Hej!
Jag planerar att ta bort en stolpe i köket. Enligt de ursprungliga ritningarna ska den inte vara bärande. Under arbetets gång har jag dock upptäckt en avvikelse från ritningen som gör mig osäker:
Jag har tagit bort täckbrädorna runt stolpen och sågat av regeln i toppen för att kontrollera belastningen. Just nu verkar stolpen helt avlastad och det är inget tryck på den (se bifogat filmklipp).
Mina frågor till er:
Så här ser ritningarna ut på takstolarna:
Bilder på pelaren:
Film där jag kapat toppen med Fein för att se om det är någon vikt på pelaren:
Mvh Thomas
Jag planerar att ta bort en stolpe i köket. Enligt de ursprungliga ritningarna ska den inte vara bärande. Under arbetets gång har jag dock upptäckt en avvikelse från ritningen som gör mig osäker:
- Ritningen visar: Takstolarna ska vara sammansatta med DIP/I-balk i stål.
- Verkligheten visar: När jag tittar upp i bjälklaget (via hål för spotlights) ser jag att takstolarna istället är ihopspikade med en skarvbräda.
Jag har tagit bort täckbrädorna runt stolpen och sågat av regeln i toppen för att kontrollera belastningen. Just nu verkar stolpen helt avlastad och det är inget tryck på den (se bifogat filmklipp).
Mina frågor till er:
- Vågar man ta bort denna pelare permanent trots att takstolskonstruktionen avviker från ritningen?
- Finns det risk för sättningar i taket eller bjälklaget längre fram (t.ex. vid snöladdning)?
Så här ser ritningarna ut på takstolarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bilder på pelaren:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Film där jag kapat toppen med Fein för att se om det är någon vikt på pelaren:
Mvh Thomas
Hej,Matti_75 skrev:
Finns dock inga hjärteväggar i huset utan takstolarna bär nog i regel upp bjälklaget. Så här ser det ut på andra sidan som enligt takritning har liknande TYP1 takstolar.
Logga in
Skapa konto
Men som du säger så kanske det blir annorlunda om snön lägger sig.
Här är en bild på konstruktionen som jag tror man kan tolka som riven "hjärtevägg":
Logga in
Skapa konto
Mvh Thomas
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Jag skulle säga att den är bärande.
Du ser ut att ha en balk där som behöver stöd och då det var en dörr där tidigare ledde man om krafterna till var sida om, därav stolpen.
Du ser ut att ha en balk där som behöver stöd och då det var en dörr där tidigare ledde man om krafterna till var sida om, därav stolpen.
Hej13th Marine skrev:
Jag skulle med andra ord behöva lägga in en I-balk mellan den kvarvarande stolpen och stolpen vid yttervägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer mina gissningar...
Denna typ av takstol på ett 1,5 plans kräver i regel alltid ett stöd under sig eller infällt i form av i balk nånstans runt mitten annars skulle övre plan svikta för mycket!
Jag tänker att i den öppna delen vid kökshalvan har du en I balk precis som ritningen visar att du skall ha på takstol typ 1
Den andra halvan av huset har väggar under sig och där borde man då rimligtvis kunna skarva takstolen med brädor också enligt ritning , fortfarande typ 1 takstol
Om det inte är på detta vis så har jag svårt att se hur detta skulle fungera utan kraftigt svikt på ovanplan
Min stora undran är var spoten satt som du tittatade upp i , den öppna delen eller delen med väggar under sig?
Denna typ av takstol på ett 1,5 plans kräver i regel alltid ett stöd under sig eller infällt i form av i balk nånstans runt mitten annars skulle övre plan svikta för mycket!
Jag tänker att i den öppna delen vid kökshalvan har du en I balk precis som ritningen visar att du skall ha på takstol typ 1
Den andra halvan av huset har väggar under sig och där borde man då rimligtvis kunna skarva takstolen med brädor också enligt ritning , fortfarande typ 1 takstol
Om det inte är på detta vis så har jag svårt att se hur detta skulle fungera utan kraftigt svikt på ovanplan
Min stora undran är var spoten satt som du tittatade upp i , den öppna delen eller delen med väggar under sig?
HejE egge80 skrev:Här kommer mina gissningar...
Tror du ha rätt, men väggarna där rummen är verkar inte ha några bärande väggar. Men kan tänka mig att reglarna vid dörrposter hjälper till att bära upp takstolarna.
Men har börjat förstå att stolpen jag vill ta bort bär upp en UNP balk som bär takstolarna där vi har högt till tak. Så jag antar att stolpen är bärande fast den går att rubba på i dagsläget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det behövs inga bärande väggar på övre plan , det är takstolens underram som behöver ett stöd på mitten i form av infälld balk, underliggande balk alternativt väggT thomaslj skrev:Hej
Tror du ha rätt, men väggarna där rummen är verkar inte ha några bärande väggar. Men kan tänka mig att reglarna vid dörrposter hjälper till att bära upp takstolarna.
Men har börjat förstå att stolpen jag vill ta bort bär upp en UNP balk som bär takstolarna där vi har högt till tak. Så jag antar att stolpen är bärande fast den går att rubba på i dagsläget.
[bild][bild]
och yes stolpen du vill ta bort bör bära upp en balk
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg