5 012 läst ·
49 svar
5k läst
49 svar
Bara Elektriker.......handen på hjärtat nu.....
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören skrev:
Absolut.
Jag förstår även komplexiteten i diskussionen om behörighetskrav som medlemmarna på denna sida för. Jag förstår att det är frustrerande för en händig person att inte få utföra en elinstallation i sitt egna hem.
Saken är ju den att skulle världen enbart bestå av folk med kunskap motsvarande medlemmarna på byggahus.se så vore det ingen större sak att släppa detta fritt.
Har man arbetat som elinstallatör i några decennium så har man dock stött på så mycket totalt vansinniga installationer utförda av händiga privatpersoner så man nästan tappar förtroendet för mänskligheten.
Sen att inte behörighetsutformningen som den ser ut idag inte fungerar så värst bra håller jag till fullo med om. Jag har haft kollegor som jag vägrat jobba med på grund av deras totala ofullständighet som montörer. Personligt behörighetskrav i olika grader är nog en bra, om än något krånglig, lösning.
Light för hemmakopplare och fullständig för oss gnistor.
Offtopic och korspostning V2.0
håller med! kunde inte sagt det bättre själv!
Kul forum detta!
Till ämnet: Som behörig som det heter kan jag inte va tyst när jag ser något skumt.
Det är dessutom en källa till inkomster till firman..."Det är upp till dig som ansvarig men om ja va du..."
Det var svårt i början när man var ny o ung men efter att man fått lite gråa hår går det hem oftare.
Till ämnet: Som behörig som det heter kan jag inte va tyst när jag ser något skumt.
Det är dessutom en källa till inkomster till firman..."Det är upp till dig som ansvarig men om ja va du..."
Det var svårt i början när man var ny o ung men efter att man fått lite gråa hår går det hem oftare.
Lite väl binärt tänkande, var nog inte så han menade. Det är t.ex. en väsentlig skillnad på rattfylleri och grovt rattfylleri.ManInTheBox skrev:
Det är även en väsentlig skillnad huruvida en icke-behörig hempulare sätter upp nåt extra vägguttag eller om han byter ut sin huvudcentral.
När jag jobbade som elektriker körde jag enligt principen att om det var ett hemfix som såg ut som om en elektriker hade gjort det, då sa jag inget.
Men var det uppenbart att det inte var en elektriker som varit framme, även om det inte var något som var direkt farligt, så kommenterade jag det alltid. Det är lika bra att fixarna får reda på direkt att de inte installerar som om en yrkesman hade gjort det.
När diverse danskar installerade EKU-A, klamrat med spik mellan ledarna, till vägguttag osv. i sina sommarstugor, då kopplade jag bort installationen. Likaså den installation som en israel (åtminstone skyllde alla på honom) gjort, där all FK var svart, grupperna blandade i rören hur som helst och tråddragningen gjord innan rören stoppades in i väggarna (fixaren hade uppenbarligen aldrig sett en böjfjäder, för han drog in trådarna han behövde först och vek sedan rören så de gick in i hörnen i väggarna) stängde jag av. De som fanns i huset (israelen de skyllde på hade flytt fältet, fast jag är inte säker på om han ens fanns, eller bara fick vara en måhända fiktiv syndabock, så att det var någon av de som faktiskt fanns i huset som hade jobbat) kunde till slut enas om att om man hade olika färg på trådarna var det "kanske lättare att koppla". Att det kunde finnas föreskrifter om blå nolla och gul/grön jord hade de ingen förståelse för. Om det nu ens fanns någon jordning; det var ju inte så lätt att se när alla trådar hade samma färg. Där kan man snacka om svartjobb.
Dåvarande Örkelljunga Elverk kom och tittade på anläggningen, skakade på huvudena, plomberade huvudbrytaren, plockade ur servissäkringarna och sa att "här blir det ingen ström förrän installationen är omgjord".
Var på en pizzeria och skulle fixa nåt i köket. Minns inte riktigt vad, men vi behövde i alla fall bryta strömmen. Frågade var gruppcentralen var belägen, för den syntes inte till. "Inte veta, inte veta", blev svaret. Av kablaget att döma borde det sitta en 16 A säkring i centralen, så kollegan Erland satte en bit EK 6 mellan fas och jord, för att klippa säkringen den vägen. "Så kan de leta upp centralen sen", konstaterade han torrt. Men det fick vi göra, för det blev en praktfull gnista och ett gediget "POFF", dessutom utan att spänningen försvann. Försvann gjorde däremot en bra bit av EK 6-tråden.
