Har hjälpt en bekant med testamente. Jag rekommenderade denne att gå till banken och få hjälp med att bevittna underskriften. När det skulle göras idag så går kundkontakten iväg för att konsultera en jurist. Vid återkomsten förklarar bankkontakten att man tyvärr inte kan hjälpa till. Orsaken är att man saknar stöd för att registerhålla den typen av tjänst och att man inte kan hantera, komma ihåg detta manuellt.
När jag får händelsen återberättad kontaktar jag banken då jag utgår från att det blivit någon missuppfattning.
Nej det blir samma besked till mej och med samma orsak. Banken tycker att det är en bättre lösning att be någon i omgivningen att göra bevittningen.
Är jag ensam om min reaktion att förundras över bankens agerande. Vad är det som banken är rädd för?
Som jag ser det finns ju inget åtagande i att bevittna en namnteckning.
 
Jag bad Notarius publicus bevittna det. De vägrade oxå!
 
D09
Kanske om det ställs på sin spets och medarbetaren har bytt jobb. Kan ju bli svårigheter för individen att ställa upp
 
Tips på lämpliga personer att bevittna.
Önskar slippa att be närmare bekanta eller grannar för att hålla aktiviteten dold.
Kanske grabbarna på bänken på torget kan hjälpa till mot en liten gåva.
 
Kan inte DU själv bevittna namnteckningen?
 
Jag får inte eftersom jag är omnämnd i testamentet.
 
familjejurist? Bouppteckningsman? Begravningsbyrå? Någon på ditt jobb?
 
En "personlig" bankkontakt är ju inte mer än en säljare idag så banken har ju inget intresse att gör "samhällsnyttiga tjänster" i det här fallet. Förr kunde man ju exempelvis gå till banken för att fixa ett ID-kort...
 
granis70 skrev:
familjejurist? Bouppteckningsman? Begravningsbyrå? Någon på ditt jobb?
Frågade om dom kunde hjälpa till om deras jurist först tittade igenom testamentet.
Jo det skulle dom kunna göra, mot ersättning, men bevittning ingick inte då heller.
 
Nån god och pålitlig vän måste du väl ha i din omgivning
 
Per72 skrev:
Nån god och pålitlig vän måste du väl ha i din omgivning
Jo kan så vara. Mest irriterad över att banken inte vill hjälpa till då jag inte kan se problemet.
 
Dålig bankpersonal, 0% serviceinriktade och 100% bajsnödiga :( Om det var en redig person med någorlunda kunskap och hjälpsamhet hade dom skrivit under bevittningen direkt. Detta har inget med själva banken att göra utan att personligen bekräfta att rätt personer skriver under vid detta tillfälle. Rätta mig om jag har fel någon som vet mer? När jag jobbade på bank hjälpte man gärna sina kunder med detta. För det var väl vid detta kontor och bank som personen i fråga var kund hos?
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Dålig bankpersonal, 0% serviceinriktade och 100% bajsnödiga :( Om det var en redig person med någorlunda kunskap och hjälpsamhet hade dom skrivit under bevittningen direkt. Detta har inget med själva banken att göra utan att personligen bekräfta att rätt personer skriver under vid detta tillfälle. Rätta mig om jag har fel någon som vet mer? När jag jobbade på bank hjälpte man gärna sina kunder med detta. För det var väl vid detta kontor och bank som personen i fråga var kund hos?
Exakt min ingång. Skönt att jag inte är helt ute och cyklar.
 
Bevittna kan vem som helst göra. Men det ska vara nån som inte påverkas av testamentet, och som känner dig så pass att de kan avgöra om du är fullt frisk. Så "grabbarna på torget" funkar troligen inte.

De som bevittnar behöver inte känna till innehållet i testamentet. Det är bara själva namnteckningen de bevittnar. De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
andersmc skrev:
Bevittna kan vem som helst göra. Men det ska vara nån som inte påverkas av testamentet, och som känner dig så pass att de kan avgöra om du är fullt frisk. Så "grabbarna på torget" funkar troligen inte.

De som bevittnar behöver inte känna till innehållet i testamentet. Det är bara själva namnteckningen de bevittnar. De måste alltså se dig skriva namnteckningen. Man kan inte komma med ett redan påskrivet testamente.
Jo jag känner till formkraven och det var inget problem kring det. Det som jag önskade förutom det var att få en neutral part som har relativt gott anseende och sekretess att hjälpa till med genomförandet.
Eftersom jag gynnas i testamentet känns det mindre lämpligt att blanda in mina relationer som vittnen. För att inte sprida att testamente har upprättats så kan det vara klokt att inte blanda in några från testamentatorns krets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.