225 534 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Förskolelärare = Förskollärare.H Husbuset skrev:Ja, dagis och förskola är ju synonymt med varandra. På den gamla tiden betydde dagis daghem. Sådant borde förskolelärare förstå, de har ju ändå en högskoleutbildning och borde veta hur man slår i Svenska Akademins Ordlista (SAOL). Jag ser inget problem i att själv göra byggjobb medan barnen är på dagis, såvida det inte inkräktar på barnens sommarledighet, dvs att barnen måste vara på dagis hela sommaren på grund av att föräldern måste jobba på grund av ekonomin.
Du inser väl själv hur fånig din fråga är??E erkka skrev:Om vi släpper förskolan då, hur är det med skola/fritids då?
Skolan är ju obligatorisk, är det ok då om jag tex tar en halvdag ledig för att gå på byggsamrådsmöte med kommunen under tiden när barnen är i skolan Men att sen när fritids tar över åker jag tillbaks t jobbet o jobbar vidare? Ok / inte ok? Vad säger moralisterna ?
Men... Även de som inte nyttjar barnomsorgen betalar skatt, dvs subventionerar förskolan. Så hur tänker du nu?S SueCia skrev:
Du kanske kan handla din mjölk någon annanstans än Lidl? Skrev dessutom att den sortens ärende kan accepteras.A Anders_Nilsson skrev:Du missar en viktig sak - körsträcka. Skulle jag nu ha barn i förskola skulle jag först köra förbi Lidl, sedan efter 5 km passera hemmet, sedan fortsätta 5 km till förskolan. Sedan tillbaka till Lidl för att handla och så hem igen. 10km helt bortkastad körsträcka vilket kostar pengar.
Plus att jag helst inte vill ha barn inne i affärer. Det förekommer hänsynslös marknadsföring riktad mot barn som kräver att man ställer till scener och förklarar hur den ondskefulle kapitalägaren utnyttjar barnets godtrogenhet för att påverka barnet att spela nyttig idiot och påverka föräldrarna att köpa den där varan som inte behövs för att öka sin profit på arbetarens bekostnad.
Sådan undervisning med rollspel kan man syssla med på helgerna men vardagshandlandet typ mjölk och bröd skall ske smidigt utan extra körsträcka (min omvög för att svänga in på Lidl efter jobbet är några hundra meter) och utan onödig konsumtion.
Resten du beskriver kallas uppfostran och föräldraskap, pågår 24/7 inte bara på helgen.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Japp, så är det med mycket. Jag som heltidsarbetande skattebetalare hederlig svensk betalar för kollektivtrafik jag aldrig använder och sjukvård för missbrukare och vuxenutbildning och a-kassa åt folk som till skillnad från mig inte skaffade sig en ordentlig utbildning i unga år. Det var ju synd. Bara att acceptera att ibland betalar man för sådant som man inte utnyttjar. Sånt är livet.L Lenamajan skrev:
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Jag bor och arbetar så att Lidl är direkt vid sidan av kortaste vägen till jobbet, så, nej, det går inte utan att köra en omväg. Förskolan ligger åt rakt motsatt håll och det finns ingen smart rutt som kommer förbi detta problem. Skall jag hämta måste jag först köra hem och sedan köra ytterligare några kilometer till förskolan.M Manfreds skrev:
Givetvis uppfostrar jag mitt barn med jag försöker också undvika onödiga risker. Skickar inte ut telningen ensam mitt i natten till ett förortstorg heller.
Hobbysnickare
· Tyresö
· 51 inlägg
Solklart ja. Jag är ensamstående, det har funnits somrar då grabben varit kvar på förskolan en vecka fast jag har semester. Man gör vad man behöver för att få vardagen att gå ihop. Vad som är okay eller inte borde vara var och ens lilla familjs beslut.
Redigerat:
Ensamstående föräldrar är ju du ypperligt exempel på att systemet är för fyrkantigt idag. I många kommuner i alla fall. När jag läser på så verkar många kommuner faktiskt ändrat sig så att det passar den flexibilitet som många av oss i tråden eftersöker.Tages_ morsa skrev:
Exempel:
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ten/de-far-ha-barn-pa-forskola-trots-ledighet
Om reglerna tillåter det, är det någon som ändå inte tycker det är rätt?
Det skulle aldrig ske. Då skulle folk fatta vad det kostar på riktigt.kisumisu skrev:
Nej!Tages_ morsa skrev:
Eftersom det inte är du som står för merparten av kostnaden. Det du beskriver kallas för bedrägeri! Du stjäl helt enkelt dina grannars pengar.
Obegripligt att du inte kan (eller vill?) förstå det!
Staffan
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Alla som skriver att skaffar man barn får man skylla sig själv, eller att de minsann inte vill betala för våra barns förskola borde nog fundera på vem som kommer ta hand om de när de blir gamla och betala deras sjukvård och åldringsvård... Jo våra barn! På sätt och vis är det ju ett samhällsansvar att skaffa barn och se till att det kommer nya skattebetalare även i framtiden. Tycker då det är rimligt att samhället ställer upp tillbaka med en lite flexiblare barnomsorg....
Som förälder med tre barn och fru som jobbar oregelbundet i en annan skitbransch (sjukvården) är det ibland svårt med vardagspusslet...
Nu har vi tur med en mindre förskola i en liten by där flera pedagoger jobbat på samma ställe 30-40 år! De hetsar inte upp sig för småsaker och har inställningen att de finns till för oss. Inga problem att prata med de och vara lite flexibel! De ser vad som är bäst för våra barn, ibland är det bästa att komma några timmar tidigare till förskolan för att kunna vara med och gå till skogen eller andra aktiviteter tillsammans med de andra barnen.
Som förälder med tre barn och fru som jobbar oregelbundet i en annan skitbransch (sjukvården) är det ibland svårt med vardagspusslet...
Nu har vi tur med en mindre förskola i en liten by där flera pedagoger jobbat på samma ställe 30-40 år! De hetsar inte upp sig för småsaker och har inställningen att de finns till för oss. Inga problem att prata med de och vara lite flexibel! De ser vad som är bäst för våra barn, ibland är det bästa att komma några timmar tidigare till förskolan för att kunna vara med och gå till skogen eller andra aktiviteter tillsammans med de andra barnen.