135 964 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Missade den delen av frågan. Vet ärligt talat inte vad en Swish bedragare är? Någon som i bedrägligt syfte skickar iväg pengar? Hur kan det fungera och ses som bedrägeri? Eller menar du att man tar emot pengar och sedan ej presterar enligt avtal?Rkarlsson skrev:
Nu känns det faktiskt som du skojar.Alfredo skrev:
Vet faktiskt inte riktigt. Vad är en suspekt transaktion? Min hustru fick vid ett tillfälle in ett mindre belopp från en helt okänd. Har för mig att det var i storleksordningen 150 kronor. Det är ju antagligen ett rent misstag men kan ju också ses som lite suspekt eftersom hon naturligtvis inte har någon som helst förklaring till det hela. Tycker du hon borde stängas av på grund av det inträffade?
Du har väl ändå hört om swishbedrägerier? Nej och det tycker inte swish heller, likaså tycker inte banken att du ska stängas av från bank-id om du inte är misstänkt för något eller svarar på frågorna de ställer.
Du verkade inte skoja ens
finns att läsa. Och är jädrans vanligt.
https://www.google.se/search?q=swis...kFwgIFEAAY7wWYAwCSBwIxM6AHrkg&sclient=gws-wiz
Nu är det ganska många år sedan så då fanns inte bank id men min fru fick sitt bankkonto spärrat en fredag eftermiddag. På den tiden fanns det ingen kundtjänst öppen innan måndag. Det fanns ännu bankkontor då. Så på måndagen kunde hon gå in på banken och få reda på att orsaken att det var spärrat var att banken satt in pengar på hennes konto i misstag. Banken tyckte att det var ju inga problem att hon inte kunde ta ut pengar.Alfredo skrev:
Vet faktiskt inte riktigt. Vad är en suspekt transaktion? Min hustru fick vid ett tillfälle in ett mindre belopp från en helt okänd. Har för mig att det var i storleksordningen 150 kronor. Det är ju antagligen ett rent misstag men kan ju också ses som lite suspekt eftersom hon naturligtvis inte har någon som helst förklaring till det hela. Tycker du hon borde stängas av på grund av det inträffade?
Nej inte som något direkt väldefinierad handling. Faktiskt inte.Rkarlsson skrev:
Blev inte mycket klokare av dessa blandade sökträffar.Rkarlsson skrev:
Du menar alltså att "buset" swishar pengar till en oskyldig? Och sen då?
Ber dig swisha tillbaka. Men då hoppas de på att du inte kollar i ditt bankid vad du gör och du loggar in de på din bank. För de kan såklart ditt personnr då det finns överallt att plocka på en halv minut.Alfredo skrev:
Då ler jag bara.Rkarlsson skrev:
Är inte den vägen stängd med QR-kod numera?Rkarlsson skrev:
Med lite erfarenhet går det snabbare än så.Rkarlsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag använder enbart Protonmail som kan vara krypterat hela vägen beroende på klienter och vilka val man gör, men det går att skicka fullkrypterat från Proton till andra "vanliga" mailklienter om man vill, men det är inte automatiskt.B Bemmbe skrev:Det beror till stor del på myndighetskrav att man använder egna meddelandesystem istället för email.
Eftersom email inte har någon garanti för totalsträckskryptering så får inte det användas för att skicka känsliga uppgifter (finns prejudikat på det). Eftersom det är svårt för den enskilde handläggaren att vid varje utskick bedöma om uppgifterna är känsliga eller ej så väljer man ofta att ha all personlig kundkommunikation i säkra kanaler.
Brev är förstås ok ut det här perspektivet, men de flesta kunderna föredrar snabbare kommunikationssätt
https://proton.me/support/proton-mail-encryption-explained