6 795 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Bankmöte .... IGEN.
Jag såg inte att huset kostar bara 1.6m.
Det verkar ju helt ok ekonomiskt, dessutom om ni inte testar så får ni aldrig veta.
Men ändå - tänk på att det tillkommer en massa kostnader som man inte räknar med.
Saker och ting kan gå sönder så det är bra att ha buffert för sånt. Försök att spara så att ni har minst en månadslön för oförutsedda utgifter.
Och lycka till med köpet!
Det verkar ju helt ok ekonomiskt, dessutom om ni inte testar så får ni aldrig veta.
Men ändå - tänk på att det tillkommer en massa kostnader som man inte räknar med.
Saker och ting kan gå sönder så det är bra att ha buffert för sånt. Försök att spara så att ni har minst en månadslön för oförutsedda utgifter.
---klaskarlsson skrev:39 kkr netto tycker jag (till skillnad från de flesta här?) låter som ganska mycket pengar !?!
Det innebär ju att om ni skulle tjäna lika mkt så ligger ni på ca 20 netta var, dvs ca 30-32 kkr/mån före skatt - det är väl en ganska hygglig inkomst ?!?
4 barn är ju också ganska mycket![]()
De äter ju pengar iof.
Ingen bil är ju jättebra, speciellt om ni inte behöver skaffa ngn iom huset helelr (radhus = rel tätebebyggt ?), en bil äter ju också tusenlappar...
Det som oroar är väl lite att frun går på ersättning, å andra sidan torde ekonomin bara bli bättre sen när hon väl kan börja jobba.
Iof är det lite oroande att ni inte har ngt sparande att sätta in, men annars tycker jag inte det ser ut som dålig ekonomi...
Sen finns det ju dock en väldigt stor risk om du skulle bli sjuk eller förlora inkomsten - då kan ni få problem - nått att iaf ta med i kalkylen.
Det där med amortering eller sparande dryftas på annan tråd - jag sparar personligen hellre än amorterar hårt, men det finns olika skolor. I vårt fall när vi lånade och pratade med banken så kvittade det i stort sett för henne om vi körde med månadssparande eller amortering - det viktigaste var att vi började skapa en buffert. Så det fick bli ett sparande.
Vi har ca 1.6 mkr i lån på 2 pers+ 2 små barn och tjänar ca 37 kkr netto/mån. Vi har bott i vårt radhus sen 2003 nu. I lånet ingår även ett fritidshus - så man kan säga att det är två hus till priset av ett
Rent ekonomiskt är det ganska ansträngt för oss just nu iom att min sambo varit mammaledig ett år och det har minskat inkomsten, och knaprat på reserverna. Nu när hon börjat jobba igen så börjar det ljusna lite iaf
Sen har vi en hel del kostander iom stugbygget, så när det börjar bli klart (i nån mån) frammåt vintern nu så kan jag dra ned lite på utgifterna (resande, uteätande, husvagn, extra byggbil) och pss också få en lättnad i utgiftstrycket...
/K
Eftersom mitt favoritämne är just Ekonomi, så brukar jag ha bra koll på vad man klarar och inte klarar av.
Att köpa hus är stort, mina föräldrar gick på storniten 92 - 94 då räntorna var höga. Och jag vet hur vi fick klara oss då REDAN! Och vi vet vad som krävs av oss, både ekonomiskt och som en väl fungerande familj.
Vi VET att vi kommer klara av detta! Och vi vet även om att 39.000 netto är just en inkomst vi "bara" kommer ha nu i ett år framöver, sen kommer inkomsterna att sjunka ner till 34500:- netto.
Och eftersom vi har tänkt amortera mer i ett år, så kommer vi ha undanstoppat en rejäl buffert nu ett år framöver. Så skulle vi inte vara rädda om något gick sönder.
Huset är dessutom ERA-Försäkrat, det vill säga den förra ägaren får stå för alla kostnaderna under det första året vi kommer bo i huset.
Vi hoppas på det bästa nu. Sambon fick en tid hos banken imorgon, jag jobbar och kan tyvärr inte medverka. Så det blir ett spännande resultat. Hur pass mycket lånelöftet blir.
Husvisning 17.00 Onsdag.
