Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
BirgitS
T twoody skrev:
Ok så genusdagis har tagits fram för att det finns några pedagoger som har sagt åt pojkar att städa på ett annorlunda sett än vad dom sagt till flickor?
Ja då förstår jag att du inte kan förklara den ojämlikhet som finns i våra förskolor.
Ja då står jag för att genusdagis är totalt värdelöst.
Så du tycker det är okej att personalen behandlar pojkar och flickor på olika sätt bara för att de är just pojkar och flickor?

BirgitS
T twoody skrev:
Ja privata skolor får ofta också bättre resultat.
Men kan man välja bort saker som kostar så är det inte svårt att få bättre resultat.
Men någon annan verksamhet får ta skiten så samhället sparar inget utan problemen skickas någon annanstans.
Nu var ju resultat jag skrev om personalens och patienternas nöjdhet, inte något ekonomiskt resultat.

Om jag minns rätt uppskattade personalen de kortare beslutsvägarna samt mindre byråkrati och långbänkar, typ om de kom med förslag på förändring så togs det upp till diskussion i stället för att drunkna i byråkratin.

BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker det är okej att personalen behandlar pojkar och flickor på olika sätt bara för att de är just pojkar och flickor?
Nej och vad jag vet och av dom jag känner som jobbar i sådana verksamheter förekommer det inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu var ju resultat jag skrev om personalens och patienternas nöjdhet, inte något ekonomiskt resultat.

Om jag minns rätt uppskattade personalen de kortare beslutsvägarna samt mindre byråkrati och långbänkar, typ om de kom med förslag på förändring så togs det upp till diskussion i stället för att drunkna i byråkratin.
Ja vi har haft och göra med privat sjukvård i Stockholm och den erfarenheten vi har av den är att den är fantastisk.
Men den är lätt att ha bra vård och slå sig för brösten när den gamla vården få ta skiten.

T twoody skrev:
Ok så genusdagis har tagits fram för att det finns några pedagoger som har sagt åt pojkar att städa på ett annorlunda sett än vad dom sagt till flickor?
Ja då förstår jag att du inte kan förklara den ojämlikhet som finns i våra förskolor.
Ja då står jag för att genusdagis är totalt värdelöst.
Nu spelar du enbart dum. Jag har gett flera exempel.

BirgitS BirgitS skrev:
Du såg smileyn väl?

Nåja, några enhetliga löner var det inte tal om under 70- och 80-talet, det ska ju inte blandas ihop med extremt höga marginalskatter. Men vi ska ju inte diskutera politik här.
vi pratade om 30k EFTER skatt.

BirgitS
T twoody skrev:
Nej och vad jag vet och av dom jag känner som jobbar i sådana verksamheter förekommer det inte.
Så bra att de verksamheterna och personerna är genusmedvetna då.

H Husbuset skrev:
Nu spelar du enbart dum. Jag har gett flera exempel.
Nej det har du inte.
Pojkar eller flickor?

BirgitS BirgitS skrev:
Så bra att de verksamheterna och personerna är genusmedvetna då.
Precis därför behövs inte speciella flum genusdagis.

BirgitS
T twoody skrev:
Precis därför behövs inte speciella flum genusdagis.
Om inte några förskolor hade börjat diskutera hur barnens kön påverkar hur de bemöts hade inte fler förskolor börjat diskutera det och arbetssättet hade inte förändrats utan fortfarande varit som för några årtionden sen.

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
"Bakom varje framgångsrik man står en klok kvinna" (och ibland förvånad
Det där är ett försåtligt påstående enligt min mening. Äras den som äras bör, ingen skall fråntas sin egen framgång och om kvinnan nu är så klok kan hon använda sin klokskap till egna framgångar och inte snylta på någon annan ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det där är ett försåtligt påstående enligt min mening. Äras den som äras bör, ingen skall fråntas sin egen framgång och om kvinnan nu är så klok kan hon använda sin klokskap till egna framgångar och inte snylta på någon annan ;)
Tror du missförstår mig, handlar mer om livet i sig, inte bara kvinna versus man.
I mitt eget fall hade det lika gärna kunnat vara "bakom varje framgångsrik kvinna står en klok man", dvs jag, då min hustru är synnerligen duktig och drivande i det hon gör, och med mig som bollplank och ivrig påhejare.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej det har du inte.
Pojkar eller flickor?
Jag har gett dig flera exempel.
Jag frågade vad du inte förstod i det exemplet jag gav dig i inlägg 2099, hur det drabbar både flickor och pojkar. Ojämställdhet drabbar både flickor och pojkar.

J
BirgitS BirgitS skrev:

Jo, så är det nog också. Nu går min dotter i en kommunal skola (efter 3 år på en privatägd friskola) och medeleleven är nog ungefär samma som förra skolan MEN denna skola tar också in "problembarn" (vilket de även själva påpekade när jag frågade om meritpoängen och att ett fåtal elever drar ned poängen rejält) - dessa elever behöver sannolikt inte friskolorna hantera i samma omfattning. Denna termin försvann och kom till några elever i klassen med särskilda behov. Vad jag har förstått så kan dessa elever kräva en extralärare och ändå "sinka" övriga elever. Men i min sons klass, på en friskola, så har de en tjej med downs i klassen och det fungerar vad jag förstår jättebra, hon har en extra resurs och detta tror jag är jättebra för både den tjejen och resten av klassen. Men kostar säkert extra. Men det är skillnad på problemelever som stökar eller de som behöver extra stöd utan att förstöra för de andra.

Jag har även gått till en privat vårdcentral ("klinik" kallar de sig) - inga köer, man får komma samma dag, snyggt och prydligt. Även pensionärerna hade hittat dit. Samma kostnad som den kommunala som fungerar som tombola map att få en tid. Jättebra. Men som jag förstod så körde de bara de "lätta fallen", dvs krånglar det till sig så remitterar man vidare.

Jag är inte alls emot privatisering, men det måste ske i former där det verkligen är möjligt med konkurrens.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T twoody skrev:
Och hur vet de det, att det inte förekommer? Hur har de kommit fram till det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.