Hej grundare. Vi skall bygga till vårat hus med en ny huskropp mot det befintliga. Undergrunden (berg) gör att vi valt att bygga utbyggnaden på plintgrund. Min första och spontana tanke var att bärlina utförs i limträ men har nu kommit på att bärlinor av betong borde väl funka nog så bra om inte bättre då de inte bekommes av mögel och dylikt. Är det någon som vet vilka dimensioner man behöver på dylika betongbalkar och vem som kan tänkas leverera sådana. Jag antar att för att få samma bärighet som limträ kan man gå ner i dimension, men det är som sagt ett antagande. Utbyggnaden blir 10,8* 7,5 m så jag tror att tre 10,8 m långa betongbalkar kan tänkas räcka för att bära upp golvbjälklaget som är tänkt att utföras av masonitelättbalkar. Nån som vet något om denna typ av konstruktion får hemskt gärna upplysa mig eller komma med förslag på förändringar och dylikt.

Ett annat alternativ kan vara att använda stålbalk. Med rätt rostskydd står det sig väldigt bra. Säkerligen billigare än betong (om du inte gjuter dem själv förstås), och också smidigt att montera.

Då tipset om stålbalk tacksamt emottages men inte var det svar jag hoppades på med frågan så lyfter jag härmed tråden för att om möjligt få svar och åsikter om betongbärlinor.

Byggaren skrev:
Det du kallar för bärlinor heter grundbalkar i kombination med en plintgrundläggning. Du kan hitta flera tillverkare av sådana om du söker i telefonkatalogen, gula sidorna, under betongvaror/element.

Din förhoppning om att gå ner i dimension kommer förmodligen på skam. Betong är ett tyngre material än trä och man får dimensionera för egenvikten. Är spännvidden (längden mellan upplagen) för stor kan det t.o.m. hända att en träkonstruktion klarar det bättre än en betong och stålkonstruktion helt enkelt för att egenvikten blir för stor.

I ditt fall är det dock långt till den gränsen. Men varför spara på tre plintar? Det går ju att sätta minst en plintrad på halva spännvidden för att komma ner i dimension. Eller är det för ansträngande att sätta dit dem?

Jag skulle tro att med mittstöd hamnar du i storleksordningen 200x450 mm, och utan mittstöd runt 250x600 mm. Det beror i sin tur på villken armeringskvalitet, dimension och antal stänger samt betongklass grundbalkarna görs av. Men det kostar med mer järn och bättre stålsort och betongkvalitet. Så har du inte uppenbara problem att få plats med 600 mm höga balkar, så välj inte det alternativet.

Sen har du ett problem till. Betong med armering väger i genomsnitt 2400kg/m[sup]3[/sup]. Du lyfter därför inte dit dem för hand. Kan en kranbil komma åt och vad kostar den i så fall? Du får räkna in det i kalkylen också  :)

8-)
OK, tack för ditt svar. Huvudanledningen är inte att det är så jobbigt att göra en extra plintrad utan att betong är ett icke organiskt material som jag antar står sig bättre mot angrepp från mikrober och rötsvampar än vad trä gör.

Loffe skrev:
OK, tack för ditt svar. Huvudanledningen är inte att det är så jobbigt att göra en extra plintrad utan att betong är ett icke organiskt material som jag antar står sig bättre mot angrepp från mikrober och rötsvampar än vad trä gör.
Betong är bra ur det hänseendet, men jag vill också fråga varför stålbalkar inte var intressant.. Stål är både oorganiskt och har väldigt bra styrka/vikt-förhållande. Bara en undering, men sålla intebort alternativen för fort..

Magnus, varför intresset för stålbalk var så svagt har jag inte nån riktigt bra förklaring till... Kändes bara fel på nåt sätt, kanske för att jag ser problem med att göra vissa infästningar i grovt stål. Gut feeling helt enkelt. Rätt eller fel? Säg det...

På jobbet har jag gjort sådana kantbalkar, med måtten 160x400x 7-8m, borde inte vara problem att få tag i på nån fabrik som sysslar med prefabricerat, de brukar oxå kunna ställa det på plats..

Loffe skrev:
[quote author=Byggaren link=1142864389/0#3 date=1143566687]Det du kallar för bärlinor heter grundbalkar i kombination med en plintgrundläggning. Du kan hitta flera tillverkare av sådana om du söker i telefonkatalogen, gula sidorna, under betongvaror/element.

Din förhoppning om att gå ner i dimension kommer förmodligen på skam. Betong är ett tyngre material än trä och man får dimensionera för egenvikten. Är spännvidden (längden mellan upplagen) för stor kan det t.o.m. hända att en träkonstruktion klarar det bättre än en betong och stålkonstruktion helt enkelt för att egenvikten blir för stor.

I ditt fall är det dock långt till den gränsen. Men varför spara på tre plintar? Det går ju att sätta minst en plintrad på halva spännvidden för att komma ner i dimension. Eller är det för ansträngande att sätta dit dem?

Jag skulle tro att med mittstöd hamnar du i storleksordningen 200x450 mm, och utan mittstöd runt 250x600 mm. Det beror i sin tur på villken armeringskvalitet, dimension och antal stänger samt betongklass grundbalkarna görs av. Men det kostar med mer järn och bättre stålsort och betongkvalitet. Så har du inte uppenbara problem att få plats med 600 mm höga balkar, så välj inte det alternativet.

Sen har du ett problem till. Betong med armering väger i genomsnitt 2400kg/m[sup]3[/sup]. Du lyfter därför inte dit dem för hand. Kan en kranbil komma åt och vad kostar den i så fall? Du får räkna in det i kalkylen också  :)

8-)
[/quote]

Men då kommer för betongen in andra saker som miljöklass och betongagressivitets miljö...Men det där fixar leverantören enkelt... För rostangrepp på areringen är allt annat utom kul....Men risken är mindre än med trä om man säger så...

Jag hade en plan men frångick den kan man säga... Jag va inne på att snacka täckskikt å grejjer men jag kom liksom av mig då det är irrelevant i sammanhanget...Så jag klippte av egentligen borde man hållit käft :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.