Simma lugnt alla!! Och tack för alla svaren.
-----------------------------------------------maggiem skrev:Jag såg inte att huset kostar bara 1.6m.
Vi kommer spara/amortera/buffertspara rejält ett år framöver.
Huset är ERA-Försäkrat, vilket är bra.
En fråga: Vad trodde du priset på huset var?
/Jimmy
Swetrot skrev:
Hej och återigen stort tack för ditt stöd, eller allas stöd.
MVH // Jimmy
Bara en tanke, är ny här och har sett att du har postat trådar och svarat en del. Men om jag har fattat det rätt så har du just fått fast jobb och har ut över 30 000 netto per månad, stämmer det ?
Och så följdfrågan, om det stämmer vad jobbar du med ?
Och så följdfrågan, om det stämmer vad jobbar du med ?
Nej nej nej..hus-på-landet skrev:
Så här ligger det till.
Fram med miniräknaren nu allesammans.
Volvo CE, Braås. Ingångslön 19400:-
OB-Tillägg 2000:-
Steg 2 Komp: 1641
Tidningsbärarna KB: 1,3 Timme/Dag 24-27 dagar/månaden.
Brutto: 8500:-
Sambo: Sjukpenning (Aktivitetsersättning) 6000:- Netto/Månad
Föräldrapenning (Dagar kvar 480 +480) 120 med lägstanivå. 4500:- Netto/Månad
Underhållsbidrag: 2546:-
Barnbidrag: 3 Barn .. 3600:-
Utgifter: Lån: 1521:-
Barnomsorg: 600:-
Övriga lån: 1000:-
Summa sumarum: 39.000:- Netto lite drygt.
Så jag, som skriver har 23.000 ut cirka netto/månaden.
Om några månader blir det ytterligare lönehöjning på Volvo. Man kan räkna en tusenlapp till, oväsentligt i detta fallet. Men ni som vill veta.
/Jimmy
Ok, du har 2 jobb. Då förstår jag.
Kan inte det vara en orsak till bankens tvekan, inte nog med att din sambo är arbetslös/mammaledig, ni räknar in dina 2 jobb?
Hur länge är det rimligt att tro att du orkar med det ?
Tänk om du blir sjuk.......
Som sagt, har ingen aning om banken resonerar så.
Kan inte det vara en orsak till bankens tvekan, inte nog med att din sambo är arbetslös/mammaledig, ni räknar in dina 2 jobb?
Hur länge är det rimligt att tro att du orkar med det ?
Tänk om du blir sjuk.......
Som sagt, har ingen aning om banken resonerar så.
Jag tycker att det är strongt med två jobb! Kul med människor som vill jobba.
Själv har jag ett men ligger säkert på samma arbetstid/vecka som Jimmy i Fam.Ericsson.
Har sett att han i tidigare inlägg har skrivit att han jobbar ca 125%.
Det innebär ca 50tim/vecka och det har jag orkat med i 13år.
(Dock ej under småbarns år. Jag har inga barn, än).
Däremot har jag varit lite kritisk mot att bidragsdelen är så stor.
Jag gillar ju folk som jobbar...
Visst ska man kalkylera med vissa risker men man kan inte försäkra sig mot allt.
Bidrag kan minska/försvinna, kanske kommer den gemensamma inkomsten tom
minska om hon i familjen får jobb. Det arbetet kanske inte ligger på gångavstånd och
då kommer resekostnaderna öka men som Fam Ericssons ekonomi ser ut idag
så verkar den ok.
Själv har jag ett men ligger säkert på samma arbetstid/vecka som Jimmy i Fam.Ericsson.
Har sett att han i tidigare inlägg har skrivit att han jobbar ca 125%.
Det innebär ca 50tim/vecka och det har jag orkat med i 13år.
(Dock ej under småbarns år. Jag har inga barn, än).
Däremot har jag varit lite kritisk mot att bidragsdelen är så stor.
Jag gillar ju folk som jobbar...
Visst ska man kalkylera med vissa risker men man kan inte försäkra sig mot allt.
