Hej, vi har precis köpt en lägenhet där vi skulle vilja göra vardagsrummet större genom att ta bort en vägg. Lägenheten är på högsta plan i ett flervåningshus byggt på 90-talet. Jag har fått fram ritningar från stadsbyggnadskontoret och jag undrar om någon på forumet kan göra en bedömning/gissning på om väggen är bärande eller inte med hjälp av dem.
Jag har ringat in väggen med rött i de bifogade bilderna. Tacksam för svar!
Jag har ringat in väggen med rött i de bifogade bilderna. Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Väggen är bärande, det ser man på K-ritningen då bjälklaget är armerat i överkant över väggen.
Tusen tack för svar!
Tror ni det går att lösa med en balk av något slag? Alternativt bara en öppning i väggen?
Tror ni det går att lösa med en balk av något slag? Alternativt bara en öppning i väggen?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
En öppning är absolut möjligt men att ta bort väggen är inte att rekommendera. Dels för att det kommer bli en monsterbalk samt att väggen sannolikt tillhör byggnadens stabiliserande system.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Eftersom det gäller ett ingrepp i föreningens egendom så krävs det tillstånd av föreningen och eftersom det är ett ingrepp i bärande konstruktion behövs det bygganmälan eller bygglov till kommunen och för att få det kan det vara så att kommunen kräver en beräkning av en byggnadskonstruktör.
Välkommen till forumet också!
Välkommen till forumet också!
Tack för svaren! Det låter som det blir krångligt att ta ner väggen då. Jag ska undersöka vidare om det går att göra en öppning och hur stor den i så fall kan vara. Vi har inte flyttat in i lägenheten än och funderar på lite olika alternativ, men föreningen kommer givetvis kontaktas innan något arbete utförs.
Klicka här för att svara