Har hjälpt en bekant med testamente. Jag rekommenderade denne att gå till banken och få hjälp med att bevittna underskriften. När det skulle göras idag så går kundkontakten iväg för att konsultera en jurist. Vid återkomsten förklarar bankkontakten att man tyvärr inte kan hjälpa till. Orsaken är att man saknar stöd för att registerhålla den typen av tjänst och att man inte kan hantera, komma ihåg detta manuellt.
När jag får händelsen återberättad kontaktar jag banken då jag utgår från att det blivit någon missuppfattning.
Nej det blir samma besked till mej och med samma orsak. Banken tycker att det är en bättre lösning att be någon i omgivningen att göra bevittningen.
Är jag ensam om min reaktion att förundras över bankens agerande. Vad är det som banken är rädd för?
Som jag ser det finns ju inget åtagande i att bevittna en namnteckning.
När jag får händelsen återberättad kontaktar jag banken då jag utgår från att det blivit någon missuppfattning.
Nej det blir samma besked till mej och med samma orsak. Banken tycker att det är en bättre lösning att be någon i omgivningen att göra bevittningen.
Är jag ensam om min reaktion att förundras över bankens agerande. Vad är det som banken är rädd för?
Som jag ser det finns ju inget åtagande i att bevittna en namnteckning.
En "personlig" bankkontakt är ju inte mer än en säljare idag så banken har ju inget intresse att gör "samhällsnyttiga tjänster" i det här fallet. Förr kunde man ju exempelvis gå till banken för att fixa ett ID-kort...
Dålig bankpersonal, 0% serviceinriktade och 100% bajsnödiga
Om det var en redig person med någorlunda kunskap och hjälpsamhet hade dom skrivit under bevittningen direkt. Detta har inget med själva banken att göra utan att personligen bekräfta att rätt personer skriver under vid detta tillfälle. Rätta mig om jag har fel någon som vet mer? När jag jobbade på bank hjälpte man gärna sina kunder med detta. För det var väl vid detta kontor och bank som personen i fråga var kund hos?
Exakt min ingång. Skönt att jag inte är helt ute och cyklar.Jonatan79 skrev:Dålig bankpersonal, 0% serviceinriktade och 100% bajsnödigaOm det var en redig person med någorlunda kunskap och hjälpsamhet hade dom skrivit under bevittningen direkt. Detta har inget med själva banken att göra utan att personligen bekräfta att rätt personer skriver under vid detta tillfälle. Rätta mig om jag har fel någon som vet mer? När jag jobbade på bank hjälpte man gärna sina kunder med detta. För det var väl vid detta kontor och bank som personen i fråga var kund hos?
Bevittna kan vem som helst göra. Men det ska vara nån som inte påverkas av testamentet, och som känner dig så pass att de kan avgöra om du är fullt frisk. Så "grabbarna på torget" funkar troligen inte.
De som bevittnar behöver inte känna till innehållet i testamentet. Det är bara själva namnteckningen de bevittnar. De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
De som bevittnar behöver inte känna till innehållet i testamentet. Det är bara själva namnteckningen de bevittnar. De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
Jo jag känner till formkraven och det var inget problem kring det. Det som jag önskade förutom det var att få en neutral part som har relativt gott anseende och sekretess att hjälpa till med genomförandet.andersmc skrev:Bevittna kan vem som helst göra. Men det ska vara nån som inte påverkas av testamentet, och som känner dig så pass att de kan avgöra om du är fullt frisk. Så "grabbarna på torget" funkar troligen inte.
De som bevittnar behöver inte känna till innehållet i testamentet. Det är bara själva namnteckningen de bevittnar. De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
Eftersom jag gynnas i testamentet känns det mindre lämpligt att blanda in mina relationer som vittnen. För att inte sprida att testamente har upprättats så kan det vara klokt att inte blanda in några från testamentatorns krets.
