Hej! Vi håller på att titta på ett hus och undrar lite över bärande väggar. Det är ett hus från -76 på betongplatta, alla inneväggar låter jätteihåligt och tunna. Jag antar att de längstgående (vid kök och bad/tvätt/hall) är bärande ändå. Det vi skulle vilja göra för att få det till vårat är att ta ner de väggarna jag rödmarkerat. men undrar på om de kring köket kan vara stöd till takstolarna ändå, eftersom det inte är något annat på den sidan huset? Mäklaren trodde bara att ytterväggarna var bärande och är känd med området, men huset är 135kvm så borde väl vara fler bärande än så..?
Vad tror ni?
Vill riva de röda väggarna.
Tänker såklart fråga byggingenjör också innan rivning, men skönt att få lite hum
Vad tror ni?
Vill riva de röda väggarna.
Tänker såklart fråga byggingenjör också innan rivning, men skönt att få lite hum
Eftersom det är ett 70-talshus så kan man eventuellt mäta vägg tjockleken för att räkna ut det.
För på 70-tslet började man "snålbygga", så det är inte helt ovanligt att icke bärande väggar är (13mm gips - 45mm regel - 13m gips = 71mm)
Bärande är då tjockare, antingen med 70mm eller 95mm regel, så dessa har en tjocklek på någonstans mellan 96-121mm.
I övrigt är det stor sannolikhet att innerväggarna inte är bärande, alternativt att köksväggen är bärande som du var inne på (dock osäkert då väggen borde fortsatt från gavel till gavel)
För på 70-tslet började man "snålbygga", så det är inte helt ovanligt att icke bärande väggar är (13mm gips - 45mm regel - 13m gips = 71mm)
Bärande är då tjockare, antingen med 70mm eller 95mm regel, så dessa har en tjocklek på någonstans mellan 96-121mm.
I övrigt är det stor sannolikhet att innerväggarna inte är bärande, alternativt att köksväggen är bärande som du var inne på (dock osäkert då väggen borde fortsatt från gavel till gavel)
intressant! tack för svaret! Spontant ut minnet så känns det som att alla väggar var lika tunna
Ja det var lite det jag tänkte med. Det var det som varit förvirrande. Tänkte behålla den väggen vid köket oavsett och när det renoveras sätta en helvägg med kyl/frys/högskåp/ugn. Skönt att flera inte tror att de övriga intill köket är bärande, då det känns avgörande för hur vi vill ha det. Men kommer såklart att dubbelkolla för vill inte göra skada..
Ja det var lite det jag tänkte med. Det var det som varit förvirrande. Tänkte behålla den väggen vid köket oavsett och när det renoveras sätta en helvägg med kyl/frys/högskåp/ugn. Skönt att flera inte tror att de övriga intill köket är bärande, då det känns avgörande för hur vi vill ha det. Men kommer såklart att dubbelkolla för vill inte göra skada..
Klicka här för att svara