Hej!
Jag har ett litet dilemma och skulle behöva forumets hjälp för att komma fram till vad jag kan hitta på.
Jag ska renovera köket och detta arbete innefattar att plocka bort en vägg mellan matsal och kök (rödmarkerad på bilden).
Jag har mätt och kommit fram till att väggen är 24 cm tjock (tegel/sten/betong). Och enligt utsago bärande och kommer att kräva av växling med en balk.
Idag är köket 349 cm på längden och om man räknar med att jag kan nyttja "utrymmet" som blir kvar när väggen är borta så får jag 373 cm till köket.
Med dessa enormt värdefulla 24 cm får jag precis den planlösning jag önskar att få i köket (bifogad bild från IKEAs planeringsverktyg). Kökets längd totalt är 370 cm vid den väggen.
Men, och det är ett stort MEN (som let's Dance nissen skulle sagt) så kräver detta att jag inte har någon pelare vid ytterväggen där väggen rivs.
Kan man växla av väggen med en balk utan pelare på något sätt?
Att ha en pelare på motsatta sidan (skorstensstocken) är inget problem. Ytterväggen är också sten (bor i en stenkåk från 1938) om det hjälper.
Disclaimer: Jag kommer inte göra jobbet själv utan ta in gubbar som får fixa detta, jag behöver bara veta om det är möjligt att göra som jag tänkt för planeringens skull.