Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
H Husbuset skrev:
Ja, dagis och förskola är ju synonymt med varandra. På den gamla tiden betydde dagis daghem. Sådant borde förskolelärare förstå, de har ju ändå en högskoleutbildning och borde veta hur man slår i Svenska Akademins Ordlista (SAOL). Jag ser inget problem i att själv göra byggjobb medan barnen är på dagis, såvida det inte inkräktar på barnens sommarledighet, dvs att barnen måste vara på dagis hela sommaren på grund av att föräldern måste jobba på grund av ekonomin.
Förskolelärare = Förskollärare. ;);):love::love:

E erkka skrev:
Om vi släpper förskolan då, hur är det med skola/fritids då?
Skolan är ju obligatorisk, är det ok då om jag tex tar en halvdag ledig för att gå på byggsamrådsmöte med kommunen under tiden när barnen är i skolan Men att sen när fritids tar över åker jag tillbaks t jobbet o jobbar vidare? Ok / inte ok? Vad säger moralisterna ?
Du inser väl själv hur fånig din fråga är??

S SueCia skrev:
avgiften man betalar är på sin höjd symbolisk men skatten man betalar täcker kostnaden många ggr om, så ja man kan lämna barnen på dagis utan dåligt samvete (mot kommun) sen om man har dåligt samvete gentemot barnet är en helt annan fråga :)
Men... Även de som inte nyttjar barnomsorgen betalar skatt, dvs subventionerar förskolan. Så hur tänker du nu?

T twoody skrev:
Ja det kan bara vara en ”Förskolelärare” som skulle skriva att det finns tre olika pedagoger.
Var det verkligen den enda kommentaren du hade? Fascinerande. :thinking::thinking:

A Anders_Nilsson skrev:
Du missar en viktig sak - körsträcka. Skulle jag nu ha barn i förskola skulle jag först köra förbi Lidl, sedan efter 5 km passera hemmet, sedan fortsätta 5 km till förskolan. Sedan tillbaka till Lidl för att handla och så hem igen. 10km helt bortkastad körsträcka vilket kostar pengar.

Plus att jag helst inte vill ha barn inne i affärer. Det förekommer hänsynslös marknadsföring riktad mot barn som kräver att man ställer till scener och förklarar hur den ondskefulle kapitalägaren utnyttjar barnets godtrogenhet för att påverka barnet att spela nyttig idiot och påverka föräldrarna att köpa den där varan som inte behövs för att öka sin profit på arbetarens bekostnad.

Sådan undervisning med rollspel kan man syssla med på helgerna men vardagshandlandet typ mjölk och bröd skall ske smidigt utan extra körsträcka (min omvög för att svänga in på Lidl efter jobbet är några hundra meter) och utan onödig konsumtion.
Du kanske kan handla din mjölk någon annanstans än Lidl? Skrev dessutom att den sortens ärende kan accepteras.

Resten du beskriver kallas uppfostran och föräldraskap, pågår 24/7 inte bara på helgen.

• Gilla
  • Älska
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Men... Även de som inte nyttjar barnomsorgen betalar skatt, dvs subventionerar förskolan. Så hur tänker du nu?
Japp, så är det med mycket. Jag som heltidsarbetande skattebetalare hederlig svensk betalar för kollektivtrafik jag aldrig använder och sjukvård för missbrukare och vuxenutbildning och a-kassa åt folk som till skillnad från mig inte skaffade sig en ordentlig utbildning i unga år. Det var ju synd. Bara att acceptera att ibland betalar man för sådant som man inte utnyttjar. Sånt är livet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Du kanske kan handla din mjölk någon annanstans än Lidl? Skrev dessutom att den sortens ärende kan accepteras.

Resten du beskriver kallas uppfostran och föräldraskap, pågår 24/7 inte bara på helgen.
Jag bor och arbetar så att Lidl är direkt vid sidan av kortaste vägen till jobbet, så, nej, det går inte utan att köra en omväg. Förskolan ligger åt rakt motsatt håll och det finns ingen smart rutt som kommer förbi detta problem. Skall jag hämta måste jag först köra hem och sedan köra ytterligare några kilometer till förskolan.

