Hej
Har en gammal sommarstuga jag håller på att renoverar.
Ska flytta en vägg i huset och har varit uppe på vinden och kollat.
På vänster sida ovansidan av bärlinan för takstolarna så ligger det en kraftig balk som nästan går hela vägen tvärs genom huset från gavel till gavel.
Vad är dens syfte i konstruktionen?
Finns inte en likadan på höger sid.
Enligt snickaren som kollat på jobbet så bär ytterväggarna taket.
Skulle denna balk vara bärande så borde den ju vara under takstolarna och inte gå igenom dom..
Någon som sett något liknande och som vet om det är hemmabygge eller om man byggde så för ca 50år sedan?
Har en gammal sommarstuga jag håller på att renoverar.
Ska flytta en vägg i huset och har varit uppe på vinden och kollat.
På vänster sida ovansidan av bärlinan för takstolarna så ligger det en kraftig balk som nästan går hela vägen tvärs genom huset från gavel till gavel.
Vad är dens syfte i konstruktionen?
Finns inte en likadan på höger sid.
Enligt snickaren som kollat på jobbet så bär ytterväggarna taket.
Skulle denna balk vara bärande så borde den ju vara under takstolarna och inte gå igenom dom..
Någon som sett något liknande och som vet om det är hemmabygge eller om man byggde så för ca 50år sedan?
OkS Stefan_E skrev:
Den slutar mellan 2 takstolar, dock finns det en gammal yttervägg ca 30cm till vänster om balken som går under den sista takstolen som balken ligger mot.
Det är denna vägg som nu ska flyttas 80cm till vänster. Ytterväggen är kvar efter en utbyggnad åt det hållet.
Kan snickaren ha missuppfattat konstruktionen?
Att denna balk ändå är bärande?
Han kollade även på väggen inomhus och trodde då det va en enklare gipsvägg och då inte bärande.
Vi valde då att göra jobbet själva..
Nu när vi skulle ta ner väggen så märkte jag att det är den gamla ytterväggen. Dock har taket gått förbi denna yttervägg och antagligen agerat ett tak åt en liten uteplats innan huset byggdes ut i vinkel.
Där grabben håller måttbandet går balken, dock lite längre än dit han står.
Pizzavalvet till vänster har nog varit en ytterdörr innan utbyggnaden.
Tanken är att ta bort väggsnutten där grabben står och även flytta väggen innanför 80cm åt vänster!
Pizzavalvet till vänster har nog varit en ytterdörr innan utbyggnaden.
Tanken är att ta bort väggsnutten där grabben står och även flytta väggen innanför 80cm åt vänster!
Den nya väggen som hamnar 80cm längre ut i rummet kommer bära takstolarna då dessa fortsätter förbi tidigare yttervägg.Matti_75 skrev:
Jag förlänger även balken på vinden så att den går från yttervägg till yttervägg och skruvar fast takstolarna i balken, samt ställer en stolpe i väggen under balken i sovrumsväggen!
”Borde” bära av fint! 🤷♂️🙈
Klicka här för att svara