135 962 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Enig. Sen är det nog rätt varierande hur nyttiga dessa loggar är och hur uppföljningsrutinerna ser ut.Fairlane skrev:
Enig.Fairlane skrev:
Enig.Fairlane skrev:
Oenig, typ. Jag tror inte du hittar en bank, eller annan organisation för den delen, som fullt ut följer alla regler och förordningar. Skulle tvärtom säga att precis alla misslyckas med det av den enkla anledningen att det är nästintill omöjligt.Fairlane skrev:
Menar du "i huvudsak följer regler och förordningar", är vi eniga.
Ja just VC-besök har jag aldrig bekymrat mig om... Det är helt andra i tråden som ser dessa "risker". 😂Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
3000 kronor räcker väl till rätt mycket alkohol etc?L L Jan skrev:
Jag kanske minns fel, men gillade du inte att betala med kontanter lite här och var? Då kanske det behövs plockas ut ännu mer.
Nu tror jag inte bankerna eller försäkringsbolagen reagerar för vare sig lite kontantuttag eller besök på vårdcentraler, men om de gör det så ser jag inte vårdcentralen som det de reagerar mest på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Tur att det inte finns krav på redovisning och värdering av whiskyförrådet, t.ex. ett par gamla Port Ellen.😉Fairlane skrev:
Kanske, men inte om det ska räcka till god alkohol. 😉Fairlane skrev:
Erkänner, det blir svårare med de gamla man samlade på sig på 90-talet och där man lagt ned. Brukade handla på Milroy's på Greekstreet, där man kunde få smaka de man var intresserad av.P pmd skrev:
Senast öppnades en 25-årig Talisker från tidigt 80-tal, kollar inte auktionspriser men är inte naiv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
BankID har godkänts som giltig identifiering av EU och under året ska de olika ländernas myndigheter implementera stöd för BankID, och en del har redan har gjort det.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40421-bankid-godkand-som-id-handling-i-eu
https://www.sweclockers.com/nyhet/40421-bankid-godkand-som-id-handling-i-eu
Jag har också fullmakt för att hantera min förälders affärer med Telia. Precis som dig har jag svurit över att fullmakten bara fungerat via telefon. Nu hade min förälder problem med Telia Digital-TV efter att Telia ändrat något med inloggningen. Jag loggade in med mitt bank-ID på Telia och där fick jag välja om jag skulle hantera mig själv eller min förälder. Det var mycket smidigt, så tack Telia för att ni äntligen låter oss fullmaktstagare hantera fullmaktsgivarens ärenden digitalt.Fairlane skrev:
Det har pratats mycket om att bankerna inte ska hantera bank id det borde ligga externt.
Det blir fel när banker spärrar folks kontot och det inkluderar bank id som säkert behövs för att lösa det aktuella ärendet, person kan inte ens identifiera sig när dom ringer till banken om ärendet.
Samt även annat i samhället därför tror jag det är viktigt att man använder andra alternativ också.
Tex ju mer folk använder Freja E Id ju fler sidor kommer att implementera möjlighet att använda tjänsten tex apoteket eller vad det nu är.
Bank id ska inte ligga på bankerna, åtminstone inte spärras.
Det blir fel när banker spärrar folks kontot och det inkluderar bank id som säkert behövs för att lösa det aktuella ärendet, person kan inte ens identifiera sig när dom ringer till banken om ärendet.
Samt även annat i samhället därför tror jag det är viktigt att man använder andra alternativ också.
Tex ju mer folk använder Freja E Id ju fler sidor kommer att implementera möjlighet att använda tjänsten tex apoteket eller vad det nu är.
Bank id ska inte ligga på bankerna, åtminstone inte spärras.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Fel och fel.Fairlane skrev:
GDPR gäller information som överförs eller lagras, information på en skärm överförs, oavsett om det överförs via HTTP eller remote desktop, därav att det kan vara problematiskt med support i utlandet (även om supporten aldrig loggar in när känslig info visas på skärmen, så räcker det med MÖJLIGHETEN, vilket i GDPR benäms direkt-access).
Information på papper överförs också när papperet skickas t.ex. via brev.
Däremot gäller inte GDPR informationen när den väl visats på skärm eller papper. Detta är varför journalsystem i sjukvården är byggda så du måste "klicka fram" informationen (så att en överföring sker).
Det finns således inget förbud mot att läsa information man inte har rätt till, på samma skärm som information som man har rätt till.
Så om du ska kolla adressen för att skicka en faktura till en kund, och på samma skärm ser kundens alla vårdcentralbesök via kontologgen, finns det inget förbud mot att "utnyttja" denna information i framtida ränteförhandlingar.
(Detta är varför man ändrade reglerna så att om det finns jäv så får man inte hantera ärendet alls, inte ens kolla saker o ting. Tidigare var det tillåtet att hantera jäviga ärenden bara beslutfattandet överläts åt någon annan - detta efter att en kvinna på försäkringskassan fick telefonsamtal från sin ex-make, och samtidigt som hon slog upp information som hon FICK slå upp, så dubbel-utnyttjade hon informationen hon såg på skärmen i en vårdnadstvist genom att spara den i huvudet
Domstolen kom fram till att det inte var förbjudet att utnyttja information i otillåtna ärenden sålänge slagningen var tillåten, dvs det är beredandet av tillgång som kan vara förbjudet, inte utnyttjandet av själva informationen
Reglerna ändrades därefter så att om det finns en relation till den man söker på, är det ALLTID förbjudet att göra slagningen, även om man har ett giltigt ärende. Gäller idag på alla myndigheter, säkert banker också).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Låter orimligt. BankID har tagits fram av bankerna, klart det är.deras att sköta omA A-Man_08 skrev:
Enig i att de inte bör spärra BankId bara för att man misstänker penningtvätt på något konto. Spärra kontot isåfall, inte BankIDA A-Man_08 skrev:
Absolut bra med alternativ, inklusive en statlis e-legitimation.A A-Man_08 skrev:
Spärrhanteringen kan helt klart förbättrasA A-Man_08 skrev: