225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Det råder en påfallande okunskap om genusvetenskap hos flera skribenter här. Det argumenteras utifrån en nidbild av ämnet. Det är synd, för nidbilden skymmer viktiga och intressanta frågeställningar, samt att ni för de pålästa verkar dumma. Det tror jag inte att ni egentligen är, men ordet "genus" verkar ha blivit ett rött skynke som gör att ni går på autopilot mot nidbilden, utan reflektion.
Flera skriver att det inte är några problem på era förskolor. Jag tänker stilla att ni det mycket väl kan vara så att ni till del har just genusvetenskapen att tacka för det, givet att ni har rätt. Ni har bara inte märkt det.
Flera skriver att det inte är några problem på era förskolor. Jag tänker stilla att ni det mycket väl kan vara så att ni till del har just genusvetenskapen att tacka för det, givet att ni har rätt. Ni har bara inte märkt det.
Förskolor har så många lustiga idéer. Jag minns när vi skulle välja förskola åt dottern; bl.a. var vi på ett besök på en montessori-förskola. Där fick inga leksaker av plast förekomma; endast naturmaterial som trä, metall och (vissa) tyger. Det var väl inte så dumt, men när personalen sedan förklarade att barnen absolut inte fick ha tröjor med tryck på, t.ex. spindelmannen eller en dinosaurie eller liknande, "för då kunde de riskera att identifiera sig med karaktären", då tackade vi nej till den förskolan.
Fantasi har aldrig skadat barn, enligt mig.
Fantasi har aldrig skadat barn, enligt mig.
Japp, vi är olika och tack och lov för det, i olikheterna ligger också attraktionen! Hurra för den!AndersMalmgren skrev:
Mycket missförstånd här om vad jämställdhet innebär, det handlar inte om att minska utrymmet för vare sig män eller kvinnor utan att värdera manligt/kvinnligt utifrån samma måttstock och inte acceptera könet som en begränsande faktor. Men det handlar inte om att nedvärdera eller krympa det manliga könsmönstret för att kvinnor skall ta mer plats utan att vi faktiskt kan växa tillsammans utan begränsningar av sociala könsroller. Det är lika värdefullt att jobba i skogen som att vårda våra äldre, som exempel.
Vi är alla bärare av våra sociala könsroller, tro för all del inget annat men jag håller absolut med om att en del som kallar sig feminister skjuter långt över målet och det blir absurt.
I det gamla bondesamhället hade kvinnan en stark position trots att hon var omyndigförklarad. I jordbruksekonomin var hennes arbete lika viktigt som mannens. Vid industrialiseringen skildes platsen där man arbetade från platsen där man bodde och hemmafrun blev ett faktum. Mannen blev offentlig och tog del av samhällets förvaltande med kvinnan förpassades till hemarbetet. Den uppdelningen har präglat våra könsroller sedan dess.
Ett jämställt samhälle där alla kan komma till sin rätt är värt att sträva efter, sedan kan prästerskapet som fortfarande är avogt inställda till kvinnliga präster orera bäst de vill, de tillhör dåtiden och inte framtiden.
Många kloka ord från dig där, vill bara tillägga att i de flesta hem är det mannen som är underordnad, dvs kvinnan i huset har oftast det sista ordet, och de allra flesta och kloka män inser också det, då det funkar allra bäst så.A Abies koreana skrev:Japp, vi är olika och tack och lov för det, i olikheterna ligger också attraktionen! Hurra för den!
Mycket missförstånd här om vad jämställdhet innebär, det handlar inte om att minska utrymmet för vare sig män eller kvinnor utan att värdera manligt/kvinnligt utifrån samma måttstock och inte acceptera könet som en begränsande faktor. Men det handlar inte om att nedvärdera eller krympa det manliga könsmönstret för att kvinnor skall ta mer plats utan att vi faktiskt kan växa tillsammans utan begränsningar av sociala könsroller. Det är lika värdefullt att jobba i skogen som att vårda våra äldre, som exempel.
Vi är alla bärare av våra sociala könsroller, tro för all del inget annat men jag håller absolut med om att en del som kallar sig feminister skjuter långt över målet och det blir absurt.
I det gamla bondesamhället hade kvinnan en stark position trots att hon var omyndigförklarad. I jordbruksekonomin var hennes arbete lika viktigt som mannens. Vid industrialiseringen skildes platsen där man arbetade från platsen där man bodde och hemmafrun blev ett faktum. Mannen blev offentlig och tog del av samhällets förvaltande med kvinnan förpassades till hemarbetet. Den uppdelningen har präglat våra könsroller sedan dess.
Ett jämställt samhälle där alla kan komma till sin rätt är värt att sträva efter, sedan kan prästerskapet som fortfarande är avogt inställda till kvinnliga präster orera bäst de vill, de tillhör dåtiden och inte framtiden.
"Bakom varje framgångsrik man står en klok kvinna" (och ibland förvånad)
Jag har frågat mina barn. De har velat gå till "dagis". Nu har båda skolplikt men de tycker fortfarande det är kul. Min son har flera gånger sagt åt mig att hämta senare. "Pappa, kommer du redan, kan du inte komma klockan 6". De lär sig jättemycket på "dagis" och nu förstås mer i förskoleklass och skola. Både av lärare och kamrater. Jag kan erkänna att jag inte alls är lika bra på att leka med barnen, få dem att städa efter sig osv. Däremot finns andra aktiviteter jag jättegärna gör med barnen som är roliga för både mig och dem.R Ronekma skrev:
Jag testade att ha min son hemma från dagis ett par veckor medan jag jobbade hemifrån (pga Corona) i våras när jag var osäker på vart det skulle ta vägen. Klart att det funkar om man "måste" - men han hade tråkigare och jag var mer okoncentrerad på jobbet.
