4 147 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Bärande väggar Elementhus Mockfjärd -68
Vilken toppenbra steg-för-steg-beskriving! Tackar ödmjukast för detta. Nu känns jobbet betydligt mer görbartB bearmaniac skrev:Toppenritningar, och helt rätt tolkat (med det lilla tillägget att väggen som ni vill ta ner också till del stabiliserar bjäklaget i taket till allrum/kök också, även om det inte är strikt bärande). I princip är det inte mycket svårare att utföra den här operationen i ett Elementhus än i ett vanligt hus.
1. Få en konstruktör att räkna på bärlinans storlek. I ert fall, med ett ganska litet spann, så går det säkert bra med en i limträ (om ens det behövs). Vill man inte ta så mycket av takhöjden går det att be konstruktören att räkna på en metallbalk istället. Det man särskilt ska tänka på är hur golvbjälklaget är konstruerat. Har man betongplatta behöver man fundera på om den klarar punktbelastningen från de pelare som håller bärlinan uppe, eller om man behöver sprida ut belastningen på något sätt. Har man elementhusgolvbjälklag (hus med källare) behöver man se till att det finns en hjärtvägg under pelarna. Det gör det säkerligen, men glöm då inte att tillse att pelaren inte hamnar ovanför en dörröppning i källarväggen.
2. Formalia: ändringar i husets bärande detaljer kräver egentligen en bygganmälan (inte bygglov) till kommunen.
3. Stämpa upp bjälklagen runt den öppning som ska tas upp, jag skulle stämpa båda sidor om väggen som ska bort. I taket lägger man en rejäl regel tvärs bjälklagets riktning. Har man element i golvbjälklaget gör man likadant där. Sen sätter man stämp däremellan - det räcker bra med egentillsågade reglar, men det finns också mer professionella lösningar (se bild). Har man betongplatta kan man eventuellt behöva fundera lite grann kring punktbelastning även vid stämpning.
[bild]
4. Ta ner väggen.
5. Sätt upp nya bärande detaljer. Det som ffa kan skilja sig från vanliga hus är de pelare som ska hålla bärlinan uppe. Sätter man dem mot en tvärgående vägg (exempelvis ytterväggen), är det lätt att skruva fast dem i den väggen. Sätter man dem längst ut på en redan existerande vägg, så föreslår jag att man fäller in en regel i den existerande väggen (mitt i det kvarvarande elementet - se bild).
[bild]
Har man ett elementbjälklag till golv, är det allra bäst om man kan undvika att låta pelarna stå på golvbjälklagets ovansida, utan helst ställa dem direkt på underliggande hjärtvägg. Detta kan ordnas genom att man tar upp ett litet hål i golvbjälklagets ovanlager (för exempel, se bild), och att pelaren antingen ställs direkt på hjärtväggen, eller att en kloss ställs därpå. Tar man upp ett sånt här hål, så kan man hitta en rundstång mitt inne i golvbjälklaget. Denna ska under inga som helst omständigheter kapas. Förslagsvis gör man då en U-formad kloss som man ställer "över" rundstången (se bild).
[bild][bild][bild]
Klicka här för att svara