När vi hittade centralen, väl dold bakom en IKEA-garderob, där ett passande hål tagits upp i bakstycket, visade det sig att gruppen till spisen hade elegant svarvade mässingspluggar istället för säkringar. Elverkets folk konstaterade att servisen höll för påfrestningen av samma anledning.
De hade till och med varit så duktiga att de satt dit (limmat, antagligen) en grå prick, förmodligen kommen från någon av de avbrända säkringar som var orsaken till modifikationen, i dubbhålet på mässingspluggarna. I servisen satt nog 35 A eller något sådant, ja, det skulle varit det, alltså. Mässing med lika fina pluttar i ändarna där också. Skruvade man inte av propphuven såg det hur fint ut som helst.
Pizzabagarna hade ingen aning om vem som kunde tänkas ha gjort detta, förstås.
Huset finns fortfarande kvar, och är fortfarande pizzeria, märkligt nog.
Detta var bara några exempel på vad jag varit med om att hitta, och vad vi gjorde då.
Nu har jag inte jobbat som installatör på många år, så nu slipper jag sådana här upptäckter.
Men var det uppenbart att det inte var en elektriker som varit framme, även om det inte var något som var direkt farligt, så kommenterade jag det alltid. Det är lika bra att fixarna får reda på direkt att de inte installerar som om en yrkesman hade gjort det.
När diverse danskar installerade EKU-A, klamrat med spik mellan ledarna, till vägguttag osv. i sina sommarstugor, då kopplade jag bort installationen. Likaså den installation som en israel (åtminstone skyllde alla på honom) gjort, där all FK var svart, grupperna blandade i rören hur som helst och tråddragningen gjord innan rören stoppades in i väggarna (fixaren hade uppenbarligen aldrig sett en böjfjäder, för han drog in trådarna han behövde först och vek sedan rören så de gick in i hörnen i väggarna) stängde jag av. De som fanns i huset (israelen de skyllde på hade flytt fältet, fast jag är inte säker på om han ens fanns, eller bara fick vara en måhända fiktiv syndabock, så att det var någon av de som faktiskt fanns i huset som hade jobbat) kunde till slut enas om att om man hade olika färg på trådarna var det "kanske lättare att koppla". Att det kunde finnas föreskrifter om blå nolla och gul/grön jord hade de ingen förståelse för. Om det nu ens fanns någon jordning; det var ju inte så lätt att se när alla trådar hade samma färg. Där kan man snacka om svartjobb.
Dåvarande Örkelljunga Elverk kom och tittade på anläggningen, skakade på huvudena, plomberade huvudbrytaren, plockade ur servissäkringarna och sa att "här blir det ingen ström förrän installationen är omgjord".
Var på en pizzeria och skulle fixa nåt i köket. Minns inte riktigt vad, men vi behövde i alla fall bryta strömmen. Frågade var gruppcentralen var belägen, för den syntes inte till. "Inte veta, inte veta", blev svaret. Av kablaget att döma borde det sitta en 16 A säkring i centralen, så kollegan Erland satte en bit EK 6 mellan fas och jord, för att klippa säkringen den vägen. "Så kan de leta upp centralen sen", konstaterade han torrt. Men det fick vi göra, för det blev en praktfull gnista och ett gediget "POFF", dessutom utan att spänningen försvann. Försvann gjorde däremot en bra bit av EK 6-tråden.
När vi hittade centralen, väl dold bakom en IKEA-garderob, där ett passande hål tagits upp i bakstycket, visade det sig att gruppen till spisen hade elegant svarvade mässingspluggar istället för säkringar. Elverkets folk konstaterade att servisen höll för påfrestningen av samma anledning.
De hade till och med varit så duktiga att de satt dit (limmat, antagligen) en grå prick, förmodligen kommen från någon av de avbrända säkringar som var orsaken till modifikationen, i dubbhålet på mässingspluggarna. I servisen satt nog 35 A eller något sådant, ja, det skulle varit det, alltså. Mässing med lika fina pluttar i ändarna där också. Skruvade man inte av propphuven såg det hur fint ut som helst.
Pizzabagarna hade ingen aning om vem som kunde tänkas ha gjort detta, förstås.