Jag tycker inte man ska sätta i system att ha barnen på dagis när man själv gör egna "ärenden", men att göra det nån gång ibland har jag inget emot. Att stoppa in barnen på dagis och själv gå på restaurang, åka på weekendresa osv tycker jag inte är OK. Sen kan man fundera på om den ena parten jobbar och den andra tex tar ledigt för att besöka sjuka föräldrar, göra ett bankärende, tar emot en hantverkare eller man har en ledig dag på en tjänsteresa osv. Då är det kanske inte helt orimligt att barnet är på dagis. Men det bör inte vara för ofta. Lika med att jobba hemma på huset. Är det några enstaka dagar så tycker jag det är ok. Tar man tjänstledigt en månad för att renovera är det mera tveksamt.
mikethebik skrev:
Många kloka ord från dig där, vill bara tillägga att i de flesta hem är det mannen som är underordnad, dvs kvinnan i huset har oftast det sista ordet, och de allra flesta och kloka män inser också det, då det funkar allra bäst så.
"Bakom varje framgångsrik man står en klok kvinna" (och ibland förvånad)
Jag vet att det fungerar så som du beskriver, tyvärr, en del kvinnor vill inte släppa de domäner de känner sig behärska men det är nog nödvändigt om man vill utforska nya områden i livet. Är heminredning en medfödd kvinnlig talang? Naturligtvis inte men all marknadsföring riktar sig till halva befolkningen. Det är lika galet som att vi tror att könsmönster försvinner bara för att pojkar leker med dockor.
"Bakom varje framgångsrik man står en klok kvinna" (och ibland förvånad)"
Det där är ett försåtligt uttryck enligt min mening, äras den som äras bör och - om kvinnan är så klok kan hon skapa sin egen framgång.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Tur sverige var sansade där, många barn i lockdown-länder som fått men.J JohanLun skrev:Jag har frågat mina barn. De har velat gå till "dagis". Nu har båda skolplikt men de tycker fortfarande det är kul. Min son har flera gånger sagt åt mig att hämta senare. "Pappa, kommer du redan, kan du inte komma klockan 6". De lär sig jättemycket på "dagis" och nu förstås mer i förskoleklass och skola. Både av lärare och kamrater. Jag kan erkänna att jag inte alls är lika bra på att leka med barnen, få dem att städa efter sig osv. Däremot finns andra aktiviteter jag jättegärna gör med barnen som är roliga för både mig och dem.
Jag testade att ha min son hemma från dagis ett par veckor medan jag jobbade hemifrån (pga Corona) i våras när jag var osäker på vart det skulle ta vägen. Klart att det funkar om man "måste" - men han hade tråkigare och jag var mer okoncentrerad på jobbet.
Jag tycker inte man ska sätta i system att ha barnen på dagis när man själv gör egna "ärenden", men att göra det nån gång ibland har jag inget emot. Att stoppa in barnen på dagis och själv gå på restaurang, åka på weekendresa osv tycker jag inte är OK. Sen kan man fundera på om den ena parten jobbar och den andra tex tar ledigt för att besöka sjuka föräldrar, göra ett bankärende, tar emot en hantverkare eller man har en ledig dag på en tjänsteresa osv. Då är det kanske inte helt orimligt att barnet är på dagis. Men det bör inte vara för ofta. Lika med att jobba hemma på huset. Är det några enstaka dagar så tycker jag det är ok. Tar man tjänstledigt en månad för att renovera är det mera tveksamt.
Jag tror du missade poängen. Är du systemutvecklare? Systemutvecklare uttalar sig ofta tvärsäkert om sånt de inte förstår.AndersMalmgren skrev:
Jo det är precis så det är. Speciellt med feminister, de tittar inte på fakta och statistisk utan enbart känslor. Det är tydlgit när det gäller det sk lönegapet tex. Feminister jämför ofta en kvinna inom det offentliga mot en män i det privata, tex en sjuksyster kontra en lagerarbetare. Och så är det så förskräckligt lagerarbetaren tjänar mer..
Nej du har inte och verkar inte kunna förklara vem eller vilka som är drabbade av ojämlikheten du påstår finns på förskolor i Sverige.H Husbuset skrev:
Du kan inte ens svara om det är pojkar eller flickor som drabbas?
Eller är då så enkelt att det inte finns?
Jag gav dig ett alldeles strålande exempel och jag har gett dig andra exempel på ojämlikhet i förskolan. Du kan ju börja med att svara på exakt vad du inte förstod i mitt inlägg om att städa upp innan lunchen, vilka som drabbas, flickor eller pojkar?T twoody skrev:
Om du ofta ger order till pojkar och inte förklarar orsak och verkan, samt gör tvärtom mot flickor, då drabbas både flickor och pojkar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
St Görans akutsjukhus i Stockholm drivs privat sen många år. Åtminstone åren närmast efter fick det betydligt bättre resultat när man undersökte personalens och patienternas nöjdhet.J JohanLun skrev:
Jag får inte diskutera djupare för då blir det politik (och det är emot forumreglerna) - men ja, jag tycker man gott kan höja skatterna rejält för höginkomsttagare (oavsett arbetsgivare) och höjd skatt på kapitalinkomster. Ingen "behöver" ha mer än 30 000 kvar efter skatt per månad, typ.G GargamelSE skrev: