Mikael_L
A AndersS skrev:
Sedan krävs det även att anhöriga, bekanta, etc, medverkar och vågar ta de svåra frågorna när man märker att man har en tant Agda i sin närhet, vilket kan vara en stor utmaning.
Det kan behövas en del ändringar i lagar och regelverk iofs då.
Nu är det i princip vattentäta skott mellan den enskildes konton och hjälpsamma individer.

Fast många anhöriga hjälper sina äldsta med att betala räkningar och fixa allt sånt genom att de har tillgång till sin släktings kort och bankID och internetbank så görs detta i för det mesta helt emot bankens regler och lagarna.
Det måste kanske lättas upp lite i detta regelverk, för att anhöriga ska få kunna ha ett större inflytande i den behövandes ekonomi.

D
Jag misstänker att bevakningen i bakgrunden kommer att öka stadigt, dvs någon form av anomalibevakning.

Är en flitig användare av AMEX och det har hänt mig flera gånger att jag fått ett samtal när jag ändrat mitt köpmönster, en minuts samtal sen kör man på igen, de verkar ha använt detta aktivt i många år.

De flesta medborgare har nog rätt tråkig ekonomi (liv?) och det är en cirkel med i stort sett samma inkomster, utgifter och sparmönster och bankerna ser nog rätt tydligt när någon knepig överföring görs. Då skulle den kunna pausas och en snabb kontroll göras innan den släpps vidare, något åt det hållet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan behövas en del ändringar i lagar och regelverk iofs då.
Nu är det i princip vattentäta skott mellan den enskildes konton och hjälpsamma individer.

Fast många anhöriga hjälper sina äldsta med att betala räkningar och fixa allt sånt genom att de har tillgång till sin släktings kort och bankID och internetbank så görs detta i för det mesta helt emot bankens regler och lagarna.
Det måste kanske lättas upp lite i detta regelverk, för att anhöriga ska få kunna ha ett större inflytande i den behövandes ekonomi.
Behövs inte regeländringar, läs mina tidigare inlägg om framtida fullmakt, fullmakt och god man. De öppnar upp för hantering och ger möjlighet att hjälpa till, ev. kan man få anpassa sig hur man genomför det. Men du kan t.ex. få upp den andra personens konton i din egen internetbank.
Det tekniska är inga problem det svåra är nog mera att få våra tant Agda att acceptera hjälpen och godkänna de handlingar som krävs.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Behövs inte regeländringar, läs mina tidigare inlägg om framtida fullmakt, fullmakt och god man.
God man är det enda som fungerar någorlunda smärtfritt.
Fullmakter av olika slag är det långt ifrån alltid som banker godkänner.

Och framtidsfullmakt är det vanligt att banken kräver att original skickas med post (REK?) innan de godkänner en transaktion, så det fungerar ju inte alls för det löpande behovet av betalningar etc.

https://lexly.se/fakta-och-rad/framtidsfullmakt/framtidsfullmakt-for-banktjanster

Man kan kolla om banken ifråga har egna fullmakter som går att använda och ger en större frihet att sköta vardagsekonomin
Det står lite om det här också
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/framtidsfullmakt/

A AndersS skrev:
Det tekniska är inga problem det svåra är nog mera att få våra tant Agda att acceptera hjälpen och godkänna de handlingar som krävs.
Och där har vi nästa svårighet, helt klart.

A AndersS skrev:
Min "tro" är att det behöver införas flera funktioner i internetbankerna, t.ex. att det kan väljas konton där det är x-dagar innan transaktion blir genomförd. Det kommer inte att stoppa lurendrejeri men kanske förhindra ett antal.
nordea har infört ett sådant konto där det tar 3 dagar att genomföra transaktionen

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är rätt tveksam till det. De goda får det nog att fungera som det är idag, i alla fall är det min erfarenhet. Är rädd att en "upplättning" förenklar för de mindre goda. Men visst är det en balansgång.

