225 534 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Vi vill nog kanske samma sak, men på olika sätt. Jag tror för att välfärdsstaten ska överleva behöver den anpassa sig. Om man inte gör den förändringen som många kommuner nu gör, och låter barnen gå på förskola när föräldrarna har semester (i begränsad utsträckning), så kommer de som har råd att skaffa privata system. Då eroderas det gemensamma och välfärdsstaten. Så när alla kommuner till slut gjort dem här nödvändiga förändringen så kommer ni andra se de som "fuskar" lite som en slags modern Martin Luther King eller Gandhi som genom civil olydnad gjorde världen lite bättreA ArneTW skrev:Din tes är då "Jag får utnyttja förskolan som jag själv vill utan begränsningar."
Det blir väl som vanligt.. En service/rättighet överutnyttjas mer och mer av en ökande skara jag-människor.
Villket leder till striktare regler och kontroller som gör livet surt för alla.
Vad som fascinerar mig är hur få människor det är som inser hur ömtåligt välfärdssamhället är.
Skulle tro att det i framtiden blir privat sjukvård, privat förskola, privat skola, privat säkerhet och privat pension.
Vill du ha något får du skaffa det själv, och då blir diskussioner som dessa meningslösa.
/ATW
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 536 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 536 inlägg
J Jens Kangas skrev:Nej, jag lämnar dom där så dom får någonting att göra, medans jag renoverar, inte att jag inte vill vara med dom, sen om dom vill får som vara hemma också, men jag lämnar dom inte på dagis/fritids så jag ska hinna renovera
Ja pengarna kommer från skattebetalare, alla skattebetalare men man ska väl inte utnyttja och fuska bara för att man betalar skatt? Precis som många andra gör. Vare sig man har barn eller ej, har hus eller ej, renoverar eller ej.
Tycker faktiskt det är lika bra att du erkänner att du resonerar fel helt enkelt, för du står ju o stampar på exakt samma ställe fortfarande.
Det finns absolut ingenting som säger att barnen inte vill vara på förskolan/dagis med sina polare hellre än att vara hemma, precis som dina ungar kanske hellre är hos farmor/mormor.
Jag argumenterar inte ens emot dig när det gäller det moraliska dilemmat med att använda något som är skattefinansierat, jag ifrågasätter din vilja att umgås med dina barn på exakt samma grunder som du ifrågasätter de som lämnar på dagis/förskolan.
Så skollagen sätter minimikrav. I praktiken får kommunen sätta de faktiska gränserna så länge den lever upp till minimikraven.Okarlsson skrev:
Ett par klipp från https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola :
"Normalt ska barn erbjudas förskola från och med ett års ålder. De ska få gå i förskolan så mycket de behöver med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier,"
Observera att hänsyn inte behöver tas till föräldrars semester/husbygge/jakt/m.m.
"Det är kommunen som organiserar förskoleverksamheten och som avgör vilka vistelsetider barnen får vara i förskolan. Hur dessa timmar ska fördelas står inte i skollagen. Det är upp till kommunen att besluta om det."
Lycka till att få din kommun att gå med på att ta hand om dina barn medan du bygger hus eller har semester. Det kanske går. Men definitivt inte i den verksamhet jag är med och styr över. Det har vi inte resurser till. Men om du får din kommun att höja skatten lite så kan den nog ordna detta ska du se.
Ytterligare en reflektion:
Det är lite ironiskt att det är de jag upplever står till höger i denna tråd som är de som argumenterar för att utnyttja förskolan maximalt för att "få valuta för skattepengarna" (jag parafraserar). Det dessa debattörer inte verkar inse är att detta beteende bidrar till högre skatt. Vill ni bidra till att era kommuner ska kunna sänka skatten så håll era barn från förskolan i möjligaste mån. Missbruka inte systemet, och jaga inte kryphål.
Det är lite ironiskt att det är de jag upplever står till höger i denna tråd som är de som argumenterar för att utnyttja förskolan maximalt för att "få valuta för skattepengarna" (jag parafraserar). Det dessa debattörer inte verkar inse är att detta beteende bidrar till högre skatt. Vill ni bidra till att era kommuner ska kunna sänka skatten så håll era barn från förskolan i möjligaste mån. Missbruka inte systemet, och jaga inte kryphål.
