Hej,
Vi har nyss byggt ett trädäck utanför vårt hus byggt 2022 och tänkt att en del av det (8x4meter) ska vara under pergolatak, som senare ska gå att lägga plasttak på. Vi har funderingar på hur lång skruv som behövs för att vara säkra på att det fäster ordentligt? Samtidigt vill vi ju inte ha för lång skruv så att vi riskerar att förstöra någonting.

Bärlinan vi ska fästa i fasaden är en 170x45-regel. På den ska vi sedan ha pergolatakets reglar, också 170x45.

Bifogar bild på ritningen för väggen och bild på huset vid trädäcket. Vad ska vi satsa på för skruv och hur många/tätt? Något annat vi bör tänka på?

Kan någon hjälpa oss vore vi väldigt tacksamma. Rött hus, vita fönster, träveranda under konstruktion, stegar, klarblå himmel, landsbygd, trädgård, vår eller sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk snittritning av byggkonstruktion med detaljerade mått och materialspecifikationer för en väggsektion.
Skapa konto
Det är en teknisk ritning som visar en snittvy av en byggnadskonstruktion med mått och material specifikationer.
Skapa konto

Varför röra väggen ?
Ställ 2-4 reglar mot befintlig yttervägg och lägg ett hammarband längst upp som takbjälkar ligger på, dit med taket.
Ett visst infästning i huset behövs så det ” inte blåser bort”

Tack för ditt svar, men skulle helst slippa stolpar upp mot fasaden, och vill ha råd om hur långa och grova skruvar som vi kan tänkas behöva med den vägg vi har.

Jag körde på 8x120.
Inskruvade i väggens stående reglar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jag körde på 8x120.
Inskruvade i väggens stående reglar.
Tack för ditt svar! Vi måste nog ha längre skruv då väggens reglar är så långt in, om vi inte missförstått ritningen.

G
E EP_Nil skrev:
Tack för ditt svar! Vi måste nog ha längre skruv då väggens reglar är så långt in, om vi inte missförstått ritningen.

Skruvarna räcker, ni har 62mm till 195 regel

G grusgång skrev:
Skruvarna räcker, ni har 62mm till 195 regel
Taket och bärlinan ska fästas på övre delen av väggen (ena ritningsbilden jag laddade upp är för nedre delen) och där verkar det vara 90mm in till takstolarna. Det plus en bärlina på 45mm blir ju 135mm bara det, så med 120mm kommer vi inte in ordentligt. Vi har nu köpt 180mm-skruv och hoppas att det ska bli bra.

G
E EP_Nil skrev:
Taket och bärlinan ska fästas på övre delen av väggen (ena ritningsbilden jag laddade upp är för nedre delen) och där verkar det vara 90mm in till takstolarna. Det plus en bärlina på 45mm blir ju 135mm bara det, så med 120mm kommer vi inte in ordentligt. Vi har nu köpt 180mm-skruv och hoppas att det ska bli bra.
Det låter bra!

• Gilla
EP_Nil
  • Laddar…
Det kan väl aldrig räcka med 120 mm. Om bärlinan är 45 mm så blir det väl bara 13 mm som går in i 195-regeln. Jag är inte utbildad snickare men hade tagit betydligt längre och satt i 195 reglarna.

edit: trodde det var nedre ritningen som var aktuell

• Gilla
EP_Nil
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Det kan väl aldrig räcka med 120 mm. Om bärlinan är 45 mm så blir det väl bara 13 mm som går in i 195-regeln. Jag är inte utbildad snickare men hade tagit betydligt längre och satt i 195 reglarna.
Vi köpte 180mm och sätter i takstolarna högre upp på huset. Hoppas den längden räcker. 2st var 60 cm tänkte vi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.