Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
A ArneTW skrev:
Jag lovade mig själv att inte skriva i denna tråd mer.

Men...

Tydligen finns det många som inte har tid/resurser/nätverk att äga/renovera hus och istället borde hyra.

Det är skrämmande vad man kan intala sig vad som är ok bara det gynnar sig själv.

Om ni var villiga att betala vad det kostar hade det dykt upp privata barnpassningsföretag i varje gathörn.

/ATW
Haha! Instämmer till fullo. Bra skrivet.

• Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vad är det du inte fattar?! Om jag jobbar 40h eller är tjänstledig 40h belastar det förskolan precis lika mycket!
Nä det är du som inte tittar på det i en helhet. Tyvärr är det slimmat så mycket att man utgår ifrån att alla inte är på plats hela tiden. 100% barn på 100% tid kanske skulle betyda 10st personal. När man då istället ser att det i själva verket bara är barn där 80% så bemannar man efter det och istället kallar in mer personal när det är fullt. Så om alla resonerar som du så är det alltid fullt med personal och några extra på det som belastar ekonomin mer. Så nä man kan inte säga att det blir samma lika. Möjligen blir det så för dig men inte verksamheten i stort.

S
S Stefan1972 skrev:
Nä det är du som inte tittar på det i en helhet. Tyvärr är det slimmat så mycket att man utgår ifrån att alla inte är på plats hela tiden. 100% barn på 100% tid kanske skulle betyda 10st personal. När man då istället ser att det i själva verket bara är barn där 80% så bemannar man efter det och istället kallar in mer personal när det är fullt. Så om alla resonerar som du så är det alltid fullt med personal och några extra på det som belastar ekonomin mer. Så nä man kan inte säga att det blir samma lika. Möjligen blir det så för dig men inte verksamheten i stort.
Men återigen, om jag är tjänstledig för att bygga, bygger lika mycket som när jag jobbar, hur fan kan det belasta förskolan mer?! Var skulle barnen varit när jag jobbar som gör att det belastar förskolan mindre?! Nä den logiken går inte ihop!

• Gilla
erkka
  • Laddar…
S
Ska man sen resonera vidare... Är jag tjänstledig en vecka för att jobba på huset istället för att ta in hantverkare har jag dessutom råd att vara ledig en vecka med familjen efteråt! Alltså belastas förskolan mindre av att jag är tjänstledig, jobbar på huset och sen tar ledigt.
Och det är klart min privatekonomi spelar in. Hade jag haft råd hade jag jobbat mindre, varit mer ledig, lejt in hantverkare till huset, lämnat bilen på verkstad osv...

• Gilla
erkka
  • Laddar…
S swirve skrev:
Men återigen, om jag är tjänstledig för att bygga, bygger lika mycket som när jag jobbar, hur fan kan det belasta förskolan mer?! Var skulle barnen varit när jag jobbar som gör att det belastar förskolan mindre?! Nä den logiken går inte ihop!
Nä för dig personligen blir det ingen skillnad nä men läs det jag skrev så kanske du förstår. Om det bara är du som gör så här så ja visst, kanske ingen större skillnad men tyvärr, det är fler än så.............Det är ingen verksamhet som finns där för dig enbart....

Belastningen är ju samma. Jag tror detta mer handlar om att man tycker det är orättvist att föräldrarna som inte arbetar och betalar skatt för stunden ska få ta del av allmän service. Och att alla ska följa samma mall, individuell frihet och flexibilitet måste bekämpas! ;)

De flesta vill vara med sina barn ändå så jag förespråkar mer flexibilitet i systemet, lite enklare och friare regler. Låt folk göra som dom tycker passar.
Att många förskolor har det stramt ekonomiskt är en annan fråga och det är bara att beklaga och önska att det vore bättre

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
C Cecves skrev:
”Barn i förskolan ska inte bli ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen. Därför ska undervisningen vara saklig, allsidig och icke-konfessionell.”

läs läroplanen.

förskolan ska vara ickekonfessionell. Sen står det tydligt i styrdokumentet att den inte ska p
Nej, och public service ska inte vara vänstervriden. Det sitter i väggarna inte i stadgarna.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!
Eftersom det inte är du som står för merparten av kostnaden. Det du beskriver kallas för bedrägeri! Du stjäl helt enkelt dina grannars pengar.
Obegripligt att du inte kan (eller vill?) förstå det!

Staffan
Överdriv lagom. Välfärden kostar pengar och systemet som det är nu fungerar inte för många. Tills dess att alla våra folkvalda i kommunerna ändra så som många kommuner redan gjort så får vi helt enkelt tänja lite på reglerna. En dag på förskolan när man är ledig kostar som bevisat ovan ca 800:-, så att göra det någon dag i månaden ens är ingen stor grej. Och jag tror många här snackar om några helgdagar per år...

