att jag ringde Skatteverket för att kolla att de var ok, men de sa att jag nog inte behövde ta upp nån inkomst för hobbyverksamhet... Preskriberat nu...
Frågan var:
Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

Inte, ifall man någon gång har köpt på vägen innan ungen hämtas. Utan ett systematiskt utnyttjande av andra för egen vinning.
Jag har säkert gjort allt det du räknat upp, och lite till. Framförallt när Jag var ung och dum. Men jag har alldrig sagt att det var "Ok". Och det är det tråden handlar om.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Haha, nej det är ni som är löjliga som tycker det är fel att hårt skattande, arbetande föräldrar inte kan lämna barnen någon timme ibland för att lösa vardagen.

Kräks lite i munnen över det tom

S scim skrev:
Alla "höginkomsttagare" är inte lika gnälliga som du, de har vett att förstå att de tillhör en privilegierad minoritet och bidrar gärna till den gemensamma välfärden. Sedan finns det ett ganska stort skikt mellan det du (som vanligt nedlåtande) kallar höginkomsttagare och bidragstagare, och där finns merparten av löneskatteintäkterna. Det brukar ju dessutom vara standardargumentet för att införa platt skatt, eftersom det utgör en sådan liten del av de totala skatteintäkterna.
De har väl inte räknat på hur oprivilegierade de egentligen är. Om de hade räknat på det hade de insett de inte tjänar mycket mer än någon med halva deras lön.

Jag kan iallafall ta ut utdelning till 20 procent plus 22 procent bolagsskatt. Tycker synd om vanliga dödliga anställda med hög lön

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
De har väl inte räknat på hur oprivilegierade de egentligen är. Om de hade räknat på det hade de insett de inte tjänar mycket mer än någon med halva deras lön.

Jag kan iallafall ta ut utdelning till 20 procent plus 22 procent bolagsskatt. Tycker synd om vanliga dödliga anställda med hög lön
Gör inte det. Vi har det bra utan dina tårar.
.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…

Gäääsp...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Haha, nej det är ni som är löjliga som tycker det är fel att hårt skattande, arbetande föräldrar inte kan lämna barnen någon timme ibland för att lösa vardagen.

Kräks lite i munnen över det tom
Tja, det är iallafall märkligt att se hur mycket "arbetstid" du lägger ner på den här tråden. Från tidiga mornar till sena kvällar. Antar att du inte har så hög arbetsbelastning.
När du och dina barn blivit lite äldre så kanske polletten kommer att ramla ner även för dig.
Tills dess; Lev väl! ♥️♥️

BirgitS
Det är väl en milsvid skillnad på det och påstå att man behöver dagis dygnet runt för att någon köper något i ens webbutik dygnet runt.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Har man en lön på 25000 så får man ut ungefär 20000 netto.
Har man en lön på 50000 så får man ut ungefär 36000 netto.
Har man en lön på 100000 så får man ut ungefär 60000 netto.

"Inte mycket mer"

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…

Enligt min skattetabell landar jag på 50% skatt först vid omkring 150 000 kr i månadslön. Med 75 000 i månadslön landar skatten på ca 30 000. Alltså 75 000 respektive 45 000 kr in på kontot varje månad. För min del är det rätt stor skillnad iaf.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
När min dotter gick på förskola hände det under ett halvårs tid att mitt arbetsschema blev ändrat, så jag slutade en och en halv timme tidigare än vanligt. Jag upplyste inte förskolan om den ändringen utan fortsatte hämta avtalad tid. På det halvåret hann jag, i tidsglappet som uppstod, med att delrenovera en veteranbil innan jag gick tillbaka till ordinarie arbetstid. Det var inget dottern for illa av. Tror inte förskolepersonalen led av det heller. Jag tror dessutom att varken stat eller kommun led någon större skada ekonomiskt av det.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
När jag läser såna här trådar och personer svarar ”Nej för att det är olagligt” så tänker jag alltid att det är samma typer av människor som stenar otrogna kvinnor i mellanöstern. De följer också lagen blint utan moralisk reflektion.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl en milsvid skillnad på det och påstå att man behöver dagis dygnet runt för att någon köper något i ens webbutik dygnet runt.
Nej för idag jobbar folk så, de har passiva inkomster, man jobbar oavlönat för att bygga sitt företag. Alla är inte arbetare med stämpelklocka. Visst överdrev jag lite för hela tråden är ju löjlig

• Haha
Lenamajan
  • Laddar…
Visst överdrev jag lite för hela tråden är ju löjlig
Ja, och det har ju till stor del du bidragit till.

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Som många med mig säger är att man använder inte förskola främst för barnvakt utan för att dom ska få träffa likasinnade leka slåss springa kladda grina av sig lite :D(y)...

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.