136 015 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jo det används överallt och de flesta servrar rullar ju med linuxkärnan inkl öppen servermjukvara.Fairlane skrev:
Sedan databasapplikationer som MySQL rullar ju överallt samt att i princip all nätverksmjukvara är Linuxbaserat. Webläsare är även något som körs med öppen mjukvara och MS insåg ju att varför ska man ha en stor utvecklingsavdelning för en egen webläsare när man sparar stora pengar på att öppen källkod och då bytte man till Chrome som blev MS Edge.
Men för mjukvara som en slutanvändare ska använda är det betydligt svårare och det krävs ju tusentals rader kod i en större applikation och då måste någon betala programmerare.
Jo men den stora utmaningen är att någon/några måste skapa källkoden och de flesta vill ha bra betalt för sitt arbete. Sen när man skapat något bra så vill man inte skänka bort koden med en öppen licens eftersom man ser kommersiella möjligheter. Det här är ju det stora dilemmat för öppen källkod.P pmd skrev:Flera av systemen som räknas upp i det dokumentet jar öppen källkod.
Jag är inte så intresserad av att prova något av dem, eftersom jag inte har behov av sådana system, så inlägg #1 259 var ett tips för den som vill gräva vidare. Det finns, som sagt, en stor fördel med att kunna verifiera källkoden själv.
Ja första versionen av kärnan kom väl redan 91, eller 92.Alfredo skrev:
Jag installerade någon slackware-distro ca 1996, men har aldrig lyckas bli någon linuxanvändare ändå.
Tänk att ynglingen Linus har hunnit bli 54 år gammal nu ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds
Jo och där är det värre och en slutanvändarapplikation kräver en massa kod för att slutanvändaren ska bli nöjd och det är enkelt att använda applikationen.Nissens skrev:
Office365 har ju mycket stora fördelar både att "drifta" och sedan använda och här har då Microsoft lagt ner en förmögenhet på programmering inkl då sluten källkod.
Vi kanske lämnar tråden lite, systemen kan nog betraktas som "säkra", de bedrägerier som det rapporteras om handlar om att användare luras.
Tänker att det perfekta svaret uteblir eftersom vi är i gränslandet säkerhet/användbarhet, vill man göra det säkrare så påverkar det nästan alltid hur applikationerna kan användas.
Det är kanske här vi ska ta oss en funderare, våra samhällen drivs idag allt mer av jakten på upplevd (falsk) trygghet och allt mindre av innovations och visionslusta. Svår balansgång med många individuella åsikter såklart.
Tänker att det perfekta svaret uteblir eftersom vi är i gränslandet säkerhet/användbarhet, vill man göra det säkrare så påverkar det nästan alltid hur applikationerna kan användas.
Det är kanske här vi ska ta oss en funderare, våra samhällen drivs idag allt mer av jakten på upplevd (falsk) trygghet och allt mindre av innovations och visionslusta. Svår balansgång med många individuella åsikter såklart.
Det beror nog främst så vilken typ av användare man är, nu har LibreOffice kämpat på men de ligger ju fortfarande långt efter MS Office i användbarhet. Munchen i Tyskland är väl det mest kända exemplet där man skulle införa LiMux men fick backa efter några år och huvudskälet som jag uppfattade det var med avancerade användare som blev "stympade" av LibreOffice men nu ska man visst tillbaka men troligen då att man "klassar" användare/avdelningar och vad de behöver.Alfredo skrev:
Det där skulle vara intressant att veta mer om. Av alla officeanvändare jag mött genom åren är det knappt någon jag skulle kalla avancerad. Bara att använda formatmallar någorlunda ”korrekt” är ovanligt enligt min erfarenhet. Skulle gärna vilja veta vad som saknades och stympade dem.P paralun skrev:
Men väldigt OT här inser jag… 😳
Jo jag har mött många mer avancerade användare och tar du Word och Excel så kanske många bara använder någon tusendel av alla funktioner. Sedan för tex Word så sitter det mer avancerade och gör tex formatmallar för olika användningar så att det blir enkelt och rätt för en slutanvändare. Excel är ett särskilt kapitel för det är en hel vetenskap där man kan skapa mycket avancerade kalkylblad om man vet lite mer.Alfredo skrev:
Det där skulle vara intressant att veta mer om. Av alla officeanvändare jag mött genom åren är det knappt någon jag skulle kalla avancerad. Bara att använda formatmallar någorlunda ”korrekt” är ovanligt enligt min erfarenhet. Skulle gärna vilja veta vad som saknades och stympade dem.
Men väldigt OT här inser jag… 😳
Men hursomhelst så skulle nog många klara sig med LibreOffice men det är ju betydligt knöligare att hantera för en hel organisation. Sen den stora orättvisan om bara vissa skulle få köra MS Office.....
Då har vi olika erfarenheter. Jag har i princip aldrig stött på någon tillräckligt kompetent för att göra riktigt användbara formatmallar. Är det inte hanteringen av produkten som brister så är det bristfälliga "typografiska kunskaper" eller ofta båda bristerna...P paralun skrev:
Men nog om detta för mig för det är för OT till och med för denna tråd...
Jo det beror väl främst på var man arbetat.....Alfredo skrev:
Då har vi olika erfarenheter. Jag har i princip aldrig stött på någon tillräckligt kompetent för att göra riktigt användbara formatmallar. Är det inte hanteringen av produkten som brister så är det bristfälliga "typografiska kunskaper" eller ofta båda bristerna...
Men nog om detta för mig för det är för OT till och med för denna tråd...
Men det här med mjukvara är mycket viktigt för "tant Agda" för att kunna skydda sig från bedragare.
Man ser tydligt hur bankid vässar på mjukvaran och just mer tydlighet för slutanvändaren.
*Alla* stora organisationer jobbade arslet av sig och la enorma mängder tid på att kartlägga och uppdatera alla system i både Heartbleed och log4j fallen.Alfredo skrev:
Att det inte var så många som "slogs ut" var snarare typen av sårbarhet.
I Heartbleed fallet var resultatet inte att kassasystemen slutade fungera utan att man läckte känslig användarinformation, något som förekom rätt rikligt under den tiden det var "aktuellt".
Log4j var värre som attack-vektor, men de flesta hann stänga ned sina system eller blockera dem i innan det började komma allt för aggressiva exploits.
Du kan inte ha mer fel!P paralun skrev:
Ni borde ta och flytta in diskussioner om saker ni inte har en aning om till någon av de stackars corona trådarna som känner sig övergivna...
Satan i gatan vilken låg nivå ni håller, hoppas att ingen av er jobbar med mjukvara eller säkerhet men med tanke på hur det ser ut där ute så är jag rädd för att det är just vad en del av er gör!