Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vill avsäga mig en del av välfärden. Eller visst, föräldapenning osv kan man ju lösa med förskingringar det med. Men tycker ändå det fungerar bättre än sjukvården.

Fast jag avskyr att politikerna ska lägga sig i hur jag och min familj fördelar föräldraledigheten, det vet familjen bäst hur man löser inte någon svetsare.
Det är synd om dig, styrkekram!
Men jag håller med dig! Jag är bäst på mitt jobb, vi borde göra oss av med cheferna, för helt ärligt, det är inte många chefer som gör nån större nytta.

• Gilla
Mrkekko och 1 till
  • Laddar…
Mina synpunkter på detta tydligen väldigt kontroversiella ämne:

Ur lagens perspektiv är det rätt enkelt. Du får bara utnyttja förskolan under tiden du förvärvsarbetar, studerar, eller är sjukskriven, samt restid. Sedan kan enskilda kommuner ge undantag. I praktiken är det inte lika enkelt. Här är en liten guide för vad jag, och säkert flera andra anser vara acceptabelt:

1. En timme eller två vid enstaka tillfällen är inga problem.
2. Berätta det inte för personalen. Det kan vara synnerligen provocerande.
3. Sätt det inte i system.
4. Ta inga hela dagar, eller hela veckor.

Detta säger jag i egenskap av ideellt arbetande personalchef i ett föräldrakooperativ med en handfull anställda. I synnerhet är punkt 3 och 4 värda att beakta. Det är dessa punkter som har en direkt påverkan på bokslutet. Ett barn mer eller mindre kan vara skillnaden mellan att ta in en vikarie eller inte. Om inte annat så blir personalens arbetssituation bättre med mindre barngrupper. Även om just ditt barn är världens gulligaste och fungerar bra i gruppen, så bidrar det ändå till ljudnivå m.m. Jag tror inte de flesta som utnyttjar systemet gör det med ont uppsåt. Jag tror de flesta som gör det är dåligt pålästa om vad som gäller, och saknar förståelse för hur verksamheten fungerar. Att reda ut detta är iaf något gott som kommit ur denna tråd.

Sedan kan man så klart stå på sig trots att man vet att det är fel, kanske för att man ser det som "skatteåterbäring". Men det beteendet är rent bedrägligt. Att gapa i denna tråd kommer inte att förändra det.

• Gilla
kest och 10 till
  • Laddar…
Skönt man har passiv inkomst, då förvärvsarbetar man dygnet runt :p
Tror nog de flesta i tråden inte tycker man ska sätta det i system

När jag skolade in vår äldsta kille och första dagen på inskolningen när grabben kunde vara där själv skojade jag med personalen att man kansake ska sätta sig på en uteservering och frossa lite ostron och svepa lite champagne så svaradede hon med att vi lämnar inte ut barnen till alkoholpåverkade.. haha, så jag förstår var #2 kommer ifrån :p

Lite sugen på att testa tesen och komma in lite salongs vid 1730 när grabben är sista barnet och fröken vill gå hem :p

Redigerat:
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det är nog helt klart ett större problem när ungarna börjar skolan. Där matas de med mycket mer vänsternonsen.
Det är väl en herrans nåd att du och dina gelikar kan placera era barn på privata internat i framtiden så de kan fostras med hederlig pennalism till gedigna borgarbrackor. ;):giggle:

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
I Finland har vi lite annorlunda syn än svenskarna tror jag. Brukade ha något som hetter subjektiv rätt till dagvård. I min kommun har kommunen fortfarande hållit fast vid det trots det inte längre var ett krav från statens sida.

Jag tycker personligen det har varit extremt givande för våra barn att få gå till dagis. Utan det skulle dom ha missat att få en massa vänner via dagis och nu förskolan. När dom gick på dagis och även förskolan (förskola är obligatoriskt annars i Finland) så får dom ta del av en massa erfarenheter och resor vi inte haft möjlighet/ork att ge dom.

Och "tanterna" på dagis och förskolan är så kompetenta och skickliga och hjälper verkligen i barnens uppfostran och fått fason på dom bättre än vad vi nånsin kunnat på egen hand, vi hade nog fuckat upp utan hjälp. Man får ingen magisk föräldrainsikt då barnen föds utan man famlar i mörket och hoppas på det bästa.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...ordelarna-med-begransad-dagvard-ifragasatts-i

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Barn är underbara och just mitt råkar vara det vackraste världen skådat. Med det sagt så är hon allt annat än effektiv när det gäller att städa och hon gör mig oändligt mycket mindre effektiv samtidigt. Hur är detta svårt att förstå? Att jag skulle avstå denna gudagåva bara för att jag är ärlig med att jag är effektivare med städningen när hon inte är med (och jag avskyr att städa) är tamejf*n det dummaste jag hört! Heppåre!
När ska ditt underbara barn någonsin lära sig och bli mer ”effektiv” om hon aldrig är med dig och städar?

• Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
I den här tråden kan det också vara passande att tydliggöra en sak som jag upplever många inte känner till:

Är ett barn under 8 år har du som förälder rätt att gå ner till 75% arbetstid. Du kan om du vill fylla upp återstående 25% med föräldrapenning. Din arbetsgivare får inte neka dig det. I vår familj utnyttjar vi detta för att begränsa tiden på förskolan för våra barn (och då är vi ändå väldigt nöjda med vår barnomsorg). Jag upplever att många inte utnyttjar detta. I vissa fall kan det vara för att hushållet inte klarar den lite lägre inkomsten, men i de flesta fall verkar det handla om okunskap eller ointresse.

• Gilla
kest och 8 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I den här tråden kan det också vara passande att tydliggöra en sak som jag upplever många inte känner till:

Är ett barn under 8 år har du som förälder rätt att gå ner till 75% arbetstid. Du kan om du vill fylla upp återstående 25% med föräldrapenning. Din arbetsgivare får inte neka dig det. I vår familj utnyttjar vi detta för att begränsa tiden på förskolan för våra barn (och då är vi ändå väldigt nöjda med vår barnomsorg). Jag upplever att många inte utnyttjar detta. I vissa fall kan det vara för att hushållet inte klarar den lite lägre inkomsten, men i de flesta fall verkar det handla om okunskap eller ointresse.
Detta nyttjade jag när barnen var små. Detta trots att barnen stormtrivdes på förskolan. Men, kanske bidrog just det till att de stormtrivdes?? Deras närvaro där blev rimlig, i den åldern är man inte redo för långa arbetspass.
Tyvärr så är det väldigt få som utnyttjar denna rättighet idag. Trots att jag är övertygad om att de allra flesta har råd. Man får prioritera barnen framför materiella ting. Jag är helt övertygad om att livet fungerar iallafall, och barnen får en bättre familjegrund att "stå på".

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
När jag skolade in vår äldsta kille och första dagen på inskolningen när grabben kunde vara där själv skojade jag med personalen att man kansake ska sätta sig på en uteservering och frossa lite ostron och svepa lite champagne så svaradede hon med att vi lämnar inte ut barnen till alkoholpåverkade.. haha, så jag förstår var #2 kommer ifrån :p

Lite sugen på att testa tesen och komma in lite salongs vid 1730 när grabben är sista barnet och fröken vill gå hem :p
Enkelt. Pedagogerna får inte lämna barnen till en berusad förälder eller annan berusad person. Även om du "bara" är salongsberusad. Jag skulle nog akta mig för att testa... Det blir med all sannolikhet en orosanmälan gjord till det sociala. Jag skulle absolut inte lämna iväg barnet, oavsett om det var det sista barnet en fredag och klockan var halvsex eller mer. Jag handlar i barnets intresse. Inte mitt eller ditt.
.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Du får bara utnyttja förskolan under tiden du förvärvsarbetar, studerar, eller är sjukskriven, samt restid
Fast de enda lagar jag hittat handlar om rättighet till förskola, inte under vilka omständigheter du som förälder får utnyttja den. Skollagen säger vad man som barn har rätt till innan förskoleklass, inte något om barnets eller förälderns skyldigheter vad jag kan se.

S StenQL skrev:
När ska ditt underbara barn någonsin lära sig och bli mer ”effektiv” om hon aldrig är med dig och städar?
Genom undervisning

Okarlsson Okarlsson skrev:
Genom undervisning
Av dig. Som förälder.

• Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Enkelt. Pedagogerna får inte lämna barnen till en berusad förälder eller annan berusad person. Även om du "bara" är salongsberusad. Jag skulle nog akta mig för att testa... Det blir med all sannolikhet en orosanmälan gjord till det sociala. Jag skulle absolut inte lämna iväg barnet, oavsett om det var det sista barnet en fredag och klockan var halvsex eller mer. Jag handlar i barnets intresse. Inte mitt eller ditt.
.
Där har vi kryphålet!
Ta ett par järn på morgonen innan ni börjar renovera om barnet är på dagis. Hämta när ni nyktrat till på eftermiddagen. :rofl:

(OBS sarkasm, prova inte själv hemma)

• Haha
kest och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Där har vi kryphålet!
Ta ett par järn på morgonen innan ni börjar renovera om barnet är på dagis. Hämta när ni nyktrat till på eftermiddagen. :rofl:

(OBS sarkasm, prova inte själv hemma)
Jag brukar vinluncha ett par gånger i veckan lite beroende på säsong, jag har kommit fram genom försök att ett glas vin är den perfekta mängden. 2 glas och du presterar sämre när du kommer tillbaka från lunchen. Mao om du ska få något gjort på renoveringen får det bli ett glas, tror inte ens den mest nitiska dagisfröken märker det. ;)

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.