Bidrag kan minska/försvinna, kanske kommer den gemensamma inkomsten tom
minska om hon i familjen får jobb. Det arbetet kanske inte ligger på gångavstånd och
då kommer resekostnaderna öka men som Fam Ericssons ekonomi ser ut idag
så verkar den ok.
Hej Jimmy,
det hedrar dig att du tog mitt svar på ett bra sätt. Även om orden var hårda så var det i all välmening.
Jag jobbar åt "din" bank o även hunnit med två av de andra stora banker sista 15 åren. Är väl insatt deras tänk när det gäller kredithantering. O även om jag många gånger anser att banken inte ska låna ut pengar till t ex en familj därför att jag är rädd att personerna sitter "i skiten" efter något år... Så har man ändå kört ut pengarna till dem. Rätt eller fel... är ju svårt att svara på i en uppåtgående fastighetsmarknad.
Om du varit kund så länge så har banken bra kännedom om dig och känner till dina inkomster, sparandet etc. Så utifrån dina inkomster, att ni är två som delar på utgifterna och annat så är väl det möjligt att det löser sig för er och ni får ert nya boendet.
Och nej, du ska inte sluta uttala dig. Ordet är ju fritt... Dock brukar journalister skriva så också o hälften är lögn... ;-) Men du kör med öppna kort och det är lätt för någon att veta om du har kunskap eller inte. Som jag skrivit några gånger tidigare till andra som ställer frågor, spela med öppna kort så är det lättare att få hjälp. Som bankman ser jag ju till en hel del parametrar för att bevilja ett lån. Nu är det dock fri jakt på alla som vill låna...och ibland så känns det som om en inkomst räcker för att låna... Tyvärr.
Men till bankmötet:
Ni behöver inte säga annat till banken än att ni kommer vid tillträdet stå för halva kostnaderna (lagfart & pantbrev eller hur ni nu vill lägga upp det). Om ni sen sparar, lånar av föräldrar, pantar flaskor, säljer korv på jobbet.. ;-) spelar ju ingen roll. Lova bara att ni står för dessa.
Måste dock än en gång, och tyvärr så är jag säker på att du inte köper mitt resonemang, ställa frågan:
Med tanke på din inkomst (som ju bygger på två jobb), din sambos situation och er familjesituation, vore det inte bättre att spara så mkt det går under kommande året och sen gå ut på marknaden med fickorna fulla? Du skrev en gång att du flyttat 17 gånger sista 20 åren (minns säkert fel) och därför, kan ett år mer eller mindre göra så mkt?
Ni har ju verkligen en chans att samla ihop lite sparmedel innan ni ökar på utgifterna, varför inte ta den vägen?
Och också i en marknad där fler och fler röster höjs för att den kan braka ihop (Greenspan är trots allt någon att lyssna på!).. Om ett år så kanske ni får ett drömboende 15 % billigare och har samtidigt hyfsad bra egen insats..
Well well, ska lämna er ifred och önskar än en gång lycka till.
Mvh
D
det hedrar dig att du tog mitt svar på ett bra sätt. Även om orden var hårda så var det i all välmening.
Jag jobbar åt "din" bank o även hunnit med två av de andra stora banker sista 15 åren. Är väl insatt deras tänk när det gäller kredithantering. O även om jag många gånger anser att banken inte ska låna ut pengar till t ex en familj därför att jag är rädd att personerna sitter "i skiten" efter något år... Så har man ändå kört ut pengarna till dem. Rätt eller fel... är ju svårt att svara på i en uppåtgående fastighetsmarknad.
Om du varit kund så länge så har banken bra kännedom om dig och känner till dina inkomster, sparandet etc. Så utifrån dina inkomster, att ni är två som delar på utgifterna och annat så är väl det möjligt att det löser sig för er och ni får ert nya boendet.
Och nej, du ska inte sluta uttala dig. Ordet är ju fritt... Dock brukar journalister skriva så också o hälften är lögn... ;-) Men du kör med öppna kort och det är lätt för någon att veta om du har kunskap eller inte. Som jag skrivit några gånger tidigare till andra som ställer frågor, spela med öppna kort så är det lättare att få hjälp. Som bankman ser jag ju till en hel del parametrar för att bevilja ett lån. Nu är det dock fri jakt på alla som vill låna...och ibland så känns det som om en inkomst räcker för att låna... Tyvärr.
