ännu en tråd jepp så e det!

tog bort lite spånskiva från väggen jag tänker ta bort mellan kök och vardagsrum.
Jag trodde denna vägg var bärande men bakom spånskivorna så sitter det inte vanliga reglar
utan 1,5 cm och 7 cm breda reglar med mellan 42 och 53 cm mellanrum,
väggen är bara 3,2meter lång ingen övervåning och taket har 6gr lutning med papp
huset är 17m långt och 8 meter brett.
väggen är på längden alltså tar jag bort den så blir det en öppning på 8 meter mellan ytterväggarna.

tror ni den kan vara bärande ändå.
 
Om huset är byggt enligt konstens alla regler, så är den inte bärande. Men det kan kanske svikta ner lite när du river den ändå.
 
Så här såg våran vägg ut när vi började riva den, har du liknande ?
Den mest bärande väggen i hela huset...
 
  • 4_F_rsta_biten_borta.jpg
Ja på ett ungefär så ser det ut men jag har inget vågrätt som det ser
Ut som du har på bilden!
Hur i hela friden kan den vara bärande?
 
pajsen skrev:
Ja på ett ungefär så ser det ut men jag har inget vågrätt som det ser
Ut som du har på bilden!
Hur i hela friden kan den vara bärande?
Jo, den mest bärande väggen i hela huset.
Vi stöttade upp den, rev den och satt upp en ny limträbalk.
Om du är intresserad kan du gå in på : http://projektranunkeln.blogspot.com/
En liten blogg vi gjort, inte för att få massa besökare, mer som en dagbok för oss själva, det är lätt att glömma när man kommer i det läget att man tycker att det inte händer något.
Ligger en massa andra saker där också gällande våra projekt.
 
Jaha där ser man, men frågan kvarstår, hur kan den vara bärande när det bara är spånskiva.
Hade du någon typ av stöttor i din vägg jag har inte det.
men får ta och stötta upp ändå är ju rätt snyggt med en snygg balk i taket ju.

stället min vägg sitter på säger att den är bärande men konstruktionen säger att den deffenitivt inte är det.
 
okej läste nu att du har övervåning det har inte jag. bara ett papptak med 5-6gr lutning
 
När är huset byggt och vad är det för typ? Kolla på din vind. Ser du takstolar med ett W så ÄR dessa fribärande, står alltså bara på ytterväggarna, och således är inte din spånskivevägg bärande.
Men är du osäker så måste du låta en konstruktör kolla på plats. Rasar taket är det ju dyrt!!
 
Det är byggt -64 enplans med källare.Ja takstolarne ser ut så som du beskriver det.
Där väggen som jag ska ta bort börjar vid den gammla skorstenen men verkar inte sitta förankrad i den, inte vad jag kan se från vinden iallafall..
 
en snabb paint skiss.
 
  • väggo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.