225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Jag menar att man inte kan slösa mer energi än vad man har. Jobbar själv i mitt eget företag och all energi som läggs på hemmet är inte tillgänglig för företaget.X xLnT skrev:
Bygger man på sin fritid från anställning med fast lön då kanske man vinner ekonomiskt på sin fritidssysselsättning. Det gjör då även staten och därmed samhället.
Jag förstår att det är mot lagen. Har själv varit i en situation där min dötter låg i sjukhus i 7 veckor. Det var tvång från sjukhuset att en av oss skulle vara i sjukhuset 65 mil hemifrån. En av föräldrarna fick göra jobbet för oss båda. Sonen fick inte vistas på sjukhuset. På dagis var han inte välkommen eftersom en av oss föräldrar var ledig från betalt jobb.
Jag har ingen förståelse för att inte kunna tänja på regler vid uppenbar behov.
Min uppfattning är att självbygga är ett avlönat jobb. Man lägger ner tid och får betalt genom resultatet. Skatten och därmed bidraget till samhället tar skatteverket hand om genom att man inte kan dra av kostnad (missad inkomst) vid försäljning.TomasJor skrev:
Enkelt då är det hobby.
Självklart behövs flexibilitet men att ta månader ledigt för att bygga hus och samtidigt lämna barnen på omsorg är inte inom gränsen för flexibilitet (åtminstone inte för mig men folks samvete är olika rymligt).
Ska jag tolka det som att du sätter stämpeln att jag är regelryttare så ber jag dig vänligen ta bort den snarast.
För samhället finns det ingen skillnad förutom att det skapar jobb på förskolan.
Tydligen är det så om man inte tar betalt. Låter lite som att man som företagare måste hämta sina barn från dagis innan man åker till ett jobb som man av någon anledning inte kan fakturera. (Tex garanti eller goodwill).H hellem skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Helt rätt, brukar äta söndagsmiddag på donken för alla i familjen hittar något dom vill ha och prisnivån är rimlig. Sedan avskyr jag restauranger där allting är tillgjort och det blir en ansträngning att göra ett besök. För mig är konceptet med ett restaurangbesök att det skall vara bekvämt för mig.L Lenamajan skrev:
Därmed inte sagt att det är fel på michelinrestauranger men det är inte för mig.
Flera kommuner har numera regler som säger att man får vara ledig men ändå ha barnen på förskolan. Är detta bra eller dåligt? En kommun tar exemplet med älgjakt, att det vore opassande att ha en hel förskolegrupp med på pass.M Majaelle skrev:Fast då har du nog misstolkat hela grejen. Jag menar om vårdnadshavarna använder förskolan som barnpassning. Inte att vi som förskollärare har den synen. Vi är där för barnen och inte för föräldrarna i slutändan. Förskolan är dock självklart inte bara en stimulerande verksamhet heller, vårt uppdrag ligger ju utifrån hela barnet mående där allt flätas samman. Utveckling, vila, familj, trygghet med mera. Så inte bara att barnet ska vara stimulerat utan självklart ha en bra tillvaro hemma (där bland annat viljan att vara med sitt barn eller om man hellre åker till Hawaii 4 gånger om året kan spela roll i en orosanmälan) . Förskolan och vårt yrke är komplext.. det är också därför det krävs 3,5 års utbildning på universitet (vilket inte innebär att vi passat barn i 3,5 som många tror, utan läst forskning om psykologi, intersektionalitet och mycket mycket mycket mer i mängder, precis som många andra yrken som anses mer akademiska.) Kanske dags att börja lita på att förskollärarna kan sitt jobb och är kompetenta och faktiskt inse att den roll vi förskollärare har kan inte vem som helst utföra hur som helst utan utbildning... precis som du litar på bilmekanikern när han fixar din bil. Men det gör du kanske inte det heller?
Till sist vill jag påpeka att denna tråden har spårat. Är ni intresserade av förskolan och pedagogik kan ni ju ta er till ett forum om detta istället. Eller läsa barnkonventionen... kanske en bra början. Här på brygghus.se var frågan om det var ok att ha barnen på förskolan när man renoverar. Ska man svara utifrån lagar... så NEJ!
Sedan är det återigen inte emot någon lag, utan en kommunal regel. Om jag inte missat något, isf får ni gärna skicka lagrummet.
