Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
M Majaelle skrev:
Självklart inte barnpassning? Då skulle jag inte utföra mitt jobb korrekt med tanke på att förskolan har en läroplan och dessutom barnkonventionen som lag sedan årsskiftet. Men för att det ska ske utveckling och lärande krävs också vila (som idag är lag) och därför menar jag att det är förskolan som bör vara den som avgör om renovering är en giltig anledning att ha sina barn på förskola. Alltså helt beroende på barnet om individ.
Jag kanske bör tilllägga att barnkonventionen självklart inte bara är lag för förskolan utan en allmän lag i Sverige. Det borde vara självklart för alla föräldrar att vilja tilllämpa denna lag i största möjliga mån.

Och som sagt menar jag att det finns lagar om hur barnen får vistas på förskolan vid ledighet. Men att det för mig åter igen handlar om individer och förtroende. För mig kan en renovering vara helt okej om man är öppen, ärlig och övrig tid gör allt för att vara med sina barn. Det är däremot inte okej för mig när man går och fikar för att man behöver egentid eller handlar för att man anser att det är jobbigt med barn. (Barn lär sig mycket på att vara med och handla.) renovering däremot handlar om hälsa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mja........ jag som ser det från en österbottnisk horisont tycker att det är fullt normalt att arbeta åt sig själv och bygga eget hus på fritiden. Skall vi ha det annorlunda så behöver vi en lagstadgad minimilön på ungefär 40000 kronor i månaden. Det har samhället inte råd med.

Skall allt skötas med pengar måste de lägsta lönerna upp i motsvarande grad annars hamnar vi i djup fattigdom.
Ja staten i Finland tänker inte på österbottningars väl och ve

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vette fan om det fungerar. SVT-anställda har ofta hög lön, men vi alla vet vilken ideologi som sprudlar där :p
Du har ju aldrig tittat på SVT

-RB- -RB- skrev:
Jag tror att du missförstått begreppet "passiv inkomst". Det betyder, normalt sett, inkomst utan att behöva arbeta.
Ja, du lägger min produkt i varukorgen, pling jag får pengar. De flesta passiva inkomster har ju inneburit tidigare arbete dock, inklusive min.

• Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
T twoody skrev:
Du har ju aldrig tittat på SVT
Tittade faktiskt på Kalifatet på SVT play. Känns värt betala tusentals kronor för det :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
avgiften man betalar är på sin höjd symbolisk men skatten man betalar täcker kostnaden många ggr om, så ja man kan lämna barnen på dagis utan dåligt samvete (mot kommun) sen om man har dåligt samvete gentemot barnet är en helt annan fråga :)
Vet du totalkostnaden?
Det vet skolverket.
https://www.skolverket.se/download/18.35e3960816b708a596cada/1561636881158/pdf4419.pdf
Preliminär 2018 = 152 800
Vi betalar maxtaxa på ca 17700 kr per år. Fortfarande betalar vi inte många gånger om i avgift :p
Så mycket skattar man inte många gånger om i Sverige. Då är du riktigt högt avlönad.

Men du kanske har en sån vulgär lön att du skattar drygt 3-400 tusen per år, gratulerar =)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Idag är det några klick i en app så är det klart.
Detta är tre år sedan så det var inte svårare då. Eller ett sms, mail eller telefonsamtal. En minuts ansträngning.

Redigerat:
Hemmakatten
Jag menar att vi borde glädjas åt det välfärdssamhälle vi har. Med ett samhälle som godkänner och arbetar i FNs Barnkonventions anda. Med en barnomsorg med utbildade pedagoger och omsorg. (En son som bor i Kalifornien betalar 53.000 DOLLAR per år för sina två barn för att få en kvalitativ barnomsorg med ambitioner. De flesta har naturligtvis inte råd med det.)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag menar att vi borde glädjas åt det välfärdssamhälle vi har. Med ett samhälle som godkänner och arbetar i FNs Barnkonventions anda. Med en barnomsorg med utbildade pedagoger och omsorg. (En son som bor i Kalifornien betalar 53.000 DOLLAR per år för sina två barn för att få en kvalitativ barnomsorg med ambitioner. De flesta har naturligtvis inte råd med det.)
Här kostar det drygt 300 000 för två barn enligt inlägg strax ovanför så skillnaden är inte så stor.
I USA betalar du lägre skatt och moms så mer pengar blir kvar. För en relativt högavlönad (som är ännu mer högavlönad i USA) blir skillnaden inte så stor.
Men som du skriver så har inte alla råd med det.

Rkarlsson skrev:
Vet du totalkostnaden?
Det vet skolverket.
[länk]
Preliminär 2018 = 152 800
Vi betalar maxtaxa på ca 17700 kr per år. Fortfarande betalar vi inte många gånger om i avgift :p
Så mycket skattar man inte många gånger om i Sverige. Då är du riktigt högt avlönad.

Men du kanske har en sån vulgär lön att du skattar drygt 3-400 tusen per år, gratulerar =)
Du glömmer att man är två föräldrar. Men även då är mediankommunalskatten i Sverige på runt 90,000 per person inte tillräcklig. Man får helt enkelt betala av det över tid. Sen är ju inte tanken att varje person ska betala för sina kostnader, utan kollektivet som helhet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Här kostar det drygt 300 000 för två barn enligt inlägg strax ovanför så skillnaden är inte så stor.
I USA betalar du lägre skatt och moms så mer pengar blir kvar. För en relativt högavlönad (som är ännu mer högavlönad i USA) blir skillnaden inte så stor.
Fast 260000 mer än 300000 är inte drygt 300000

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu skiljer det ju trots allt typ 250 000:-. Rätt mycket pengar.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
fast han har inte barn i skolan hela sitt yrkesliv. I Sverige betalar du hög skatt under hela ditt yrkesliv.
Sedan så jobbar du på ett bra jobb i USA så får du förmåner via arbetet, en av dem är ofta dagis

ARJU ARJU skrev:
Fast 260000 mer än 300000 är inte drygt 300000
Jag tycker faktiskt det. I samma härad. Inte tio ggr mer eller en tiondel. Sedan kanske vi behöver normera Kaliforniens bästa förskola mot Sveriges medelförskola (främst kvaliteten).
Det finns säkert ett annat alternativ i Kalifornien för runt 300 000 som hade varit ok. Universiteten där har ju väldigt olika avgifter. (något ytterligare att betala ur egen ficka där)

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nu skiljer det ju trots allt typ 250 000:-. Rätt mycket pengar.
Bara 100k i handen om du tar ut det i lön från ditt bolag! :D

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.