D djac skrev:
Är en flitig användare av AMEX och det har hänt mig flera gånger att jag fått ett samtal när jag ändrat mitt köpmönster
Det har faktiskt aldrig hänt mig (som jag kommer ihåg) och då handlar jag minst sagt både här och där och stort som smått. Däremot var de väldigt duktiga att hitta när någon nyttjat mitt kortnummer för lite uberresor någonstans. I princip samtidigt som det hände mailade de och frågade om det var mina köp. Troligen hade numret kommit på vift via EasyPark-läckan, även om det finns motstridiga uppgifter om huruvida kortnummer faktiskt kom på vift i den.

I vilket fall hittade de raskt fyra bedrägliga transaktioner och inom loppet av ett par arbetsdagar hade de krediterat transaktionerna. Detta var rätt små summor och det är ju möjligt att de ringt om det handlat om lite mer betydande belopp.

Hur som helst delar jag din uppfattning om att de verkar ha bra koll!

A AndersS skrev:
Behövs inte regeländringar, läs mina tidigare inlägg om framtida fullmakt, fullmakt och god man. De öppnar upp för hantering och ger möjlighet att hjälpa till, ev. kan man få anpassa sig hur man genomför det. Men du kan t.ex. få upp den andra personens konton i din egen internetbank.
Mikael_L Mikael_L skrev:
God man är det enda som fungerar någorlunda smärtfritt
Jag har fullmakt för min åldrande mot (superlätt å fixa)) så jag hat full access till hennes konton å aktier i min nätbank.

Hon har inte bank-Id. Hade hon haft hade hon åkt dit.
Mer än en gång har de ringt angående mystiska transaktioner på hennes konto. Trevliga å artiga personer säger hon. När de ber om bank-id å hon säger hon inte har det hör hon bara ett klick i andra ändan.

Numera svarar hon inte när okända telefonnummer ringer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
God man är det enda som fungerar någorlunda smärtfritt.
Fullmakter av olika slag är det långt ifrån alltid som banker godkänner.

Och framtidsfullmakt är det vanligt att banken kräver att original skickas med post (REK?) innan de godkänner en transaktion, så det fungerar ju inte alls för det löpande behovet av betalningar etc.

[länk]

Man kan kolla om banken ifråga har egna fullmakter som går att använda och ger en större frihet att sköta vardagsekonomin
Det står lite om det här också
[länk]

Och där har vi nästa svårighet, helt klart.
Som jag också noterat tidigare är varje person unik och vilka förutsättningar som gäller.😉
Så det får man reda ut för den person som avses vad som krävs, jag kan bara ge det som förslag utifrån att jag hanterar både fullmakter och är god man. I de fallen har vi kunnat besöka bankkontor med berörda personer.
För andra ärenden har man accepterat att dokument har skickats ellet mejlats som intygar. Bankärenden är ju bara en del av det ansvar man tagit på sig.

Så se det som en möjlighet.

Alfredo Alfredo skrev:
Är rätt tveksam till det. De goda får det nog att fungera som det är idag, i alla fall är det min erfarenhet. Är rädd att en "upplättning" förenklar för de mindre goda. Men visst är det en balansgång.
Behövs ingen förändring om man fördjupar sig lite i det legala, det är sällan problemet.
Det komplicerade är personen som det berör och vad det tycker.
För "god man" gäller beslut i tingsrätt.

Fairlane Fairlane skrev:
Även om jag tror det kan bli bra så är jag inte lika positiv till slutresultatet. Dels tror jag det finns extremt många som ställer upp att låta pengarna passera deras konto, särskilt ungdomar. Dels kommer nog "Agda köpa en massa kryptovaluta".

Ännu mer tveksam. Det har talats om detta regelbundet under så många år och ändå finns det mängder med potentiella offer.
Därmed inte sagt att man ska ge upp med informationen.
Jo men det gäller ju att "nöta på" och det är ju inget svårt för en bank att frysa konton på löpande band.
Sen borde det bli en polisanmälan för varje överföring som går till målvaktskonton.
Att "frysa konton" är ju heller inget juridiskt svårt för kontohavaren får chansen att förklara hur bedrägeripengar hamnade på ett visst konto. Sen att då bankerna delar kunskapen med alla banker om vilka konton de upptäckt. Det borde inte ta så lång tid att försura tillvaron för bedragare.

