Hej,
Jag skulle vilja riva an vägg i huset men är osäker om den kan vara bärande/stöttande. Kan nån hjälpa mig att kolla på mina ritningar och bilder alternativt komma med tips om jag kan reda ut detta genom att titta på vinden efter några tecken?
Huset är byggt -75 och är ett souterränghus.
Tack på förhand!
//Helena
Jag skulle vilja riva an vägg i huset men är osäker om den kan vara bärande/stöttande. Kan nån hjälpa mig att kolla på mina ritningar och bilder alternativt komma med tips om jag kan reda ut detta genom att titta på vinden efter några tecken?
Huset är byggt -75 och är ett souterränghus.
Tack på förhand!
//Helena
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Takstolarna går sannolikt från långsida till långsida.
På bilderna ser man att det inte finns någon bärande balk i förlängningen av köksväggen (röd) mot kortsidan. Om det inte mot förmodan finns en bärande balk el annan lösning på vinden ovanför så kan man anta att det inte finns/behövs någon bärande hjärtvägg. Dvs att takstolarna är helt självbärande.
(Detta är ett principresonemang och mer ska till innan ev rivning av vägg. Det bäst vore om det går att få svar direkt från husföretaget som ritat huset, om det finns kvar. Annars bör man kunna ta foto och alla virkesdimensioner och mått på takstolarna och skicka ex-vis till en takstolstillverkare för beräkning av hållfastheten.)
På bilderna ser man att det inte finns någon bärande balk i förlängningen av köksväggen (röd) mot kortsidan. Om det inte mot förmodan finns en bärande balk el annan lösning på vinden ovanför så kan man anta att det inte finns/behövs någon bärande hjärtvägg. Dvs att takstolarna är helt självbärande.
(Detta är ett principresonemang och mer ska till innan ev rivning av vägg. Det bäst vore om det går att få svar direkt från husföretaget som ritat huset, om det finns kvar. Annars bör man kunna ta foto och alla virkesdimensioner och mått på takstolarna och skicka ex-vis till en takstolstillverkare för beräkning av hållfastheten.)
Tack så mycket för att ni tar er tid! Min känsla är att den inte borde vara bärande men jag tar nog dit en snickare i alla fall innan jag börjar riva. Man vill ju inte riskera något 
Jag skulle påstå att det är stor risk att det är bärande med hänsyn till hur vårt hus ser ut. Vår bärande vägg bryts mitt på vid trappan och från början fanns inget alls där, vi satte dock dit en limträbalk i samband med att vi tog bort stolpen på ena sidan trappan, varvid hela övervåningen slutade knaka när man går där.
Tyvärr inte allt för ovanligt att bärande väggar är för klent utförda i 70-talshus.
Tyvärr inte allt för ovanligt att bärande väggar är för klent utförda i 70-talshus.
Bjälklaget är i trä. Min senaste tanke har styrts in på att den kanske är bärande, eftersom det är ett souterränghus så är nedervåningens yttervägg bärande. Jag tänkte att då kanske denna vägg har en koppling ner till ytterväggen nere och kan ha en genomgående regel (troligtvis i stål med tanke på årtalet). Vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag tror att väggen bakom kyl och frys mellan kök och vardagsrum är bärande.Helena Amtell skrev:
Vindsbjälklaget kanske inte rasar om du tar bort den, men det kommer nog att svikta mer.
Dessutom tror jag att den väggen, alltså väggen mellan kök och vardagsrum har gått hela vägen fram till fönsterväggen.
På 70-talet byggde man inte öppet på det sättet, utan enda öppningen då var säkert dörren närmast hallen.
Slutsats: Dansa inte Jänka på taket
PS1:
Försök få tag på originalritningarna. Bör finnas på stadsbyggnadskontoret.
Men var i landet är det? Kan du komplettera din pråfil med län/landskap eller något?
PS2:
Välkommen till Bygga Hus-forumet, Helena!
Klicka här för att svara