Men till bankmötet:
Ni behöver inte säga annat till banken än att ni kommer vid tillträdet stå för halva kostnaderna (lagfart & pantbrev eller hur ni nu vill lägga upp det). Om ni sen sparar, lånar av föräldrar, pantar flaskor, säljer korv på jobbet.. ;-) spelar ju ingen roll. Lova bara att ni står för dessa.
Måste dock än en gång, och tyvärr så är jag säker på att du inte köper mitt resonemang, ställa frågan:
Med tanke på din inkomst (som ju bygger på två jobb), din sambos situation och er familjesituation, vore det inte bättre att spara så mkt det går under kommande året och sen gå ut på marknaden med fickorna fulla? Du skrev en gång att du flyttat 17 gånger sista 20 åren (minns säkert fel) och därför, kan ett år mer eller mindre göra så mkt?
Ni har ju verkligen en chans att samla ihop lite sparmedel innan ni ökar på utgifterna, varför inte ta den vägen?
Och också i en marknad där fler och fler röster höjs för att den kan braka ihop (Greenspan är trots allt någon att lyssna på!).. Om ett år så kanske ni får ett drömboende 15 % billigare och har samtidigt hyfsad bra egen insats..
Mvh
D
hus-på-landet skrev:
Vill bara säga att jag tror det är fler som blir lämnade av sina respektive än som blir långtidssjukskriven.
Argumentet "Tänk om du blir sjuk" - SUGER
Argumentet "Tänk om du blir arbetslös" - SUGER
Argumentet "Tänk om sambon/frun/mannen lämnar dig" - ÄGER
Hmmm....min åsikt bara
jaja, du får väl tycka vad du vill
Jag har min åsikt klar i allafall, bygger man hela sin familjs ekonomi på att 1 person har 2 jobb, då är man sårbar.
Jag har min åsikt klar i allafall, bygger man hela sin familjs ekonomi på att 1 person har 2 jobb, då är man sårbar.
hus-på-landet skrev:
Ja, det stämmer. Man är sårbar. Men vet man om det så...
Också min ekonomi bygger på 1 persons inkomster. Men vad då? Om jag har koll på min ekonomi, varför skall jag då inte bo i ett hus? Elelr som i mitt fall radhus?
Var är det värsta som kan hända? Att man får sälja huset och flytta? Det är väl ingen katastrof. Det finns värre saker som kan hända.
Är det då bättre att ha 2 låga inkomster med mycket små marginaler? Sånt är ju läget för många. Och de klagar inte.
Lycka till Jimmy! Jag hoppas att allt löser sig för er. Det verkar tufft att bo fem/sex personer på 86 kvm.
DM skrev:Hej Jimmy,
Men till bankmötet:
Mvh
-----------
Hej!
Du som är bankman och mer insatt.
Varför/Hur kan det skilja sig mellan dom olika Swedbanks kontor i Sverige, alla borde väl köra med samma upplägg/normer/regler.
På bankmötet idag så hade vår bankkvinna ändrat sig. Nu ville hon att vi skulle ha sparat ihop till HELA lagfarten/Pantbrevskostnaden.
Hon räknade dock med att vi skulle kunna få ett lånelöfte på 1.900.000:-
Dock var de grinigt ang lagfarten, etc. Hon skulle dock prata med sin "överchef" om dom skulle acceptera oss.
Men jag tror dom säger nej imorgon, precis innan husvisningen
Hon trodde också Pantbrevskostnad skulle ligga på runt 30.000:-
Hur ligger det till egentligen detta med pantbrev.
Du som vet.
Bostadens utgångspris 1.600.000:-
Pantbreven ligger nu på 1.450.000:- ..
Jag ringde och hörde.
Är det då 150.000:- * 2 % som gäller som pantbrevskostnad? = 3000:- Eller hur räknar man fram det?
Inteckningsumma heter det väl?
/Jimmy
En fråga bara, finns det resonmang från banken om att Du har 2 jobb ? Eller inkomst räknas som inkomst ?
Annars håller jag tummarna för er att ni får ett positivt svar imorgon.
Annars håller jag tummarna för er att ni får ett positivt svar imorgon.