Men så är jag ju också nästan yrkeskriminell. Senast i helgen körde jag med dubbdäck på Hornsgatan utan att överlämna mig själv till polisen.;)

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Belastningen är ju samma. Jag tror detta mer handlar om att man tycker det är orättvist att föräldrarna som inte arbetar och betalar skatt för stunden ska få ta del av allmän service. Och att alla ska följa samma mall, individuell frihet och flexibilitet måste bekämpas! ;)

De flesta vill vara med sina barn ändå så jag förespråkar mer flexibilitet i systemet, lite enklare och friare regler. Låt folk göra som dom tycker passar.
Att många förskolor har det stramt ekonomiskt är en annan fråga och det är bara att beklaga och önska att det vore bättre
This!

Jag ser ett större problem med irakiska ministrar som går på bidrag

• Gilla
  • Haha
kest och 4 till
  • Laddar…
Jodå!
För precis som ett hotell budgeterar för att inte alla gäster äter frukost, räknar också förskolan med ett visst "svinn" av barn. Som i dit exempel.

Det är ingen rakervetenskap precis!
Du vet verkligen inte vad du pratar om. Jag lever med en fritidspedagog, det snömos du för fram är inget som s
Det är det den inte är!
När barnomsorgsorganissationen budgeteras, räknar man med ett visst antal telningar och ett visst antal anställda enligt de regler för verksamheten. Låter då föräldrar sina barn vara på dagis mer än den planerade tiden för att slippa taga ansvar för sina beslut att skaffa barn, överbelastar de organisationen. Och överbelastade daghem kräver mer anställda, eller ger sämre omsorg. Oavsett vilket, genererar ert ego kostnader ni tycker att andra skall betala. Och oavsett hur synd ni tycker om er själva, är det likväl bedrägeri!

Om reglerna är rättvisa eller inte, är en annan fråga. Dura Lex, sed lex!

Staffan
Du vet inte riktigt vad du pratar om. Jag lever med en fritidspedagog och har god insyn i hur det fungerar. Det som stjäl tiden är främst de barn med särskilda behov i kombination med föräldrar som vägrar inse detta. Det verkligen suger pengar och resurser. Att någon skulle vara hemma en vecka och låta barnen ta del av fritidsverksamheten påverkar i princip ingenting, varken personal eller budgetmässigt.

• Gilla
  • Arg
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Robert63 Robert63 skrev:
Du vet verkligen inte vad du pratar om. Jag lever med en fritidspedagog, det snömos du för fram är inget som s

Du vet inte riktigt vad du pratar om. Jag lever med en fritidspedagog och har god insyn i hur det fungerar. Det som stjäl tiden är främst de barn med särskilda behov i kombination med föräldrar som vägrar inse detta. Det verkligen suger pengar och resurser. Att någon skulle vara hemma en vecka och låta barnen ta del av fritidsverksamheten påverkar i princip ingenting, varken personal eller budgetmässigt.
Hur ser den kalkylen ut, där antalet barn varken påverkar verksamheten eller ekonomin?

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Hur ser den kalkylen ut, där antalet barn varken påverkar verksamheten eller ekonomin?
Hur många barn tror du är på dagis när föräldrarna renoverar? Mer än ett barn på hela dagis vid ett givet tillfälle?

Det är det den inte är!
När barnomsorgsorganissationen budgeteras, räknar man med ett visst antal telningar och ett visst antal anställda enligt de regler för verksamheten. Låter då föräldrar sina barn vara på dagis mer än den planerade tiden för att slippa taga ansvar för sina beslut att skaffa barn, överbelastar de organisationen. Och överbelastade daghem kräver mer anställda, eller ger sämre omsorg. Oavsett vilket, genererar ert ego kostnader ni tycker att andra skall betala. Och oavsett hur synd ni tycker om er själva, är det likväl bedrägeri!

Om reglerna är rättvisa eller inte, är en annan fråga. Dura Lex, sed lex!

Staffan
Men nu har ju väldigt få barnen på förskolan hela ramtiden, just för att man vill vara med dom. Därav lägre total kostnad. Sedan att det puffas upp lite av "semesterdagis" är ingen kostnad i jämförelse.

Kostnader i välfärden utan nytta är ju kanske lägre hängande frukter. Detta ser jag lite som de som klagar på att hemtjänstpersonal tar lite tid att prata med de äldre. "Det är inte godkänt av biståndsenheten! Fläta inte tant Agdas hår. Tala inte med de äldre! Skrubba och spring till nästa. Bedrägeri!"

Sedan om man tycker att alla regler alltid ska följas slaviskt så har man både större och fler problem.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur många barn tror du är på dagis när föräldrarna renoverar? Mer än ett barn på hela dagis vid ett givet tillfälle?
Om ens det

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.