225 534 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Nederländerna är mycket bättre land att titta på när det gäller lyckad sjukvård än USA. De har försökringsfinasnierad sjukvård som fungerar braB BostonMolle skrev:Nja, så dåligt är det inte i USA men tycker att något mellan det och Sverige skulle fungera bäst. Skulle inte säga att det är en liten minoritet i USA som har det bra, det är bra många fler än i Sverige som har det bättre ställt ekonomiskt sett. Dock är vardagen för barnfamiljer svårare att få det att gå ihop och en hel del som förskola är privat så man betalar hela kostnaden utan att det nödvändigtvis är bättre än vad vi får i Sverige. Dock är det inte lika fyrkantigt med regler vilken är en attityd som jag hoppas Sverige kan bli bättre på.
Är väl en diskussion för en annan dag, men de flesta länder oberoende av deras politik har problem med slöseri av allmänna medel. Till syvende och sist tycker jag ändå att man ska själv få bestämma vad som fungerar bäst för ens barn.
Jasså....... seriösa undersökningar har gång på gång kommit till resultatet att när man räknar vårdkostnad per invånare per år ligger Finland med sin kommunala sjukvård kompletterad med litet privat vård för de som har råd på ungefär 60 procent av kostnaden i USA. Där ingår också de närmare 50% av befolkningen i USA som inte har tillgång till någon sjukvård. Skulle USA ge sjukvård åt hela sin befolkning med nuvarande kostnadsläge skulle vi alltså ligga på 30-40% av deras kostnadsnivå.AndersMalmgren skrev:
Problemet med välfärden är att den är ineffektiv, så sjukt ineffektiv.
Tror fler höginkomsttagare mig inkluderad skulle vara mer positiv till den om vi kände vi fick valuta för pengarna. Och då menar jag inte VI som att vi själva får direkt nytta av den. Utan att faktiskt pengarna går dit de ska istället för det svarta hålet som är offentlig sektor.
Om du vill kostnadseffektivisera vården i Sverige är sannolikt den bästa vägen att lagstifta att landstingen skall producera den i egen regi.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Ja det är jag men på ett annat vis än du tror.B byggarätt skrev:Du är färgad av din historia...
Att bygga sina egna hem i en sorts skattefinansierat mygel har inte med välfärden att göra!
Skattesystemet har blivit så komplicerat med avdrag och politiska undantag för kultureliten att den som klarar av dubbelmoralen fuskar!!!
Den här trådens inlägg visar hur galet ett samhälle blir när amatörer diskuterar hur de ska lämna barnen på förskolan 12 timmar medan de förvärvsarbetar och spränger i källaren och går kurser för att spränga med svartkrut... för att förvara sin surdeg i källare!
Bygge som fritidssysselsättning är en helt annan grej
Detta handlar om ett samhälle som missbrukar resurser och låter människor med korrekt politisk färg ursprung fuska
Jag har nämligen sett utslagningsmekanismen i Finland inifrån. Under min sjukdomstid var det ständigt återkommande påtryckningar av olika slag från olika tjänstemän inom systemet som ibland försökte tvinga mig och ibland försökte övertala mig med smicker och fagra löften att jag skulle anpassa mig till systemet. I slutändan gick det alltid ut på att jag skulle
1. Avbryta min rehabilitering och gilla läget och satsa på ett liv som arbetsoför bidragstagare.
2. Sälja all min egendom och leva upp pengarna för att sedan få bättre sociala förmåner.
3. Lägga om hela mitt liv för apatisk bidragsmaximering
Eftersom jag vägrade allt det där efter bästa förmåga så gick jag miste om stora pengar som straff. De förklarade rent ut att det är straff för att jag vägrar anpassa mig. Så pass stora summor att om jag inte hade fått hjälp av min hemkommun med saker som egentligen låg utanför deras skyldigheter och om jag inte hade fått hjälp av familj och vänner och om jag inte hade gjort vissa kreativa tolkningar (kan kallas dubbelmoral) eller om jag hade haft barn att försörja så hade jag gått i personlig konkurs och förlorat allt jag äger och haft kvarstående skulder att släpa på efteråt.
En gång när jag hade ett tillfälligt påhugg gick det faktiskt så långt att jag blev uppmanad att säga upp mig från arbetet och börja missbruka för att passa in bättre i systemet!........ med hot om vad som skulle hända om jag vägrar!
Med andra ord.
Systemet är byggt så att det dresserar folk till apatiska socialparasiter.
En del lyder....... medan andra blir förbannade och gör allt för att klara sig oberoende om det är lagligt eller olagligt.
Å andra sidan skulle vi alla gå under om det inte vore för bidragssystemet........ så därför förespråkar jag entydigt REFORMER!
Sannolikt finns det liknande utslagningsmekanismer i Sverige...... men nu är vi långt från trådens ämne!
Jag tror ju inte det är meningen man ska slås ut. Grundorsaken är att man inte vill att en enda krona (eller euro) ska gå till en som icke "förtjänar" det. Systemet är byggt upp kring den grundtanken och det leder till en massa konstiga resultat som går emot grundtanken. Och hela det här systemet och byråkratin kostar mer än vad det sparar. Det är nån gammal kristen moral som ligger och spökar tror jag, skam och bestraffning. Skam att inte kunna klara sig själv, bestraffning för man måste fråga om hjälp.
