69 667 läst ·
490 svar
70k läst
490 svar
Banker och kontanter
H heimlaga skrev:
......men vad ska man ha den till, det är ju inte att räkna ihop slutsumman eller att ta betalt som är problemet, utan kassaboken.
Dubbla väletablerade kassasystem är nog snarare rätt melodi, det skulle göra processen mindre störningskänslig. Å andra sidan, när märkte vi att ett kassasystem kraschade senast, det händer inte så ofta.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Men det blir bara ett tankeexperiment då det inte kommer att ske i någon större omfattning av skäl vi redan nämnt flera gånger.T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan däremot vända på frågan som då gäller ett betydligt mer vanlig fall då många butiker inte tar emot kontanter. Skulle du gå hem efter kontokortet om de nekade dig att betala med kontanter?
Antar att ditt behov av varorna styr ditt val; om den stora bjudningen blir inställd hämtar du nog kortet.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Av princip handlar jag inte på butiker som inte tar kontanter. Jag har vänt i flera butiker redan. Som tur bor jag inte i Stockholm där det verkar vara vanligt.
Det betyder inte att jag inte använda kort. Men kontanter är överlägset bäst som betalningsmedel - komplett anonymt, funkar utan el och internet och kortläsare.
De som inte gillar kontanter verkar försöka dra fram alla möjliga argument för att dagligvaruhandeln inte kan funka några dagar baserat på kontantbetalning med utslagna kassaapparater/datorer bara för att slippa erkänna att kontanter har en del fördelar.
Men jag har fört den diskussionen många gånger.
Det betyder inte att jag inte använda kort. Men kontanter är överlägset bäst som betalningsmedel - komplett anonymt, funkar utan el och internet och kortläsare.
De som inte gillar kontanter verkar försöka dra fram alla möjliga argument för att dagligvaruhandeln inte kan funka några dagar baserat på kontantbetalning med utslagna kassaapparater/datorer bara för att slippa erkänna att kontanter har en del fördelar.
Men jag har fört den diskussionen många gånger.
Samma här. jag har lämnat varorna flertalet gånger när butiken inte tagit emot kontanter.T Thomas_Blekinge skrev:Av princip handlar jag inte på butiker som inte tar kontanter. Jag har vänt i flera butiker redan. Som tur bor jag inte i Stockholm där det verkar vara vanligt.
Det betyder inte att jag inte använda kort. Men kontanter är överlägset bäst som betalningsmedel - komplett anonymt, funkar utan el och internet och kortläsare.
De som inte gillar kontanter verkar försöka dra fram alla möjliga argument för att dagligvaruhandeln inte kan funka några dagar baserat på kontantbetalning med utslagna kassaapparater/datorer bara för att slippa erkänna att kontanter har en del fördelar.
Men jag har fört den diskussionen många gånger.
sist var det biltema när man hävdade att kontanter var corona smittade..
Vad fan är inte en kortläsare...
dumheter..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det är när du betalar med guldpengar och de ska bita i dem för att kolla äktheten.
Lägg av med Krugerranden så går det nog bättre!
Lägg av med Krugerranden så går det nog bättre!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Jaså.. ja ja..Nötegårdsgubben skrev:
Eller så stod det stora skyltar med denna texten på vid kassan.. Inget på dörren eller vid kundtjänst utan vid kassan...
Men vill de gnaga på pengarna så varsågod..
Jag betalar helst med kontanter... speciellt med tanke på att när jag säljer hö så betalar många med just kontanter... svårt att redovisa? nä inte särskilt... Och skatteverket är nöjt..
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du fattar inte. Jag kan betala med kort med om jag känner för det. Men jag vidhåller att kontanter är överlägsna i sin betalsäkerhet. Dom fungerar även vid:Jonas Persson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill inte ha tillbaka de manuella kassorna, det har jag aldrig sagt. Utan jag vill att butikerna, i ett nödläge, ska ta betalt i cash istället för att ställa in försörjning. Vilket vore fullt möjligt.
När några kommer och säger: det går inte, betyder det oftast: Jag vill inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Kontanter har vissa fördelar, men att dagens kassaapparater skulle fungera utan el är inte en av dem.T Thomas_Blekinge skrev:Av princip handlar jag inte på butiker som inte tar kontanter. Jag har vänt i flera butiker redan. Som tur bor jag inte i Stockholm där det verkar vara vanligt.
Det betyder inte att jag inte använda kort. Men kontanter är överlägset bäst som betalningsmedel - komplett anonymt, funkar utan el och internet och kortläsare.
De som inte gillar kontanter verkar försöka dra fram alla möjliga argument för att dagligvaruhandeln inte kan funka några dagar baserat på kontantbetalning med utslagna kassaapparater/datorer bara för att slippa erkänna att kontanter har en del fördelar.
Men jag har fört den diskussionen många gånger.
Jag tittade på omsättningen på Coop Forum i Haninge då det var den som dök upp först när jag googlade. Cirka 16 miljarder år 2019, eller i snitt 4,4 miljoner om dagen. Är det något du tycker butiken ska hantera i kontanter, kanske 5 dagar eller så? Förutom en fruktansvärt hanteringskostnad när man uppdaterar IT-systemen med försäljningssiffrorna i efterhand och justerar lagersaldo så ska man dra på sig en klart förhöjd rånrisk. Jag tycker det låter som en dålig idé.
Varför bytte vi ut sedlarna om vi inte skall använda dem?T Thomas_Blekinge skrev:Du fattar inte. Jag kan betala med kort med om jag känner för det. Men jag vidhåller att kontanter är överlägsna i sin betalsäkerhet. Dom fungerar även vid:
[bild]
Jag vill inte ha tillbaka de manuella kassorna, det har jag aldrig sagt. Utan jag vill att butikerna, i ett nödläge, ska ta betalt i cash istället för att ställa in försörjning. Vilket vore fullt möjligt.
När några kommer och säger: det går inte, betyder det oftast: Jag vill inte.
regeringen kan när som helst ändra på detta och det skulle alla tjäna på...
Vad ska rånarna jobba med då? om deras jobb försvinnerFairlane skrev:
Kontanter har vissa fördelar, men att dagens kassaapparater skulle fungera utan el är inte en av dem.
Jag tittade på omsättningen på Coop Forum i Haninge då det var den som dök upp först när jag googlade. Cirka 16 miljarder år 2019, eller i snitt 4,4 miljoner om dagen. Är det något du tycker butiken ska hantera i kontanter, kanske 5 dagar eller så? Förutom en fruktansvärt hanteringskostnad när man uppdaterar IT-systemen med försäljningssiffrorna i efterhand och justerar lagersaldo så ska man dra på sig en klart förhöjd rånrisk. Jag tycker det låter som en dålig idé.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
För er som vill se kassa apparaten låst.
Ökända hackergruppens meddelande i Coops kassor: ”It's just business”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-meddelande-i-coops-kassor-it-s-just-business
Ökända hackergruppens meddelande i Coops kassor: ”It's just business”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-meddelande-i-coops-kassor-it-s-just-business