Jag skulle nog säga att yrken som anses vara mer akademiska är det för att antagningskraven och nivån på studierna inom dessa yrken är högre.M Majaelle skrev:
Sedan litar jag inte på min bilmekaniker för att han är utbildad, jag litar på hen för att han är erfaren. Om jag nu litar på hen öht dvs. Sist jag lämnade jag in bilen på service fick jag betala 1200 spänn för ”felsökning” av fel på bilen som jag redan förklarat i detalj, utan att få felen åtgärdade. Det slutade med att jag åtgärdade felen själv, vilket tog mindre än en timme, och jag kan verkligen lite om bilar.
När jag anställer systemutvecklare till vårt företag är utbildning väldigt sekundärt, erfarenhet värderas mycket högre.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Håller med om detta med älgjakten. Det är svårt att hitta hörselskydd som passar 6-åringar och sätter man i hörselproppar finns risk att de ramlar ur. Sedan är det svårt med rekylen för en 6-åring i typiska älgkalibrar. Stor risk för skadeskjutning och svårt för 6-åringen att få till ett bra andraskott.Okarlsson skrev:
Flera kommuner har numera regler som säger att man får vara ledig men ändå ha barnen på förskolan. Är detta bra eller dåligt? En kommun tar exemplet med älgjakt, att det vore opassande att ha en hel förskolegrupp med på pass.
Sedan är det återigen inte emot någon lag, utan en kommunal regel. Om jag inte missat något, isf får ni gärna skicka lagrummet.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Här i Finland anses nog även dagvården att också vara som avlastning för föräldrarna ibland. Det känns som det är något man inte får säga här i den här tråden, mycket föräldrashaming. Att föräldrar kan behöva paus från sina barn ibland och att det även en orsak för dagvård låter otänkbart ur ert perspektiv. Men även arbetslösa här får ta sina barn till dagvården ett visst antal timmar per vecka, det anses mera vara barnets rätt, inte förälderns rätt.
Jag kan bara anta att svenskar måste tycka att finnar är väldigt dåliga föräldrar.
Jag kan bara anta att svenskar måste tycka att finnar är väldigt dåliga föräldrar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Eller så tycker vi ni låter vettiga, inte så fyrkantiga och oflexibla. Iallafall de vettiga svenskarna.DennisCA skrev:
Här i Finland anses nog även dagvården att också vara som avlastning för föräldrarna ibland. Det känns som det är något man inte får säga här i den här tråden, mycket föräldrashaming. Att föräldrar kan behöva paus från sina barn ibland och att det även en orsak för dagvård låter otänkbart ur ert perspektiv. Men även arbetslösa här får ta sina barn till dagvården ett visst antal timmar per vecka, det anses mera vara barnets rätt, inte förälderns rätt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Kapitalinkomst är inte lön sådär har du rätt. Men det är ju samtidigt bajsnödigt paragrafrytteri jaga skattebetalande småbarnsföräldrar, var är ilskan när irakiska ministrar tar ut bostadsbidrag? 2020 kommer det vara business as usual, allt förlåtet. Svensken i ett nötskal.TomasJor skrev:
Hos oss så ska barnets schema lämnas in senast en vecka innan det börjar gälla, detta för att personalen ska kunna planera mängden personal, mängden mat (grovplanering), aktiviteter mm.G Grävkalle skrev:Jag lägger inga som helst värderingar i om det är rätt eller fel och försvarar det inte. Men ingen ska försöka slå i mig att någon påverkas av om jag går till jobbet imorgon eller tar kompledigt. Eftersom vi har planerat att barnen ska vara där som vanligt. Det är väl tvärtom så att om dom inte kommer så har dom beställt mat i onödan.
Vid tillfällig frånvaro så ska det meddelas senast dagen innan.
Vid sjukfrånvaro så bör det meddelas senast kl 8:00, helst så tidigt som möjligt (går att sms:a frånvaron). Just för att inte behöva beställa/tillaga mer mat än nödvändigt.
Helt santAndersMalmgren skrev:
Vi har det helt enkelt för bra. Mätta magar, och inget krig på över tvåhundra år, dämpar kämparglöden.
Politiskt vanstyre glöms fort. Mutkolvar till tjänstemän köper helikoptrar med alla fingrarna i syltburken. Blir det revolution? Så klart inte. Vi är behärskade svenskar.
Därför accepterar vi också skrävlande fläsksvålar med ohemult ego som bara kan rättfärdiga sitt snyltande med att det minsann finns de som är värre.
Det är mycket möjligt, helt klart har systemet i USA sina brister men skulle ändå säga att det fungerar bra för de flesta så blir svårt för Bernie att få igenom sitt Medicare for All förslag. Just det här med väntetider eller att folk skickas hem utan vård svartmålas ju i USA, och min personliga erfarenhet är att vården är av mycket hög och snabb kvalitet.AndersMalmgren skrev: