Hej!
Måste man ha en bärande konstruktion rakt under nocken på ett 1.5-planshus?
Vi är i färd med att bygga hus och har skissat på en planlösning som vi skickade över till A-hus. Huset är ca 7 meter brett och i skissen har vi ritat in en U-trappa mitt i huset, som skär centrumlinjen (rakt under nocken). En förenklad skiss är bifogad (tunn linje markerar centrumlinjen). Arkitekten hos hustillverkaren sa dock att man inte kan bygga så eftersom det måste finnas en bärande konstruktion precis i mitten av huset om man ska ha 1,5-plan. Stämmer det generellt, eller är det bara en begränsning hos A-hus?
Jag har dålig koll på olika konstruktionslösningar. Även om jag kan förstå att det är lättare att få bärighet om man kan bära upp takstolarna rakt under nocken så inbillade jag mig att det skulle gå att lösa även om man inte har det. När jag har bläddrat i huskataloger så har jag även sett andra 1,5-planshus där det inte ser ut att finnas bärande väggar rakt under nocken.
Hälsningar
Fredrik
PS. Jag har ställt frågan direkt till A-hus, men tycker inte att jag har fått något tydligt svar, så det är därför jag vänder mig till forumet.
Vi är i färd med att bygga hus och har skissat på en planlösning som vi skickade över till A-hus. Huset är ca 7 meter brett och i skissen har vi ritat in en U-trappa mitt i huset, som skär centrumlinjen (rakt under nocken). En förenklad skiss är bifogad (tunn linje markerar centrumlinjen). Arkitekten hos hustillverkaren sa dock att man inte kan bygga så eftersom det måste finnas en bärande konstruktion precis i mitten av huset om man ska ha 1,5-plan. Stämmer det generellt, eller är det bara en begränsning hos A-hus?
Jag har dålig koll på olika konstruktionslösningar. Även om jag kan förstå att det är lättare att få bärighet om man kan bära upp takstolarna rakt under nocken så inbillade jag mig att det skulle gå att lösa även om man inte har det. När jag har bläddrat i huskataloger så har jag även sett andra 1,5-planshus där det inte ser ut att finnas bärande väggar rakt under nocken.
Hälsningar
Fredrik
PS. Jag har ställt frågan direkt till A-hus, men tycker inte att jag har fått något tydligt svar, så det är därför jag vänder mig till forumet.
Allt går att lösa, men det kostar. Problemet är inte bara takstolarna, utan att golvet på andra våningen behöver stöd. 7m spännvidd kräver mkt för att det ska uppfylla alla normer om svikt i golv m.m.F fsml2 skrev:Hej!
Hälsningar
Fredrik
Nu tänkte jag ju inte att huset skulle vara helt utan bärande innerväggar (jag kanske förenklade lite för mycket i skissen jag la upp
), men att dessa inte nödvändigtvis skulle ligga exakt i mitten på huset. Jag har egentligen noll koll på hur man bygger hus, men tänkte mig något i stil med bilden nedan (grått är bärande väggar, rött är bärlinor mellan bärande väggar och blått+orange är bjälkar). Arkitekten jag pratade med hävdade (om jag tolkade rätt) att man måste ha en balk som löper längs med hela huset rakt under nocken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med normala dimensioner på golvbjälkar i mellanbjälklaget behövs bärande innerväggar (hjärtvägg) i husets bottenvåning. Med en husbredd på 7 meter behöver de ligga på mitten. Vill man undvika mitten krävs fler parallella väggar. Använder man limträbalkar i mellanbjälklaget kan man klara sig utan bärande innerväggar men det blir fråga om rätt grova dimensioner. Någonstans mellan 90x315 - 90x360 beroende på golvkonstruktionen. Hustillverkaren kan ha andra specifika begränsningar som har med tillverkningsmetoderna att göra. Oberoende av den bärande funktionen behövs tvärgående väggar för stabilisering, särskilt om det rör sig om ett längre hus.
Klicka här för att svara