Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som alla vet så är vi elektriker en yrkesgrupp som är lite över snittet.....;)
Visst är vi lite dyrare och lite snyggare än andra:rolleyes: Men vi riskerar ju våra liv varje dag .
Att ström dödar är ju ett känt faktum...( samma gör vatten ...men inte på samma sätt, röris)

Nu till frågan...
Man rotar ofta i ett sk. råttbo..Där man egentligen inte vill rota....
Vart skall man sätta gränsen att tex. påvisa kunden att den har ett " osäkert" elsystem.
Skall man bara skita i "fulkopplingar" eller ska man göra det man var ditkallad till.....
Jag brukar påpeka vissa saker men känner mig då som en Besserwisser....;)
Är det fara för liv och brand så tvekar jag inte..såklart.
Droppar ett rör så märks det, faller en vägg så märks det, elen är lite klurigare
Man undrar ibland hur hela skiten funkat i alla år....Krispiga kablar osv osv.

Är man inte yrkesskadad elektriker så ser man sällan saker som inte är bra.....
Man vet statusen på husets elsystem genom att se fasaden och hallen....:)

Vart slutar ert engagemang....??

Vart vill du komma? snygge elektriker!

Tack så mycke "snickarjävel" blink blink
Jag undrar egentligen hur mycket kan man "blunda" för.....

Jag har varit med om ett fall. Jag va i ett hyreshus och gjorde en massa eljobb. Bl.a i lägenheterna. I en av lägenheterna hade hyresgästen själv dragit lampsladd genom hela köket, utan jord, utan kopplingsdosor och en del kopplingar var faktiskt bara tvinnad koppar. Jag förklara läget för min dåvarande arbetsledare och han drog samma slutsats som jag. Klipp kabeln och försäkra mig om att inget kunde hända med djur, människor eller egendom. Till råga på allt var inte hyresgästen hemma och vart naturligtvis förbannad när han kom hem när bel i kök inte fungerade och det låg en liten lapp med ett telenr på bänken. Han vart ännu mer arg när han fick reda på att han fick betala en ny installation om han ville ha tillbaka detta.
Naturligtvis hade vi hyresvärden på våran sida....

En anläggning som är rent av livsfarlig är inte kul, men det är fortfarande upp till anläggningsägaren och dess kravställare!

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
Påpekar vid tveksamheter, kopplar ur vid farligheter. Alltid med sura miner som följd.

Som någon Radhusmacgyver skrev i annan tråd, "Elinstallation är inte Rocket Science", vilket är helt korrekt men problemet är att average joe inte direkt är någon Rocket Scientist heller.

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
jag brukar påpeka farligheter för folk, även om jag nu inte enligt paragrafernas dyrkare är "behörig elinstallatör" som det så fint heter.
men jag tycker att när man ser saker som inte är i sin ordning så bör man tipsa användaren om faran.
när jag t.ex. ser att grannbonden springer och rycker in/ut sin Semko handske så nämnde jag faran för honom en dag, och fick dessutom se att et var en 3-stifthandske, som matade en byggcentral så nämnde jag även om faran med att kombinera jord och nolla genom dessa handskar varpå han svarade att det brukar kittlas när jag drar isär den ibland..
visst håller jag med om att man kan känna sig som en besservisser i såna lägen
och många ser ju el som nåt slags "tabu" som de helst inte vill prata om, varför vet jag inte, och om jag, t.ex. i lunchrummet på jobbet pratar med nån om hur han ska koppla nåt, eller om nån frågar mig vilka krav som gäller på installationer om nån renoverar badrummet t.ex. så finns det alltid nån som lägger sig i och säger "sånt där ska inte du greja med" eller "det där vet väl inte du nånting om"
jag brukar bara ignorera såna kommentarer, troligtvis är den som kommenterar bara avundsjuk på att jag vet nåt som inte han vet...

E
det är juridiskt en lite strulig fråga -eller kan bli......
om man påpekar saker å vid ev olycka så - `har de inte hört.....´

så berättar jag för fastighets ägaren vad fel jag ser -å vid uppenbar fara kopplar bort- sen är det upp till honom att bedömma om jag ska fixa det eller låta bli det

sen då jag sänder faktura brukar jag bifoga en bilaga där det står vad jag sett osv
då finns det hänvisning på fakturan å ett papper på det som är anmärkt

sen lika med att jag skriver exakt vad jag gjort ex - uttag i kök/bänk så
börjar branden i vardrummet så klarar jag å min försäkring den utgiften.

Elinstallatören> Önskar att fler elektriker var så nogranna. Själv har jag som tidigare nämt kliat mig i huvudet när man inte hittat vart andra änden på de spänningssatta ledarna går, när det sedan visat sig att de ligger lösa och oisolerade i en apparatdosa som aldrig använts.
Jag skulle som kund vara glad om jag fick något påpekat, då jag givetvis inte kan veta allt, men o andra sidan är nog den uppfattningen lite annorlunda hos dem som drar lampsladd i väggarna. Jag tycvker ni gör helt rätt i att påpeka då det handlar om säkerhet, men givetvis ska det tas upp innan arbetet utförs. Det kommer aldrig uppskattas med en extra faktura på några tusenlappar utöver ök.

För övrigt, tvingas ofta dokumentera mycket skit jag med, så mitt råd är att ni fixar ett smidigt kamerafodral att fästa på verktygsbältet. En bild är av bra bevisvärde. (Sen kan det vara kul för oss forumister att se in i er vardag)

Har man egentligen rätt att "klippa bort" något som inte är "säkert" ? ( uppenbar livsfara).....lite som en snut..hehe

Det är ju inte min egendom och hus/fastighetsägaren har väl ändå ansvaret för sin anläggning.?

Sen kan ni ju ha ett gott nytt år , när jag ändå skriver....

Att inte påpeka att en anläggning har uppenbara säkerhetsbrister vore tjänstefel, sen att det är upp till innehavaren att åtgärda dom, är ju en annan sak.

kjellman skrev:
Har man egentligen rätt att "klippa bort" något som inte är "säkert" ? ( uppenbar livsfara).....lite som en snut..hehe
Borde ju rimligen klassas som någon form av medborgaransvar.

kjellman skrev:

Det är ju inte min egendom och hus/fastighetsägaren har väl ändå ansvaret för sin anläggning.?

Sen kan ni ju ha ett gott nytt år , när jag ändå skriver....

Inte bara rätt utan det är en skyldighet om det är en uppenbar livsfara.

Om du som behörig elekrtiker är där i tjänsten ses väl detta som din arbetsplats? Nog f-n är jag skylldig att rapportera om något är farligt på min arbetsplats, om du ser en ren livsfara på din borde väl samma sak gälla där? Eller? Är inte påläst inom det juridiska, men det är bara en rent spontan uppfattning...

Om man har en jävligt elak granne.....han är ju livsfarlig....får man då klippa honom?

Jag som inte är elektriker hoppas innerligen att om en elektriker får se något som denne tycker är farligt hos mig så säger denne till. Gärna med en förklaring om varför det är farligt och vad som kan hända. Så tror jag att de allra flesta människor ändå resonerar.

Det är precis som jag gärna hör av människor att de ser en vattenläcka, att en takpanna åkt löst och ligger på kanten och vippar eller att det ryker ur ett fönster på övervåningen. Elektricitet är ingen rocket science, men man måste förstå att elektricitet är fruktansvärt snabb. Det är ingenting som man direkt har någon reaktionstid på om det plötsligt händer. Därför är jag glad om människor såväl som väldigt smarta och snygga elektriker säger ifrån när det ser tokigt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.