225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Jag håller med dig vad gäller försörjning, det jag menar är att samhället tyvärr inte medger att vara hemma med barn.A Abies koreana skrev:
Det finns ju trots allt flera som vill det.
Och vad gäller fattigpensionäret så har jag haft många i min närhet som jobbar hela livet och hamnat i den fällan till slut.
Tragisk samhälls utveckling..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Min erfarenhet är att det är för det mesta som det fungerar som det ska.R Ronekma skrev:
Naturligtvis är barn olika och eftersom föräldrar inte kan vara bra på allt så kan förskola vara en utmärkt komplettering.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Det du är inne på är uppfostran ju. Att lära sig att dela med sig med alla.H Husbuset skrev:Du menar när de fick göra egna val? Det var på mina egna barns förskola. Det var alltså något de hade någon gång per vecka eller två, minns inte. Inomhus. Det var inte något som gjordes hela tiden. Annars lekte barnen var de ville och blandat.
Jag såg skillnad på andra dagis där de inte hade något genustänk alls. Där kunde killarna ta över hela byggrummet och flickorna gick inte inte in dit.
Det här var alltså bara några exempel, det finns mycket annat också.
Jag såg ännu hemskare sak på öppna förskolan. Jag är personligen den som träffar känner av och dömer i efterhand efter egen åsikt.
Men man märkte att de flesta dömde innan de ens umgåtts vilket exkluderade ett eller flera barn pga att föräldrarna höll sina barn undan.
Jag lekte med alla. Men det var rätt roligt ändå att de som exkluderade är inflyttade människor som aldrig bott här. =)
Så om man vill "genustänka" så gå på föräldrarna direkt istället.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Politiker lurar folk tro det räcker med allmän pension. Men det räcker inte man måste också ha tjänstepension och direktpensionR Ronekma skrev:Jag håller med dig vad gäller försörjning, det jag menar är att samhället tyvärr inte medger att vara hemma med barn.
Det finns ju trots allt flera som vill det.
Och vad gäller fattigpensionäret så har jag haft många i min närhet som jobbar hela livet och hamnat i den fällan till slut.
Tragisk samhälls utveckling..
Ja, du har rätt, det var när bristen på arbetskraft var stor i vårt land som man upptäckte alla de kvinnor som gick hemma och gjorde "ingenting" och kvinnorna blev någon sorts reservarbetskraft när behovet uppstod. Så visst var det rent samhällsekonomiskt rätt cyniskt men det betyder inte att det blev dåligt. För varje individ är det viktigt för självkänslan att kunna försörja sig själv, att inte vara ekonomiskt beroende av någon annan. Det öppnade också så småningom möjligheterna för kvinnor att utbilda sig och det har varit till gagn för både kvinnorna och samhället.H Hochiha skrev:
Och dagis är bra för barnen, att lära sig saker, det sociala samspelet som är så oerhört viktigt idag.
Du finns ju inte.R Ronekma skrev:
1. Vi som inte skaffar mer än ett barn har inga syskon att leka med.
2. Ena föräldern blir helt utan inkomst i 5 år. Dvs om gubben går bort eller ni separerar så blir hemmavarande förälder helt pank vid pension.
3. Du finns inte
4. Dagis tillför extremt mycket.
5. Vi lever fortfarande inte på 50-60 talet längre.
Det var en åsikt från dig, tackRkarlsson skrev:Du finns ju inte.
1. Vi som inte skaffar mer än ett barn har inga syskon att leka med.
2. Ena föräldern blir helt utan inkomst i 5 år. Dvs om gubben går bort eller ni separerar så blir hemmavarande förälder helt pank vid pension.
3. Du finns inte
4. Dagis tillför extremt mycket.
5. Vi lever fortfarande inte på 50-60 talet längre.
![]()
Är det inte bra att man kan ha olika uppfattningar?
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Allt snack om home school your kid får mig att tänka på denna klassiker