Huset finns fortfarande kvar, och är fortfarande pizzeria, märkligt nog.
Detta var bara några exempel på vad jag varit med om att hitta, och vad vi gjorde då.
Nu har jag inte jobbat som installatör på många år, så nu slipper jag sådana här upptäckter.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
du ska bara veta vad man hör med kollegor
men då jag inte kan -vill- ange källa så
får man inte för vissa ge åsikter -återberätta.- utan att ha en källa att hänvisa till
det tragiska är att då det händerså känner de flesta stor ånger att de gjort det själva
min mening å hela forumet är att folk ska tänka efter -före !!
jodå de kan å det ser bra ut .m.m.
men det som står i förordningar hos elbolag försäkrinbgsbol. ellag
det är fakta vad som gäller sen kan de var hur j-a duktiga de vill
försök att förklara det för ett försbol. som kan spara med att peka på
avtalspkt eller föreskrifter...............
all som jobbar med el vet hur små differenser som finns
en halvdålig koppling som funkar men kan tända hus
skifta två färger och nån anhörig dör
visst låg risk -MEN DEN FINNS
men då jag inte kan -vill- ange källa så
får man inte för vissa ge åsikter -återberätta.- utan att ha en källa att hänvisa till
det tragiska är att då det händerså känner de flesta stor ånger att de gjort det själva
min mening å hela forumet är att folk ska tänka efter -före !!
jodå de kan å det ser bra ut .m.m.
men det som står i förordningar hos elbolag försäkrinbgsbol. ellag
det är fakta vad som gäller sen kan de var hur j-a duktiga de vill
försök att förklara det för ett försbol. som kan spara med att peka på
avtalspkt eller föreskrifter...............
all som jobbar med el vet hur små differenser som finns
en halvdålig koppling som funkar men kan tända hus
skifta två färger och nån anhörig dör
visst låg risk -MEN DEN FINNS
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
å så är det med ALLA elektriker överalt hela tiden
å det är fredag hela veckan...............
ett bekymmer är att det finns få firmor som vill jobba åt privat personer
å varför kan man undra.........
jag har gett å ger kritik åt mig egen yrkeskår med -elinstallatörer
för jag anser vi inte får välja åt vilka vi gör jobb -får polisen det om grannen slår frun ? tex
utan elföretagen får inte se bara pengar, utan vi vet ju vad det innebär då vi startar företaget
att ge privat personer service till ett humant pris -men täcka kostnaderna= låg vinst
å det är fredag hela veckan...............
ett bekymmer är att det finns få firmor som vill jobba åt privat personer
å varför kan man undra.........
jag har gett å ger kritik åt mig egen yrkeskår med -elinstallatörer
för jag anser vi inte får välja åt vilka vi gör jobb -får polisen det om grannen slår frun ? tex
utan elföretagen får inte se bara pengar, utan vi vet ju vad det innebär då vi startar företaget
att ge privat personer service till ett humant pris -men täcka kostnaderna= låg vinst
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo jag vet hur otrolit små saker/fel kan orsaka stor skada
det är väl litegrann där skillnaden ligger på att anlita ett företag -med
försäkring+ansvar- mot all låta polarPär eller händigehemmaHarry koppla själv
det är ju en av de saker jag önskar att fler kunde förstå.........
som det ser ut idag, sen om det förändras så får vi se hur det är då.............
sen att generalisera och tro att vi är bäst jämt, har jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig
jag vet att det finns många tex elektriker som är stressade av olika saker
om det är änkan med klockan i handen eller groggen som hägrar vet jag inte
utan mitt förtroende till de som gör ett jobb att de gör det bra och som inte chansar å tror det går bra
de flesta jag känner i yrket är seriösa iaf
det är väl litegrann där skillnaden ligger på att anlita ett företag -med
försäkring+ansvar- mot all låta polarPär eller händigehemmaHarry koppla själv
det är ju en av de saker jag önskar att fler kunde förstå.........
som det ser ut idag, sen om det förändras så får vi se hur det är då.............
sen att generalisera och tro att vi är bäst jämt, har jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig
jag vet att det finns många tex elektriker som är stressade av olika saker
om det är änkan med klockan i handen eller groggen som hägrar vet jag inte
utan mitt förtroende till de som gör ett jobb att de gör det bra och som inte chansar å tror det går bra
de flesta jag känner i yrket är seriösa iaf
Redigerat: