Hej på er,

Jag har tänkt att skapa ett litet gym hemma i min lägenhet, att träna är det roligaste jag vet, och jag tycker det är suveränt att kunna göra det hemma när man har lite ont om tid för att livet många gånger kommer emellan.

Men jag undrar hur mycket, mellan tummen och pekfingret, som man vågar lasta på ett lägenhetsgolv.

Husen varav min lägenhet ligger i byggdes 1948. Jag bor på bottenvåningen och jag tror det är betonggolv, verkar i alla fall vara något väldigt hårt material under plastmattan som ligger på golvet nu. Rummet är på 9 kvadratmeter.

För att måla upp ett exempel, om jag lastar skivstången med 200kg, 100kg i vardera ände och drar lite marklyft. Jag släpper ner stången lungt och fint samt har tjocka gummimattor under som skyddar golvet. Behöver jag vara orolig för att golvet på sikt skulle ta stryk då?

Jag har inte tänkt ha mer 200-250kg i viktskivor utspridda. Sen blir det ju lite mer vikt med skivstångställning, mattor och bänk. Men det sprids ju ut över en stor yta så vikten fördelas ju.

Frågan kanske är dum, men jag har ingen kunskap alls i ämnet så då känns det lite skönare att fråga=)

Mvh Henrik

Nej, du behöver inte vara rädd för att golvet ska brista! Ett flerbostadshus byggt 1948 har med säkerhet bjälklag av armerad betong. Enligt de byggnormer som gällde 1948 skulle ett bostadshus vara dimensionerat för en nyttig last på 200 kg/kvm. (Samma krav gäller idag) Nyttig last betyder den sammanlagda vikten av personer och utrustning, jämnt fördelat med 200 kg per kvadratmeter. Det kan man läsa i BABS 46, som uttyds "Byggnadsstyrelsens anvisningar till byggnadsstadgan, utgivna 1946.

• Gilla
Henrik-B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.