5 429 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bärlinor ?
Hej,
Har mina små funderingar på att slå upp ett altantak över ett befintligt trädäck. Har dock aldrig gjort något sådant tidigare så jag lär nog återkomma i forumet med fler frågor vad tiden lider. Har sett att många har monterat bärlinor på kortsidorna som bildar en rätvinklad triangel med takbalkarna och främre hörnstolpar. Vad fyller dessa för funktion ? Behövs dom verkligen om man inte tänker glasa in ? Vad jag hade tänkt mig är ett enkelt pulpettak fäst i husväggen med
en ditskruvad bärlina, stolpar i framkant med ett hammarband och takbalkar som går mellan bakre bärlinan och hammarbandet. (Hoppas jag har fått till namnen korrekt. Har fortfarande lite dimmiga begrepp om vad bärlinor etc är för nåt)
Har mina små funderingar på att slå upp ett altantak över ett befintligt trädäck. Har dock aldrig gjort något sådant tidigare så jag lär nog återkomma i forumet med fler frågor vad tiden lider. Har sett att många har monterat bärlinor på kortsidorna som bildar en rätvinklad triangel med takbalkarna och främre hörnstolpar. Vad fyller dessa för funktion ? Behövs dom verkligen om man inte tänker glasa in ? Vad jag hade tänkt mig är ett enkelt pulpettak fäst i husväggen med
en ditskruvad bärlina, stolpar i framkant med ett hammarband och takbalkar som går mellan bakre bärlinan och hammarbandet. (Hoppas jag har fått till namnen korrekt. Har fortfarande lite dimmiga begrepp om vad bärlinor etc är för nåt)
Jag håller på med samma projekt som du och har oxå tänkt på samma sak. Jag har inga bärlinor vid sidorna utan har gjort så som du beskriver. Jag kan tänka mig att det är enklare att glasa in eller göra en hel sidovägg om man sätter upp en bärlina vid sidan.
Om man vill ha en sidovägg så blir det nog snyggare med en sidobärlina för att få ett "avbrott" i väggen så att det inte blir en för stor sammanhängande vägg.
Se länk nedan.
[img=http://img293.echo.cx/img293/2362/stommeliten9qm.th.jpg]
Om man vill ha en sidovägg så blir det nog snyggare med en sidobärlina för att få ett "avbrott" i väggen så att det inte blir en för stor sammanhängande vägg.
Se länk nedan.
[img=http://img293.echo.cx/img293/2362/stommeliten9qm.th.jpg]
Tack ;D Vi får se hur det blir när det är klart!
Bärlinan är fäst i reglar bakom panelen. Dom är enkla att hitta för man ser spikraderna. I alla fall hos mig.
Jag har dock inte bestämt mig för vilket tak jag ska ha..
Kanalplast eller vanligt plasttak?
Bärlinan är fäst i reglar bakom panelen. Dom är enkla att hitta för man ser spikraderna. I alla fall hos mig.
Jag har dock inte bestämt mig för vilket tak jag ska ha..
Kanalplast eller vanligt plasttak?
Klicka här för att svara