Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
C crappyusrname skrev:
Du kanske ska testa Somalia, extremt lågt skattetryck, men förmodligen inte så länge till.
[länk]
Jo för att tycka mer än 50% skatt är inhumant är ju samma sak som att tycka vi ska ta bort all skatt.. haha

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker inte man ska ta bort den, man ska kunna avsäga sig den.
Fast då måste du öka skatten än mer på de som blir kvar, alla med inkomst nånstans över medel/median kommer hoppa av.

En bättre väg tror jag är att se till att så många som möjligt gör något vettigt om dagarna. Då belastar de samhället mindre och skatten kan sänkas. Vi får acceptera att vi inte kommer tycka lika som de styrande, men vi får vara med och välja dem - vilket många i länder med system du förespråkar inte får. Förvisso får inte kommunistländer det heller, med den är inte det jag förespråkar. :)

• Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast då måste du öka skatten än mer på de som blir kvar, alla med inkomst nånstans över medel/median kommer hoppa av.

En bättre väg tror jag är att se till att så många som möjligt gör något vettigt om dagarna. Då belastar de samhället mindre och skatten kan sänkas. Vi får acceptera att vi inte kommer tycka lika som de styrande, men vi får vara med och välja dem - vilket många i länder med system du förespråkar inte får. Förvisso får inte kommunistländer det heller, med den är inte det jag förespråkar. :)
Problemet är bara med den nuvarande modellen är alla förlorare, entreprenören med cancer dör pga för sen diagnos precis som bidragstagaren som aldrig kämpat en sekund i livet.

edit: Lite OT nu va

• Gilla
  • Arg
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
men vi får vara med och välja dem

JÖK och DÖ?

Håller med att det svenska skattesystemet borde göras om. Vi har alldeles för mycket felplaceringar av ekonomin samt för många som missbrukar systemet. Där ibland de som låter sina barn vara på förskolan när de gör något annat än jobbar.

• Gilla
  • Haha
Manfreds och 5 till
  • Laddar…
Jo för att tycka mer än 50% skatt är inhumant är ju samma sak som att tycka vi ska ta bort all skatt.. haha
Då tolkar vi avsäga sig rätt olika.

C crappyusrname skrev:
Då tolkar vi avsäga sig rätt olika.
Fast landstinget får ju en del av kakan på arbetsgivarskatten/kommunalskatten. Så ja den delen ska bort. Finns mer skatt i detta land så du kan sova lugnt.

Fast landstinget får ju en del av kakan på arbetsgivarskatten/kommunalskatten. Så ja den delen ska bort. Finns mer skatt i detta land så du kan sova lugnt.
Fast du ville ju avsäga dig välfärden, då passar ju Somalia skit bra för dig?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Fast du ville ju avsäga dig välfärden, då passar ju Somalia skit bra för dig?
Jag vill avsäga mig en del av välfärden. Eller visst, föräldapenning osv kan man ju lösa med förskingringar det med. Men tycker ändå det fungerar bättre än sjukvården.

Fast jag avskyr att politikerna ska lägga sig i hur jag och min familj fördelar föräldraledigheten, det vet familjen bäst hur man löser inte någon svetsare.

Staffans2000
Hur många barn tror du är på dagis när föräldrarna renoverar? Mer än ett barn på hela dagis vid ett givet tillfälle?
För att tillsynes vara en beläst och välutbildad man, ställer du sällsynt ovidkommande frågor.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att tillsynes vara en beläst och välutbildad man, ställer du sällsynt ovidkommande frågor.
Du fokuserar på fel problem. Fokusera det på bidragsfuskare istället. Där har du det verkliga problemet.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ojojoj, här var det snillen spekulerar...
Är ni lediga alla ni som gjort ett flertal inlägg nu på måndagens förmiddag?
Blir ni inte "störda" av era barn?
Eller, ni som förespråkar att få umgås så lite som möjligt med barnen, har ni ens egna barn?
Själv har jag rast på förskolan nu, har tillbringat morgonen och förmiddagen med det bästa vi har; barnen.

Staffans2000
Du fokuserar på fel problem. Fokusera det på bidragsfuskare istället. Där har du det verkliga problemet.
Det är det jag gör.
Barnomsorgen är bidragsfinansierad.
Vad är det du inte fattar.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är det jag gör.
Barnomsorgen är bidragsfinansierad.
Vad är det du inte fattar.
Den lilla skillnaden är bara att bidragstagarna i detta fallet har en lön och betalar skatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.