Modig skrev:
Jag tycker att den gamla banken har ett visst ansvar. Eftersom du både muntligt och skriftligt meddelat att du planerar att säga upp lånet så borde de kanske ha påpekat att "ja, ok, när du väl har bestämt dig ska du lämna en skriftlig uppsägning, det måste ske senast två veckor innan ..."
Den informationen hade han fått skriftligt, när han tecknade lånet från början. Uppsägningstiden och hur långt innan man skall säga upp ett avtal är något man bör klara av att hålla reda på själv.

D
Fast det märkliga är ju att gamla banken sedan säger att det hade varit okej om nya banken bara ringt dagen innan, som för att sätta nya banken i klistret.

Rek. TS att lägga energin på ngt. annat. Att TS skulle ha något att hämta hos den nya banken är bara att glömma.

M
-MH- skrev:
Den informationen hade han fått skriftligt, när han tecknade lånet från början. Uppsägningstiden och hur långt innan man skall säga upp ett avtal är något man bör klara av att hålla reda på själv.
Förvisso, men avtalstexter är långa och jag tvivlar på att alla känner till allt i sina avtal - jag gör det inte! Jag måste nog hävda att jag skulle ha litat på att min bankman informerat mig om detaljerna i samband med att jag vill flytta över ett lån.

DIY_freak skrev:
Fast det märkliga är ju att gamla banken sedan säger att det hade varit okej om nya banken bara ringt dagen innan, som för att sätta nya banken i klistret.
Ja, det är ju ännu konstigare. Jag tycker att det är gamla bankens fel, inte den nya..

Är de 180 k direkt jämförbara, dvs är det samma bindningstid fast till olika räntesatser? I annat fall blir jämförelsen inte rättvis och de 180 k bara ett estimat där räntorna antas förhålla sig lika under hela avtalsperioden, något som sällan blir utfallet. Bankerna borde vara mer pragmatiska i de här situationerna men jag hänger inte med på varför du inte sa upp bidningen i samband med att du träffade din gamla bank och började förhandla? Du kan ju säga upp bindningstiden dagen efter det blivit bundet. Du kan alltid försöka förhandla med din g:a bank och be dem rabattera din räntesats med argumentet att du då blir kvar hos dem som kund, kanske värt ett försök.

Jag erkänner att jag inte läst alla svar, men vill ändå berätta om min egen erfarenhet, som är lik din.
Byte av bank, lösen av lån och från gamla banken ett brev om att höra av sig kring ny bindningstid. Jag svarade aldrig på det mailet, DOCK så mailade jag dem via deras interna meddelandetjänst nör man är inloggad på internetbanken, en vecka innan och meddelade att lånet skulle lösas.

När så dagen var inne så fick min nya bank samma besked som din bank fick - lånet omlagt på ny bindningstid och de ville ha pengar (7000kr) för att lösa det.

Jag var så arg att jag skakade i andra änden av luren när jag ringde upp min gamla bank och krävde att de löste upp lånet utan kostnad för mig, eftersom jag defakto hade skriftliga bevis på kontakt med banken om att lånet skulle lösas och detta i god tid för dem att agera på.

Några interna vändor senare hos dem så var lånet löst.

Din nya bank har vad jag förstår det från inlägget gjort som man brukar i branschen. Din gamla bank verkar dock ha sjabblat till det, och det är mot dem jag skulle vänt mina krav om jag var du.

önskar dig kraft och lycka till!!

Redigerat:
Ett råd till alla är att aldrig binda sina lån så slipper man sådana här tråkiga saker. Ett lån med 3-månaders bindningstid på räntan kan man lösa när som helst utan att det kostar någon ränteskillnadsersättning. Det är bara räntesatsen som binds, inte skulden.

Hela lånet är väl bundet, dvs även amorteringstakt?

3-månaders: Man kan göra valfri extraamortering eller lösa hela lånet när som helst utan kostnad.

Övriga bundna lån: Det kostar alltid ränteskillnadsersättning att lösa hela eller delar av lånet i förtid.

janne23 skrev:
Övriga bundna lån: Det kostar alltid ränteskillnadsersättning att lösa hela eller delar av lånet i förtid.
Fel!

PCLarsson skrev:
Fel!
Rätt!!
...så länge de är bundna.

Enligt konsumentkreditlagen har banken rätt att ta betalt av dej om du förtidsinlöser ett bundet lån dvs inte lån med räntejustering av tredje månad utan lån som kanske är bundna på 6 månader eller ett antal år. Det betyder att banken kommer att ta betalt av dej om du löser ett sådant lån i förtid.

Tack för synpunkter alla!
Jag hävdar fortfarande att jag inte har mycket juridiskt att hämta hos min gamla bank, även om det var slarvigt (eller girigt) att inte förstå att min skilsmässa och bodelning innebar att min exfru inte var villig att stå som låntagare på mitt lån i sju år till... Min nya bank har fått i uppdrag att flytta ett lån. De har fått allt underlag de borde behöva. Som konsument, har jag antagit att de vet hur man sköter sitt kärnkompetensområde och har litat på det till 100%. Det visade sig vara fel. Precis som att jag litar på att bilservicefirman gör min bil trafikduglig genom servicen. Precis som jag litar på att ögonläkaren sätter in rätt lins vid starroperation, etc...

Jag skickade ett brev till kontorschefen på min nya bank igår och efter det, mailade han och bekräftade att han hade tagit emot det och skulle återkomma inom kort (och önskade en trevlig helg). Nu vet de hur jag vill ha det! Kommunikation är bra. Detta skrev jag bl.a.