Njae den skatt Malmgren (om ingen annan står mer till höger) drabbas av (marginalskatten) på över 50 % är snarare statlig än kommunal. Pomperipossa...? Kommunernas skenande kostnader vågar åtminstone inte jag nämna orsaken till här inne...B bakterie skrev:Ytterligare en reflektion:
Jag betalar själv statlig skatt. Det betyder inte att jag inte också betalar kommunal skatt, precis som den förkrossande majoriteten i denna tråd, oavsett vilken sida man står på. Det ligger i mitt intresse att även den kommunala skatten hålls låg. Människor som tänjer på systemet gör det svårare att sänka skatten. Så ser jag på det.
Man börjar ju undra om ni förstår hur skatt fungerar...J Jocke Best skrev:
Javisst är det konstigt.J JohanLun skrev:Motsvarande eller samma. Motsvarande tolkar jag som lika lång tid men inte nödvändigtvis exakt samma timmar.
Återigen, familjen med två-tre barn som heltidsarbetar och samtidigt renoverar en bostad tror inte jag är de som hotar välfärdssamhället... Snarare de som har mer än 7 barn, är arbetslösa, inte använder sin fritid till att renovera en bostad, bär bidrag av olika slag och ändå har barnen på förskolan. Men för barnens skull är det nog oerhört viktigt att även denna grupp får ha sina barn på förskolan för ett bra socialt sammanhang...
Sedan att man får ha barnen på förskola om man är arbetslös.
Skulle man inte även där kunna ställa lite krav då. Nog kan man skicka ansökningar fast man har barn hemma.
Även likaså om man är hemma föräldraledig med ett annat barn. Vadå man är ju hemma då ska man väl kunna ta hand om 2 eller fler barn? Man har ju själv valt skaffa fler barn
Nu har vi konstaterat att flera kommuner infört just de reglerna och det är ju inte klassiska rika kommuner utan norrlands- och värmlandskommuner.B bakterie skrev:Så skollagen sätter minimikrav. I praktiken får kommunen sätta de faktiska gränserna så länge den lever upp till minimikraven.
Ett par klipp från [länk] :
"Normalt ska barn erbjudas förskola från och med ett års ålder. De ska få gå i förskolan så mycket de behöver med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier,"
Observera att hänsyn inte behöver tas till föräldrars semester/husbygge/jakt/m.m.
"Det är kommunen som organiserar förskoleverksamheten och som avgör vilka vistelsetider barnen får vara i förskolan. Hur dessa timmar ska fördelas står inte i skollagen. Det är upp till kommunen att besluta om det."
Lycka till att få din kommun att gå med på att ta hand om dina barn medan du bygger hus eller har semester. Det kanske går. Men definitivt inte i den verksamhet jag är med och styr över. Det har vi inte resurser till. Men om du får din kommun att höja skatten lite så kan den nog ordna detta ska du se.
Så då får vi hoppas att de i skrivande stund 581 st som har röstat ja på frågan i tråden bor i någon av dessa kommuner. Och hur var det nu...? Har dessa kommuner hög eller låg kommunalskatt...?Okarlsson skrev:
Men om man som jag inte tycker att procentsatsen är viktig, utan att man får valuta för pengarna, då är ju detta toppen. Jag betalar gladeligen skatt för bra service, precis som jag gärna betalar mer pengar för bra restaurang. Men jag kan bli galen på folk inom förskolan som likt snofsiga hovmästare tycker jag ska komma med mössan i hand och vara glad över ynnesten att få vistas i deras närvaro.B bakterie skrev:Jag betalar själv statlig skatt. Det betyder inte att jag inte också betalar kommunal skatt, precis som den förkrossande majoriteten i denna tråd, oavsett vilken sida man står på. Det ligger i mitt intresse att även den kommunala skatten hålls låg. Människor som tänjer på systemet gör det svårare att sänka skatten. Så ser jag på det.
Om det är någon högeråsikt jag kan lyfta här är det att förskolan behöver konkurrensutsättas hårdare. Bättre service, bättre kvalité och bättre resursutnyttjande.
Hela förskolan står för 14% av kommunernas budget. Så den här flexibiliteten kostar lite och ger ett stort mervärde till barn, föräldrar och personalen i förskolan. Win-win-win.B bakterie skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 427 inlägg
Haha, att detta skulle påverka skatten i någon riktning är ungefär lika löjligt som att svetsare skyller på alliansens skattesänkningar när ungdomar blir kissade i munnen av andra ungdomar.