Vi vill riva en vägg i vårt hus byggt 1944, finns det någon risk att den är bärande/stabiliserande? Det är väggen mellan vardagsrum och kök som är aktuell. Sedan tidigare har planlösningen modifierats så att väggen mellan "matvrå" och kök är borttagen och köket ligger nu där det står matvrå. När man kikar uppe på vinden ser man att takstolarna går bredvid murstocken- och därmed väggen skulle jag tro men jag har inte kontrollmätt det ännu.
Tack på förhand för hjälp!
Tack på förhand för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte det ska vara någgot problem att riva väggen. Den är inte bärande. Det är ett plankhus i 11/2-plan som bara är ca 9 m långt så dess stabiliserande funktion är rätt begränsad.
Toppen! Tack för svar. Det låter på ditt svar som att det kanske trots allt finns utrymme för en minimal risk att det blir problem, borde vi försäkra oss ytterligare genom att kontakta någon konstruktör eller dylikt eller kan helt enkelt ingen ge ett 100%-igt utlåtande i vilket fall? Vad riskerar man teoretiskt om det skulle gå snett, några sprickor i nåt hörn eller värre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, det finns ingen risk för instabilitet. Det är ett litet hus och det finns gott om tvärväggar på husets andra sida.
Tack för svar. Nu har jag börjat kika lite. Det går inte att se så mkt eftersom springan bredvid takgipset är så smal. Det kommer ner nån svart papp/plast på väggen. Läkten/plankorna i vilka takgipset är skruvar ser ut att vara avsågat och ansluta mot väggen. Borde jag gå upp och gräva i lösullen på vinden alternativt ta bort en bit takgips för att se bättre? Eller vågar jag riva väggen utan mer info?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det har du rätt i. Det skadar inte med även lite eftertänksamhet under resan på en så viktig detalj tänkte jag. Men om jag omformulerar frågan lite, det ser ut som att det kommer bli ett hål rakt upp på vinden, stämmer det med vad som var förväntat?
Klicka här för att svara