Jag förstår också att ni inte kan ta ansvar för andra bankers villkor och rutiner, men gentemot mig har ni ett ansvar att fullfölja vad vi kommit överens om.
Därför sträcker sig ert ansvar till att förhålla er till, och informera er om den tredje partens ([Min Gamla Bank]) villkor och rutiner. Anser ni inte att det är ert ansvar, måste ni upplysa mig om att ta reda på villkoren och själv säga upp lånet. Det har ni inte gjort.
Jag har satt mig in i det finstilta både hos er, [Min Gamla Bank] och andra banker efter denna missen och jag kan konstatera att varken ni eller [Min Gamla Bank] har koll på vad som gäller.
Enligt [Min Gamla Bank]s avtal, så skulle lånet ha sagts upp minst 14 dagar innan villkorsändringsdag i rekommenderat brev för att gälla. Per telefon sade de (i efterhand) att det räcker med att man ringer dagen innan.
Enligt ert ([Min Nya Bank]) avtal, så skall lånet jag tecknade 10 april sägas upp minst 14 dagar innan villkorsändringsdag. Nu skriver du (och [Min Nya Bankman] sa det per telefon) att det räcker att man gör det på villkorsändringsdagen.

Nu har jag ett antal frågor:
1. Hur skall jag som bolånekonsument veta vad som gäller? Kan jag lita på ditt ord nedan om 0 dagars uppsägningstid, så undrar jag varför det står 14 dagar i er lånevillkorstext?
2. Om ni har 14 dagars uppsägning enligt avtal, vore det inte rimligt för er att anta att andra banker har liknande villkor?
3. Om det inte finns några interbank-regler för hur man mellan banker löser lån, vore det inte rimligt för er att kolla upp, eller be mig att kolla upp vad som gällde för just detta lån?
4. Är detta första gången någonsin som [Nya Banken] löser ett lån hos [Gamla Banken]? Om inte, har det misslyckats förr och hur har man gjort när det lyckats?
5. Anser ni att jag har gjort något fel i detta ärende?
6. Anser ni att [Gamla Banken] har gjort något fel i detta ärende?

Ända sedan jag åter blev kund hos er i augusti 2012 har detta kantats av fel, slarv och förbiseenden av [Min Nya Bankman]:

1. Mitt lån på 1,6Mkr bands på fel ränta – jag fick själv observera och påpeka det.
  2. Mina barns aktiedepåer blev aldrig flyttade enligt ö.k. – det fick jag själv göra när jag hade tröttnat på att vänta.
  3. Jag fyllde i blankett för VISA-kort med kredit i augusti och beställde Maestro-kort till barnen. Inte förrän i november hände det något efter påminnelse från mig.
  4. Barnens kort var inte aktiverade och de hade inte internet-tjänst, vilket borde vara uppenbart för [Min Nya Bankman] från början.
  5. 2013-03-06 skickade jag mail till [Min Nya Bankman] angående lånet på 3,5Mkr med alla uppgifter hon skulle behöva. Jag nämnde också en blankett från [Min Gamla Bank] och undrade om jag och min exfru skulle behöva skicka in den, eller om hon skötte allt mellan bankerna (som jag har varit med om förr). 2013-04-05 hade hon inte hört av sig och jag skickade ett påminnelsebrev, då jag började bli orolig. Samma dag bekräftade hon att hon hade fått brevet och undrade om vi kunde boka in en tid 2013-04-10 för att flytta över lånet. Jag skrev att det var OK - ”Bara det blir gjort”.
  6. [Min Nya Bankman] återkom och undrade vad lånet hos [Min Gamla Bank] hade för lånenummer. Det stod i handlingarna i augusti, då [Min Nya Bankman] ringde [Min Gamla Bank] och tog reda på exakt villkorsändringsdag. Då tog jag för givet att hon även tog reda på vilka villkor och rutiner de har, om hon inte redan visste det, eller att det var allmänt känt. Lånenumret stod också i handlingarna 2013-03-06. Det är uppenbart att hon inte har ordning och reda och kontroll på läget.
  7. 2013-04-10 upprättades nya lånehandlingar, som undertecknades. Då fick jag också reda på att jag skulle behöva amortera 2-3 tusen kronor/månad utöver det vi hade kommit överens om när jag valde [Min Nya Bank] i augusti. Det är inte rätt tillfälle att informera en sådan sak på! Lösen av lånet på [Min Gamla Bank] misslyckades senare under dagen.
  8. 2013-04-12 skickade jag ett brev att jag ville att [Min Nya Bank] skulle fixa sitt misstag inom 30 dagar och att jag ville ha ett svar på detta krav/önskemål senast 2013-04-22.
  9. 2013-04-18 hade jag inte fått någon respons på att brevet var mottaget och skickade en påminnelse. Samma dag bekräftades mottagandet och att hennes chef skulle återkomma till mig.
  10. 2013-04-25 kl 10:19 hade jag inte hört något och skickade en påminnelse direkt till chefen, [Namn Borttaget]. Samma dag kl 17:51 fick jag svar på mitt krav/önskemål.

cust3000 skrev:
Rätt!!
...så länge de är bundna.
Är jämförelseräntan högre än räntan för det bundna lånet utgår ingen ränteskillnadsersättning!!!

Börja med att själv räkna vad ersättningen blir på
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Bolan/Berakna-ranteskillnadsersattning/

Ofta kan bankers system vara lite trubbiga i sin uträkning vilket kan vara bra att dubbelkolla.

Den nya banken bör kunna vara tillmötesgående ifall de vill ha dig som kund, så där har du nog mest chans.
Den gamla banken lämnar du och dom har inga incitament att göra det enkelt för dig, du skall ju ändå lämna dem..

Så mitt tips är att försöka få till en lösning med den nya banken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.