169 läst ·
7 svar
169 läst
7 svar
Takstolars bärighet med pulpettak
Hej
Jag håller på att bygga ett växthus med pulpettak och ska nu beställa taket. Tänkt mig ett kanalplasttak 10mm.
Men blev väldigt osäker på att takstolarna klarar vikten, men även vilket typ av tak jag ska beställa. Bärande eller icke bärande konstruktion.
Tänker att beroende på vilken konstruktion jag väljer på taket är avgörande för takstolarna, eller?
Takstolarna är 220×45mm c24. Hade tänkt 9st takstolar, men även det är väl beroende på tak konstruktion?
Kanalplatstaket bredd i fallriktningen är 5000mm.
Jag har bärlinor(170×45mm)+
hammarband(95×45mm) på var långsida, bredd mellan dem är 4600mm (horisontelt läge, inte i fallriktningen)
Totala längden av kanalplatstaket blir 7542mm.
Det är helt första gången jag bygger något, så därav lite nojig 😳
Jag håller på att bygga ett växthus med pulpettak och ska nu beställa taket. Tänkt mig ett kanalplasttak 10mm.
Men blev väldigt osäker på att takstolarna klarar vikten, men även vilket typ av tak jag ska beställa. Bärande eller icke bärande konstruktion.
Tänker att beroende på vilken konstruktion jag väljer på taket är avgörande för takstolarna, eller?
Takstolarna är 220×45mm c24. Hade tänkt 9st takstolar, men även det är väl beroende på tak konstruktion?
Kanalplatstaket bredd i fallriktningen är 5000mm.
Jag har bärlinor(170×45mm)+
hammarband(95×45mm) på var långsida, bredd mellan dem är 4600mm (horisontelt läge, inte i fallriktningen)
Totala längden av kanalplatstaket blir 7542mm.
Det är helt första gången jag bygger något, så därav lite nojig 😳
Det är väl rätt många frågor, kansle fel av mig att inte vara tydligare.K kniv skrev:
Vilken konstruktion är bäst för taket? Bärande (monteras på tvärreglar med cc 90cm över kastolarna) eller icke bärande (monteras direkt på takstolarna) konstruktion av kanalplast?
Kommer takstolarna hålla för ev vikt av typ tak och snö, när det är långt mellan bärlinan?
Bara rädd att jag gör fel...
Klicka här för att svara