ännu en tråd jepp så e det!
tog bort lite spånskiva från väggen jag tänker ta bort mellan kök och vardagsrum.
Jag trodde denna vägg var bärande men bakom spånskivorna så sitter det inte vanliga reglar
utan 1,5 cm och 7 cm breda reglar med mellan 42 och 53 cm mellanrum,
väggen är bara 3,2meter lång ingen övervåning och taket har 6gr lutning med papp
huset är 17m långt och 8 meter brett.
väggen är på längden alltså tar jag bort den så blir det en öppning på 8 meter mellan ytterväggarna.
tror ni den kan vara bärande ändå.
tog bort lite spånskiva från väggen jag tänker ta bort mellan kök och vardagsrum.
Jag trodde denna vägg var bärande men bakom spånskivorna så sitter det inte vanliga reglar
utan 1,5 cm och 7 cm breda reglar med mellan 42 och 53 cm mellanrum,
väggen är bara 3,2meter lång ingen övervåning och taket har 6gr lutning med papp
huset är 17m långt och 8 meter brett.
väggen är på längden alltså tar jag bort den så blir det en öppning på 8 meter mellan ytterväggarna.
tror ni den kan vara bärande ändå.
Om huset är byggt enligt konstens alla regler, så är den inte bärande. Men det kan kanske svikta ner lite när du river den ändå.
Jo, den mest bärande väggen i hela huset.pajsen skrev:
Vi stöttade upp den, rev den och satt upp en ny limträbalk.
Om du är intresserad kan du gå in på : http://projektranunkeln.blogspot.com/
En liten blogg vi gjort, inte för att få massa besökare, mer som en dagbok för oss själva, det är lätt att glömma när man kommer i det läget att man tycker att det inte händer något.
Ligger en massa andra saker där också gällande våra projekt.
Jaha där ser man, men frågan kvarstår, hur kan den vara bärande när det bara är spånskiva.
Hade du någon typ av stöttor i din vägg jag har inte det.
men får ta och stötta upp ändå är ju rätt snyggt med en snygg balk i taket ju.
stället min vägg sitter på säger att den är bärande men konstruktionen säger att den deffenitivt inte är det.
Hade du någon typ av stöttor i din vägg jag har inte det.
men får ta och stötta upp ändå är ju rätt snyggt med en snygg balk i taket ju.
stället min vägg sitter på säger att den är bärande men konstruktionen säger att den deffenitivt inte är det.
När är huset byggt och vad är det för typ? Kolla på din vind. Ser du takstolar med ett W så ÄR dessa fribärande, står alltså bara på ytterväggarna, och således är inte din spånskivevägg bärande.
Men är du osäker så måste du låta en konstruktör kolla på plats. Rasar taket är det ju dyrt!!
Men är du osäker så måste du låta en konstruktör kolla på plats. Rasar taket är det ju dyrt!!
Det är byggt -64 enplans med källare.Ja takstolarne ser ut så som du beskriver det.
Där väggen som jag ska ta bort börjar vid den gammla skorstenen men verkar inte sitta förankrad i den, inte vad jag kan se från vinden iallafall..
Där väggen som jag ska ta bort börjar vid den gammla skorstenen men verkar inte sitta förankrad i den, inte vad jag kan se från vinden iallafall..
Klicka här för att svara

