Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
A Abies koreana skrev:
Det är inget tvång, helt fritt att lämna sina barn på dagis men det kräver att någon försörjer den som inte jobbar. Alla ensamstående föräldrar har knappast det valet. Du vet kanske vem som blir fattigpensionärer på gamla dar? Förövrigt tror jag att dagis är bra för barnen.
Jag håller med dig vad gäller försörjning, det jag menar är att samhället tyvärr inte medger att vara hemma med barn.
Det finns ju trots allt flera som vill det.
Och vad gäller fattigpensionäret så har jag haft många i min närhet som jobbar hela livet och hamnat i den fällan till slut.
Tragisk samhälls utveckling..

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Ronekma skrev:
Mycket möjligt dom dagar det fungerar som det står i arbetsbeskrivningen , men hur ofta är det så?
Barn har mycket olika behov och varierar väldigt mycket vad de får med sig hemifrån
Min erfarenhet är att det är för det mesta som det fungerar som det ska.

Naturligtvis är barn olika och eftersom föräldrar inte kan vara bra på allt så kan förskola vara en utmärkt komplettering.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Haha. Det tror du inte? En riktig jävla avsågning vid fotanklarna på förskolelärare.
Såg ingen får nog stå för dig för nog vet jag att dom flesta slut för att få det att fungera

R Ronekma skrev:
Nej nog vore det väl bättre om man kunde stanna hemma med barnen till skolålder?
Generation home schooling :rofl:

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
R Ronekma skrev:
Såg ingen får nog stå för dig för nog vet jag att dom flesta slut för att få det att fungera
Sågningen att

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Generation home schooling :rofl:
Ja lr hur

P
H Husbuset skrev:
Du menar när de fick göra egna val? Det var på mina egna barns förskola. Det var alltså något de hade någon gång per vecka eller två, minns inte. Inomhus. Det var inte något som gjordes hela tiden. Annars lekte barnen var de ville och blandat.

Jag såg skillnad på andra dagis där de inte hade något genustänk alls. Där kunde killarna ta över hela byggrummet och flickorna gick inte inte in dit.

Det här var alltså bara några exempel, det finns mycket annat också.
Det du är inne på är uppfostran ju. Att lära sig att dela med sig med alla.

Jag såg ännu hemskare sak på öppna förskolan. Jag är personligen den som träffar känner av och dömer i efterhand efter egen åsikt.
Men man märkte att de flesta dömde innan de ens umgåtts vilket exkluderade ett eller flera barn pga att föräldrarna höll sina barn undan.
Jag lekte med alla. Men det var rätt roligt ändå att de som exkluderade är inflyttade människor som aldrig bott här. =)
Så om man vill "genustänka" så gå på föräldrarna direkt istället.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R Ronekma skrev:
Jag håller med dig vad gäller försörjning, det jag menar är att samhället tyvärr inte medger att vara hemma med barn.
Det finns ju trots allt flera som vill det.
Och vad gäller fattigpensionäret så har jag haft många i min närhet som jobbar hela livet och hamnat i den fällan till slut.
Tragisk samhälls utveckling..
Politiker lurar folk tro det räcker med allmän pension. Men det räcker inte man måste också ha tjänstepension och direktpension

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Nja, helt fritt är det inte. Samhället styr med ekonomiska medel väldigt kraftigt mot att barn ska lämnas på dagis. För en medelinkomst är skillnaden dryga 15' kr per månad
Ja, du har rätt, det var när bristen på arbetskraft var stor i vårt land som man upptäckte alla de kvinnor som gick hemma och gjorde "ingenting" och kvinnorna blev någon sorts reservarbetskraft när behovet uppstod. Så visst var det rent samhällsekonomiskt rätt cyniskt men det betyder inte att det blev dåligt. För varje individ är det viktigt för självkänslan att kunna försörja sig själv, att inte vara ekonomiskt beroende av någon annan. Det öppnade också så småningom möjligheterna för kvinnor att utbilda sig och det har varit till gagn för både kvinnorna och samhället.

Och dagis är bra för barnen, att lära sig saker, det sociala samspelet som är så oerhört viktigt idag.

P
R Ronekma skrev:
Det är väl klart det är bra för barn att umgås med sina syskon och föräldrar, för 5 års ålder tror jag absolut inte en förskola har något att tillföra barnen utan det är daglig förvaring
Du finns ju inte.

1. Vi som inte skaffar mer än ett barn har inga syskon att leka med.
2. Ena föräldern blir helt utan inkomst i 5 år. Dvs om gubben går bort eller ni separerar så blir hemmavarande förälder helt pank vid pension.
3. Du finns inte
4. Dagis tillför extremt mycket.
5. Vi lever fortfarande inte på 50-60 talet längre.

:D

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Politiker lurar folk tro det räcker med allmän pension. Men det räcker inte man måste också ha tjänstepension och direktpension
Jag håller med dig, bästa är väl att fördela det jämnt i madrassen och ta emot vad man får i det allmänna.
Man vill ju inte få ont i ryggen

Rkarlsson skrev:
Du finns ju inte.

1. Vi som inte skaffar mer än ett barn har inga syskon att leka med.
2. Ena föräldern blir helt utan inkomst i 5 år. Dvs om gubben går bort eller ni separerar så blir hemmavarande förälder helt pank vid pension.
3. Du finns inte
4. Dagis tillför extremt mycket.
5. Vi lever fortfarande inte på 50-60 talet längre.

:D
Det var en åsikt från dig, tack
Är det inte bra att man kan ha olika uppfattningar?

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
R Ronekma skrev:
Jag håller med dig, bästa är väl att fördela det jämnt i madrassen och ta emot vad man får i det allmänna.
Man vill ju inte få ont i ryggen
Om du lägger de på nollränta tappar du 2 procent i värde per år

R Ronekma skrev:
Det var en åsikt från dig, tack
Är det inte bra att man kan ha olika uppfattningar?
Och förresten jodå jag finns här både för mina barn och barnbarn samt fru och äldre släktingar.

Allt snack om home school your kid får mig att tänka på denna klassiker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.