Om vi återgår till ämnet nämligen barndagvård:
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen är att ohämmat lånande och ohämmad konsumtion för lånade pengar i 40 år har fått medelsvensson att inbilla sig att fritid innebär att göra ingenting.
Vi har 8 timmars arbetsdag och 5 dagars vecka just för att man skall få tid att göra litet åt sig själv också. Skall man arbeta så mycket åt en arbetsgivare att man kan köpa allt det övriga för pengar då blir arbetsdagen 14 timmar och arbetsveckan 7 dagar.
Det är helt klart mer ekononomiskt för samhället att folk arbetar åt sig själva än att ha trasiga familjer och utbrända föräldrar så som det skulle bli.
Sedan är det upp till var och en att försöka få ihop livspusslet så det blir en vettig balans mellan förtjänstarbete och arbete åt sig själv. Mellan kontantinkomster och naturainkomster. Inkomster är de allihop.
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen är att ohämmat lånande och ohämmad konsumtion för lånade pengar i 40 år har fått medelsvensson att inbilla sig att fritid innebär att göra ingenting.
Vi har 8 timmars arbetsdag och 5 dagars vecka just för att man skall få tid att göra litet åt sig själv också. Skall man arbeta så mycket åt en arbetsgivare att man kan köpa allt det övriga för pengar då blir arbetsdagen 14 timmar och arbetsveckan 7 dagar.
Det är helt klart mer ekononomiskt för samhället att folk arbetar åt sig själva än att ha trasiga familjer och utbrända föräldrar så som det skulle bli.
Sedan är det upp till var och en att försöka få ihop livspusslet så det blir en vettig balans mellan förtjänstarbete och arbete åt sig själv. Mellan kontantinkomster och naturainkomster. Inkomster är de allihop.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
40 timmar arbetsvecka? haha. Snarare 60
Ok.AndersMalmgren skrev:
Om vi leker med tanken att daghemmet är den speceriaffär du vanligtvis frekventerar. Du känner personalen, och de hejar glatt igenkännande på dig.
Av en tillfällighet ser du en snattare som fyller sina fickorna med oxfilé och springer ut. Som god samhällsmedborgare och vän till föreståndaren, rusar du efter för att försöka stoppa tjuven. Eller hur?
Men att du själv, då och då stoppar några ostron innanför jackan är helt ok. eftersom du betalar för medparten av dina varor.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
You wouldn't download a Car would you?Staffan2000 skrev:
Ok.
Om vi leker med tanken att daghemmet är den speceriaffär du vanligtvis frekventerar. Du känner personalen, och de hejar glatt igenkännande på dig.
Av en tillfällighet ser du en snattare som fyller sina fickorna med oxfilé och springer ut. Som god samhällsmedborgare och vän till föreståndaren, rusar du efter för att försöka stoppa tjuven. Eller hur?
Men att du själv, då och då stoppar några ostron innanför jackan är helt ok. eftersom du betalar för medparten av dina varor.
Bättre jämförelse är att din line du står på (vi antar du jobbar i fabrik) en dag av någon anledning bara ska tillverka 80% av normal produktion, men att maskinerna ändå måste "gå" samma tid. Det blir teoretiskt högre arbete per produkt, men det hade inte gått att skicka hem personalen varför det varken gör från eller till. Om någon då petat in en extra "produkt" på linen så hade förvisso du fått jobba lite mera, men det hade inte påverkat din arbetstid. Dvs kostnaden hade varit samma.ARJU skrev:
Om man antar att andelen hemmabyggare som tar ledigt är så stor att det i snitt är borta ett barn hela tiden kunde barngruppen gjorts större. Om det skulle sammanfalla så att andra anledningar till frånvaro gör att barngruppen kunde gjorts större så skulle det kunna vara en besparing. Jag tror dock att bemanningen måste vara på en nivå så att man klarar normal belastning och lite till. Klart att kvaliten blir något högre för de andra barnen om ett barn försvinner ur gruppen, men är det bara mycket sällan så har det kappast betydelse. Talar vi om fallet där man tar ledigt i veckor eller månader för att bygga ett hus är det förstås en annan sak. Jag tolkar denna diskussion främst som att man tar ledigt en dag eller halvdag ett par gånger om året.
Eller leker vi med tanken att du äter lunch på samma ställe varje dag, men en dag hinner du inte ta en kopp kaffe då en kund ringer mitt i lunchen. Du går då ut ur lunchrestaurangen, tar samtalet i bilen som står utanför, kommer tillbaka 20 minuter senare och tar din kopp kaffe, som du betalat för men aldrig utnyttjade. Formellt har du avslutat lunchen utan kaffe och gör ett nytt besök där du ska betala för kaffet. Jag tror att både restaurangen och du själv tyckt det var helt ok att ta den där koppen du inte hann med "gratis"?Staffan2000 skrev:
Ok.