Givetvis uppfostrar jag mitt barn med jag försöker också undvika onödiga risker. Skickar inte ut telningen ensam mitt i natten till ett förortstorg heller.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
L Lenamajan skrev:
Vem har skrivit så?
Du har ju skrivit att det är för stora grupper och barnen nästan far illa om dom inte är hemma. Att det är så fel ha dem i förskola.

Tänk om alla resonerade så och fixade hjälpen själv även när dom jobbar skulle inte du heller ha ditt jobb kvar.

Solklart ja. Jag är ensamstående, det har funnits somrar då grabben varit kvar på förskolan en vecka fast jag har semester. Man gör vad man behöver för att få vardagen att gå ihop. Vad som är okay eller inte borde vara var och ens lilla familjs beslut.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Givetvis uppfostrar jag mitt barn med jag försöker också undvika onödiga risker. Skickar inte ut telningen ensam mitt i natten till ett förortstorg heller.
Tolkar det som att det inte riktigt finns argument för din sak när du beskriver handla mjölk på Lidl som onödig risk.

• Gilla
  • Haha
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Solklart ja. Jag är ensamstående, det har funnits somrar då grabben varit kvar på förskolan en vecka fast jag har semester. Man för vad man behöver för att få vardagen att gå ihop. Vad som är okay eller inte borde vara var och ens lilla familjs beslut.
Ensamstående föräldrar är ju du ypperligt exempel på att systemet är för fyrkantigt idag. I många kommuner i alla fall. När jag läser på så verkar många kommuner faktiskt ändrat sig så att det passar den flexibilitet som många av oss i tråden eftersöker.

Exempel:
https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ten/de-far-ha-barn-pa-forskola-trots-ledighet

Om reglerna tillåter det, är det någon som ändå inte tycker det är rätt?

• Gilla
erkka
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Du har ju skrivit att det är för stora grupper och barnen nästan far illa om dom inte är hemma. Att det är så fel ha dem i förskola.

Tänk om alla resonerade så och fixade hjälpen själv även när dom jobbar skulle inte du heller ha ditt jobb kvar.
Det skulle aldrig ske. Då skulle folk fatta vad det kostar på riktigt.

• Gilla
  • Haha
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Vad som är okay eller inte borde vara var och ens lilla familjs beslut.
Nej!
Eftersom det inte är du som står för merparten av kostnaden. Det du beskriver kallas för bedrägeri! Du stjäl helt enkelt dina grannars pengar.
Obegripligt att du inte kan (eller vill?) förstå det!

Staffan

• Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
S
Alla som skriver att skaffar man barn får man skylla sig själv, eller att de minsann inte vill betala för våra barns förskola borde nog fundera på vem som kommer ta hand om de när de blir gamla och betala deras sjukvård och åldringsvård... Jo våra barn! På sätt och vis är det ju ett samhällsansvar att skaffa barn och se till att det kommer nya skattebetalare även i framtiden. Tycker då det är rimligt att samhället ställer upp tillbaka med en lite flexiblare barnomsorg....
Som förälder med tre barn och fru som jobbar oregelbundet i en annan skitbransch (sjukvården) är det ibland svårt med vardagspusslet...

Nu har vi tur med en mindre förskola i en liten by där flera pedagoger jobbat på samma ställe 30-40 år! De hetsar inte upp sig för småsaker och har inställningen att de finns till för oss. Inga problem att prata med de och vara lite flexibel! De ser vad som är bäst för våra barn, ibland är det bästa att komma några timmar tidigare till förskolan för att kunna vara med och gå till skogen eller andra aktiviteter tillsammans med de andra barnen.

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nej!
Men det har inte med saken att göra.
Att du försatt dig i den situationen, ger dig inte rätten att parasitera på den skattefinansierade barnomsorgen.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.