Jag och min fästmö, vi är båda studenter i Lund, gifter oss snart och flyttar in i en lägenhet på 34 kvm.
Av flera olika anledningar har vi kommit fram till att vi vill ha en bardisk som skjuter ut från väggen i lägenhetens stora rum. Bardisken ska kunna användas som arbetsyta (både för köksarbete och skolarbete), plats för en 24"skärm vid filmtittande (9 kg), samt som bardisk eller sälllskapsbord.
Efter en snabb koll på några möbel-hemsidor konstaterade jag att nog får bygga den själv. Jag har måtten hyfsat klara för mig, det är mest några detaljer som jag skulle behöva hjälp med.
Längden:1700-2300 mm.
Bredd: 500-600 mm.
Höjd: 1100 mm.
Jag vet inte än om jag vill fästa skivan i väggen eller att den står på ben även inne vid väggen. Materialet i skivan får vara något som är vacker att se på (ek?) med en tjocklek på 20-25 mm, antar jag.
Det jag är osäker på är materialet, tjockleken och benen.
När det gäller materialet så vill jag gärna att det ska bli en snygg möbel, men jag rör mig ju med en students ekonomi.
När det gäller tjockleken och benen handlar det ju bärförmågan. Hur tjock bör skivan vara för att det ska räcka med att ha ben i hörnen? För fästningen av benen blir det nog lättast med nån sorts runda aluminiumben (eller annan metall) med en diameter på ca 80 mm. Men var får man tag på sånna?
Mina frågor är kanske inte jättetydliga, men skriv om ni tror att ni har något tips att komma med!
Tack!