Hej! Ska köpa ny lägenhet och vill slå ut en vägg mellan kök och vardagsrum. Får inget bra svar från mäklare och styrelse ifall väggen är bärande eller inte.
Bifogar även bild på planlösning samt planlösning som jag vill ha den!
Snälla är det nån som kan svara på ifall jag kan ta bort hela väggen?
/Gustav
Bifogar även bild på planlösning samt planlösning som jag vill ha den!
Snälla är det nån som kan svara på ifall jag kan ta bort hela väggen?
/Gustav
Då har han missuppfattat, eftersom det där inte är en sektionsritning. På en sådan här ritning är tjocka väggar bärande och tunna väggar normalt sett inte bärande. Den tjocka väggen mellan vardagsrum och hall är bärande.
Sedan kan det ju vara el och sådant i väggen, det framgår inte riktigt av ritningen.
Sedan kan det ju vara el och sådant i väggen, det framgår inte riktigt av ritningen.
Tack Anna! Ska föra det vidare!Anna_H skrev:
Då har han missuppfattat, eftersom det där inte är en sektionsritning. På en sådan här ritning är tjocka väggar bärande och tunna väggar normalt sett inte bärande. Den tjocka väggen mellan vardagsrum och hall är bärande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 062 inlägg
Det är ju två små lägenheter som har slagits ihop för att bli din lägenhet och man kan se att väggen på originalritningarna går väldigt nära köksfönstret och är helt rak medan den på mäklarritningen är ritad en bra bit från fönstret och dessutom kröker vid kyl/frys. Hur är det i verkligheten, bör ju gå att se på något foto över matplatsen?
Om väggen är flyttad så är det ett starkt indicium på att den inte är bärande, förutom att den är nära den bärande ytterväggen.
Om väggen är flyttad så är det ett starkt indicium på att den inte är bärande, förutom att den är nära den bärande ytterväggen.
Hej Birgit! tror mäklarritningen är lite snabbt skissad, väggen går fortfarande bara nån decimeter från köksfönstret. Dock kröker den vid kyl/frys så efter att man rev det badrummet har man, enligt mig, flyttat på den delen av väggen. Men jag skulle vilja ha ett utlåtande att man ser på själva ritningen ifall den är bärande eller inte?BirgitS skrev:
Det är ju två små lägenheter som har slagits ihop för att bli din lägenhet och man kan se att väggen på originalritningarna går väldigt nära köksfönstret och är helt rak medan den på mäklarritningen är ritad en bra bit från fönstret och dessutom kröker vid kyl/frys. Hur är det i verkligheten, bör ju gå att se på något foto över matplatsen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 062 inlägg
Du kan se om @justusandersson har tid att titta. Han är väl en inofficiell Byggahus-expert inom området. Men i princip tror jag som Anna att väggen inte är bärande men för att vara säker är det nog bra att veta mer om hur hus byggdes just då.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den aktuella väggen är inte bärande. Det kan man säga med säkerhet efter en titt på konstruktionsritningen. Golvbjälkarna (4x9 tum dvs 100x225 mm) ovanför går parallellt med väggen. De vilar dessutom på två tvärgående stålbalkar.
Klicka här för att svara