Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Är väggen mellan vardagsrum och kök bärande? Går det att flytta köket mot tvättstugans dörr och öppna upp en ny dörr där köket är nu mot tvättstugan?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Den är med stor sannolikhet bärande.
Ser dock inga större problem med att flytta köket dock.
Ser dock inga större problem med att flytta köket dock.
Den väggen är med stor sannolikhet bärande. Övervåningens bjälklag är 8m långt och behöver avlastning vilket den genomgående hjärtväggen ger.
Förstår inte riktigt hur du menar med tvättstugan men dess väggar ser inte ut att vara bärande så de borde du kunna göra vad du vill med.
Om du kikar jämför väggen mellan vardagsrum och kök och den runt tvättstugan så är det möjligt att tvåttstugeväggen är tunnare än den andra.
Förstår inte riktigt hur du menar med tvättstugan men dess väggar ser inte ut att vara bärande så de borde du kunna göra vad du vill med.
Om du kikar jämför väggen mellan vardagsrum och kök och den runt tvättstugan så är det möjligt att tvåttstugeväggen är tunnare än den andra.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen mellan vardagsrum och kök är bärande. Det kan man läsa ut av sektionsritningen. Man bör däremot inte använda väggarnas tjocklek som bevis för eller emot att de är bärande. Det går givetvis att flytta köket och ändra placering av dörren till tvättstugan. Däremot tycker jag att ni ska tänka till ordentligt innan ni gör det. Köket kräver ganska mycket väggyta för alla skåp. Kökets nuvarande plats riskerar att bli en korridor.
J justusandersson skrev:Väggen mellan vardagsrum och kök är bärande. Det kan man läsa ut av sektionsritningen. Man bör däremot inte använda väggarnas tjocklek som bevis för eller emot att de är bärande. Det går givetvis att flytta köket och ändra placering av dörren till tvättstugan. Däremot tycker jag att ni ska tänka till ordentligt innan ni gör det. Köket kräver ganska mycket väggyta för alla skåp. Kökets nuvarande plats riskerar att bli en korridor.
Köket är redan byggt som ett gångkök och det är det vi inte vill ha. Om du står vid spisen får du nästan kyl och frys på dig när du öppnar dessa.J justusandersson skrev:Väggen mellan vardagsrum och kök är bärande. Det kan man läsa ut av sektionsritningen. Man bör däremot inte använda väggarnas tjocklek som bevis för eller emot att de är bärande. Det går givetvis att flytta köket och ändra placering av dörren till tvättstugan. Däremot tycker jag att ni ska tänka till ordentligt innan ni gör det. Köket kräver ganska mycket väggyta för alla skåp. Kökets nuvarande plats riskerar att bli en korridor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag förstår att ni inte är nöjda med nuvarande ordning. Det är en något egendomlig planlösning med en dörr från "allrummet" till tvättstugan. Jag förstår att tvättstugan också är tänkt som groventré, men jag undrar om det någonsin har fungerat bra. Jag bara menar att ni ska planera ordentligt. Jag ser svårigheter med att få till en bra planlösning utan att göra större ändringar i väggarnas placering än vad ni har tänkt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Betrakta kök, tvättstuga och WC som en helhet och fundera över hur den sammanlagda ytan kan utnyttjas bättre. flyttar ni köket kräver det en större bredd än vad nuvarande väggplaceringar medger. Tvättstuga o WC kan kanske integreras på något sätt?
Klicka här för att svara