225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Jag har inget emot varken dagis eller skatter, men anser att det föreligger tvång i båda fallen. Däremot tycker jag det är ovärdigt ett liberalt samhälle att vi (de facto) bestämmer åt familjerna.A Abies koreana skrev:Ja, du har rätt, det var när bristen på arbetskraft var stor i vårt land som man upptäckte alla de kvinnor som gick hemma och gjorde "ingenting" och kvinnorna blev någon sorts reservarbetskraft när behovet uppstod. Så visst var det rent samhällsekonomiskt rätt cyniskt men det betyder inte att det blev dåligt. För varje individ är det viktigt för självkänslan att kunna försörja sig själv, att inte vara ekonomiskt beroende av någon annan. Det öppnade också så småningom möjligheterna för kvinnor att utbilda sig och det har varit till gagn för både kvinnorna och samhället.
Och dagis är bra för barnen, att lära sig saker, det sociala samspelet som är så oerhört viktigt idag.
Va? Man kan ju inte gå på föräldrarna, vare sig på förskolan eller i skolan. Det skulle vara märkligt.Rkarlsson skrev:Det du är inne på är uppfostran ju. Att lära sig att dela med sig med alla.
Jag såg ännu hemskare sak på öppna förskolan. Jag är personligen den som träffar känner av och dömer i efterhand efter egen åsikt.
Men man märkte att de flesta dömde innan de ens umgåtts vilket exkluderade ett eller flera barn pga att föräldrarna höll sina barn undan.
Jag lekte med alla. Men det var rätt roligt ändå att de som exkluderade är inflyttade människor som aldrig bott här. =)
Så om man vill "genustänka" så gå på föräldrarna direkt istället.
Nej. Men många kan. Om sambeskattningen återinfördes skulle föräldrarnas möjligheter till val av barnomsorg öka. Kanske även för dig?CHEMAS skrev:
Istället för att fåna dig om trådstängning, får du här ett råd som gäller alla trådar som stör chemas: -läs dom inte. Enkelt, eller hur?
Staffan