Hej!

Håller på med lite renovering hemma.. Ett hus byggt 1951 och undrar om nån vänlig själ som verkligen kan det här med ritningar kan bekräfta mina farhågor om att den gulmarkerade väggen i bifogad PDF är bärande?

Hej Mio och välkommen till Byggahus,

Jag skulle säga att den är bärande, dels för att väggar i äldre hus har en hjärtväg som bär upp krafterna vertikalt från takstolarna.. Läs mer här http://www.traguiden.se/konstruktio...ing/stomme/vaggar/barande-vaggar---generellt/

Jag kulle säga att även ifall en inte per definition är "bärande" så kan den i någon mån bära upp krafter vertikalt. Jag har hört från någonstans att skorstenen kan hjälpa till att hålla emot krafter.
Ett par vänner tog nre en vägg och en balk liknande järnvägsräls var inmurad och bar i sitt fall tyngd från ovan.

Jag är inte byggnads konstruktör men har tagit upp hål i två bärande väggar i mitt hus och haft samma funderingar.
Ifall väggen skule vara bärande, följ denna län för att beräkna dimension på limträbalk; http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx?Cid=121

Hej michfris!

Tackar för välkomnandet och svaret.
Ja jag har också bara kunnat se det som att den skulle vara bärande, dock får jag inte riktigt ihop hela konstruktionen.
Då väggen slutar mot murstocken utan nån större bärande stolpe mot densamma så tänkte jag att där fanns kanske nån chans att den INTE var bärande.

Känns bara som ett lite för stort ingrepp och projekt för att bli av med ca 1 meter vägg.. Det får nog läggas på is tillsvidare men tack för ditt svar.

Nu när jag sovit på saken, det är ju ingen sträcka att bära av några krafter på.
Har du några rejäla stockar typ 90*90 stämpa själv för att säkra upp. Skydda golv och tak med plank och pressa upp med en domkraft. Ta sen bort väggarna och sätt dit limträbalk i taket och 90*90 stolpar vid sidorna. Regla eller gipsa in och det är klart.
En fördel är ju att Regla upp då kan du lägga in ny el i konstruktionen för takströmbrytare.

Väggen är bärande. (Den står på källarväggen hela vägen.) Om ts vill göra som michfris föreslår kräver lagen att man anmäler ändring av bärande konstruktion till kommunen.

Väggen är bärande. Dessutom står den alldeles intill murstocken så det finns säkert avväxlingar i bjälklaget till övervåningen som indirekt vilar på den. Mycket olämpligt att röra den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.