Edit, Sen omgående när bedrägeripengarna kommer in så skyndar sig målvakten att köpa någon kryptovaluta. (ref Svt/UG)

https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw/uppdrag-granskning/hackaren

Redigerat:
P paralun skrev:
Sen att då bankerna delar kunskapen med alla banker om vilka konton de upptäckt.
Kan du inte hålla dig till ämnen du har kunskap i, när det gäller banker har du visat tidigare att du är rudis.

Banksekretess sätter direkt stopp för det du tror är möjligt.

Frysa konton är heller inget som en bank gör sådär utan vidare…

Ser dig överallt i trådar med självsäkra kommentarer som oftast är fel.

Tidigare idag läste jag en kommentar av dig rörande tesla konflikten där du var övertygad om att tesla skulle lämna Sverige innan 2023 var över…

För Byggahus forums bästa, ransonera dina kommentarer till det du faktiskt kan nåt om.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kan du inte hålla dig till ämnen du har kunskap i, när det gäller banker har du visat tidigare att du är rudis.

Banksekretess sätter direkt stopp för det du tror är möjligt.

Ser dig överallt i trådar med självsäkra kommentarer som oftast är fel.

Tidigare idag läste jag en kommentar av dig rörande tesla konflikten där du var övertygad om att tesla skulle lämna Sverige innan 2023 var över…

För Byggahus forums bästa, ransonera dina kommentarer till det du faktiskt kan nåt om.
Jo jag har läst Bankföreningens sammandrag om uppföljningsmötet i början av Maj med polis och regering.
https://www.swedishbankers.se/om-os...ker-kundskyddet-mot-bedraegerier-ytterligare/

Sen har kollat in samtliga avsnitt av SvT/UG som gjorde mig heligt förbannad.
https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw/uppdrag-granskning/hackaren
Samtliga avsnitt listade samt länkade i artikeln

Mer att gräla om? Varenda tråd du går in i blir ett evigt grälande!

P paralun skrev:
Jo jag har läst Bankföreningens sammandrag om uppföljningsmötet i början av Maj med polis och regering.
[länk]

Sen har kollat in samtliga avsnitt av SvT/UG som gjorde mig heligt förbannad.
[länk]
Samtliga avsnitt listade samt länkade i artikeln

Mer att gräla om? Varenda tråd du går in i blir ett evigt grälande!
Sluta med direkta sakfel (som du ständigt duckar istf å pudla när du blir påkommen) å låtsas inte som du kan allt…. Ja då blir det inget mer ”grälande”🤣

Att du inte tåler att bli synad har vi sett tidigare men att du sätter ditt eget behov att skriva (hellre än bra) FRAMFÖR kvalitetsnivån på BH är bara tragiskt.

Till sakfrågan. Det du länkar styrker på INGET sätt det du påstår är lösningen

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Sluta med direkta sakfel (som du ständigt duckar istf å pudla när du blir påkommen) å låtsas inte som du kan allt…. Ja då blir det inget mer ”grälande”🤣

Att du inte tåler att bli synad har vi sett tidigare men att du sätter ditt eget behov att skriva (hellre än bra) FRAMFÖR kvalitetsnivån på BH är bara tragiskt.

Till sakfrågan. Det du länkar styrker på INGET sätt det du påstår är lösningen
Jo då läser du nog uselt.....

"Vidare ska kriminellas möjligheter att använda bankernas produkter begränsas ytterligare eller stängas helt. Bankerna ska till exempel kunna blockera användningen av Swish och BankID för bedragare och penningmålvakter mer effektivt. Det ger bankerna större möjligheter att kunna stoppa bedrägerier och penningmålvakter. Förutsättningarna kommer att förbättras ytterligare när bedrägerier kan anmälas digitalt hos polisen. Då blir det möjligt för bankerna att snabbt dela information om penningmålvakter och bygga upp ett heltäckande målvaktsregister. Steg i denna riktning har redan tagits."

Det jag skrev var enbart att frysa konton på löpande band här är det då ännu hårdare tag och det är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.