11 816 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Banvall som ligger intill tomt - någon som har tips?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag tror det är klart för oss alla hur vallen och slänten ligger i förhållande till din tomt. Kan du göra en tvärsnittsritning?S sepani skrev:Ja....tack för tips....jag har absolut inte behov av att äga själva slänten även om det faktiskt har varit på tal från kommunen att stycka av den. Jag skulle i så fall gärna köpa till den biten. Min huvudpunkt är att jag vill kunna nyttja den t ex till att bygga en terrass eller kanske bastu med lite trevlig utsikt. D v s i så fall på slänten men under "toppen" där ju cykelbanan ska anläggas. Toppen är f ö endast ca 2 m bred då det är enkelspår som gått där. Att "få lov" att röja på en (dessutom ganska stor) slänt som jag inte ens får lov att använda känns ju inte så lockande... Får jag en nyttjanderätt, vilken omfattar t ex bygge av terrass eller bastu, tycker jag det är rimligt att jag som motprestation sköter om den....
Om cykelbanan kommer att ligga på toppen av en hög vall så kommer det säkert upp staket och liknande så att cyklisterna inte trillar nedför slänten.
Så här ser det ut, och några 30 meter högt är det nog inte, men kanske 10 meter högt från anslutande marken sett gissar jag?
https://www.google.com/maps/@56.425...4!1sdzWaiE-Q0iX5U82d7NpegA!2e0!7i13312!8i6656
Om det nu skall bli gång- och cykelväg så vill man kanske inte ha bastu och terrass så nära ändå? Men visst kan jag tänka mig att det är fin utsikt över stan därifrån, mot havet till.
Jag hade ju nöjt mig med att få röja vegetationen, så hade jag ordnat något ställe där jag kan sitta bara, typ ett litet bord och ett par stolar. Sitta där i kvällssolen och fika
https://www.google.com/maps/@56.425...4!1sdzWaiE-Q0iX5U82d7NpegA!2e0!7i13312!8i6656
Om det nu skall bli gång- och cykelväg så vill man kanske inte ha bastu och terrass så nära ändå? Men visst kan jag tänka mig att det är fin utsikt över stan därifrån, mot havet till.
Jag hade ju nöjt mig med att få röja vegetationen, så hade jag ordnat något ställe där jag kan sitta bara, typ ett litet bord och ett par stolar. Sitta där i kvällssolen och fika
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Om dom där L-stöden är 1 meter höga så är det inte mer än 5 meter högt...Martin_B skrev:
Så här ser det ut, och några 30 meter högt är det nog inte, men kanske 10 meter högt från anslutande marken sett gissar jag?
[länk]
Jag hade ju nöjt mig med att få röja vegetationen, så hade jag ordnat något ställe där jag kan sitta bara, typ ett litet bord och ett par stolar. Sitta där i kvällssolen och fika![]()
Det skulle vara perfekt att ställa upp en liten bod där man kan sälja dricka och glass till överpris till törstiga turister på sommaren.
De ser ju ut att vara minst 1 meter höga de där L-stöden. Nä, du har nog rätt, det är nog inga 10 meter ens,.. men säkert mer än 5 meter med tanke på att det är längre bort och det kan lura ögat. Säkert runt 6-7 meter i alla fall.
Jo, där hade de säkert fått sålt en del!
Vet att när man åker där med tåg så är det fin utsikt mellan träden och buskarna... man ser havet därifrån. Man hamnar dock inte lika högt när man står i slänten, men det är säkert fin utsikt därifrån också.
Vet att när man åker där med tåg så är det fin utsikt mellan träden och buskarna... man ser havet därifrån. Man hamnar dock inte lika högt när man står i slänten, men det är säkert fin utsikt därifrån också.
>N
Sir James skrev:
Det skulle jag tro. Om cyklister ramlar ned idag kan de eventuellt ta sig upp igen genom att dra sig med hjälp av vegetationen. Att gå upp igen är inte helt enkelt.T Thomas_Blekinge skrev:
Båstad kommun verkar ha en vettig inställning i frågan. De vill i första hand bygga klart cykelvägen o det känns ju vettigt.S sepani skrev:
Tror det är a
Martin_B skrev:
[länk]
Jag hade ju nöjt mig med att få röja vegetationen, så hade jag ordnat något ställe där jag kan sitta bara, typ ett litet bord och ett par stolar. Sitta där i kvällssolen och fika[/QUOTE
Tror 10 meter är alldeles för lite. Kan va att 30 är för mycket. Frun som sanningsvittne säger 15...men jag är väldigt skeptisk till det oxo. Man luras mkt av att marken lutar så mkt uppåt över hela tomten....det är en rejäl klättring som ska till för att komma upp och den är i princip endast möjlig tack vare att det växer buskar att gripa tag i....
Det är en väldigt bra utsikt även från slänten oxo även om toppen på vallen klart ligger bättre till. Den blir ju dock upptagen av cykel och rid vägen som ska gjutas.Martin_B skrev:
De ser ju ut att vara minst 1 meter höga de där L-stöden. Nä, du har nog rätt, det är nog inga 10 meter ens,.. men säkert mer än 5 meter med tanke på att det är längre bort och det kan lura ögat. Säkert runt 6-7 meter i alla fall.
Martin_B skrev:
[länk]
Jag hade ju nöjt mig med att få röja vegetationen, så hade jag ordnat något ställe där jag kan sitta bara, typ ett litet bord och ett par stolar. Sitta där i kvällssolen och fika![]()
Jag skulle gissa att L stöden är ca 140 cm. höga Men kan ha fel.vcx skrev:
Varför skulle de ramla ner? Har inte hört talas om att någon ramlat ner från vår banvall. Det är en 9 mil lång gammal smalspårig järnväg.S sepani skrev:
Men rastplatser måste man ha längs cykelbanan, gärna omskötta av lokalbefolkning elelr någon förening, och gärna med utsikt:
https://www.visitvarmland.se/sv/gora/banvakt-karls-kabyss-35324
Men då gör du så, att du jämnar vegetationen med marken, så de inte har något att ta tag i och enda vägen blir nerför. Sedan bygger du ett rejält staket och en grind!S sepani skrev:
Sedan är det bara till att skicka ut ungarna till att vara portvakter, så får de ta betalt en hundring för "utträde"
Ingen dum idé, de letar sommarjobb....Martin_B skrev:
Ser fint ut. Men så platt är den inte alls. Man kan säga att den är pyramidformad med en två meter bred tillplattning på toppen...Anna_H skrev: