P
Nissens Nissens skrev:
Bra att det går att få tag i online då…
Hur lätt är det att hitta någons personnummer på nätet? (Jag frågar eftersom jag aldrig har försökt).

Rkarlsson skrev:
det är uppenbart att du är en swish-bedragare?
Missade den delen av frågan. Vet ärligt talat inte vad en Swish bedragare är? Någon som i bedrägligt syfte skickar iväg pengar? Hur kan det fungera och ses som bedrägeri? Eller menar du att man tar emot pengar och sedan ej presterar enligt avtal?

P pmd skrev:
Hur lätt är det att hitta någons personnummer på nätet?
Väldigt enkelt. Det finns många utmärkta tjänster som erbjuder tjänsten kostnadsfritt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo vi diskuterade just det i morse och Swedbank skulle aldrig krångla till med att pass måste användas för att verifiera en BankID identitet om det inte skulle vara ett problem med "oklara identiteter"-
Jag undrar fortfarande i vilket sammanhang.

Nissens
P pmd skrev:
Hur lätt är det att hitta någons personnummer på nätet? (Jag frågar eftersom jag aldrig har försökt).
Skicka ett mail till skattemyndigheten.
Bli medlem på Ratsit funkar också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Om du snattar på ica och blir portförbjuden kan du fortfarande handla på Coop, men om det funkar som bankens spärr hade du inte kunnat handla i någon livsmedelsaffär under ett år.
"Keep your eye on the sparrow".

P
Rkarlsson skrev:
Nej det gör jag ju inte. Om du nu är kriminell dessutom som i ditt exempel så är det full rätt att låsa den ute ett tag.
Är man en idiot ska man frysas ut =)
Ska man inte lynchas i närmaste lyktstolpe? Har du ingen känsla för rättvisa?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vet faktiskt inte riktigt. Vad är en suspekt transaktion? Min hustru fick vid ett tillfälle in ett mindre belopp från en helt okänd. Har för mig att det var i storleksordningen 150 kronor. Det är ju antagligen ett rent misstag men kan ju också ses som lite suspekt eftersom hon naturligtvis inte har någon som helst förklaring till det hela. Tycker du hon borde stängas av på grund av det inträffade?
Nu känns det faktiskt som du skojar.

Du har väl ändå hört om swishbedrägerier? Nej och det tycker inte swish heller, likaså tycker inte banken att du ska stängas av från bank-id om du inte är misstänkt för något eller svarar på frågorna de ställer.

Du verkade inte skoja ens
finns att läsa. Och är jädrans vanligt.
https://www.google.se/search?q=swis...kFwgIFEAAY7wWYAwCSBwIxM6AHrkg&sclient=gws-wiz

P
P pmd skrev:
Ska man inte lynchas i närmaste lyktstolpe? Har du ingen känsla för rättvisa?
Jo, det var väl rättvist? Du kanske vill hänga folk i stolpar. Det räcker att man blir utslängd i kylan istället om man inte kan bete sig.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Vet faktiskt inte riktigt. Vad är en suspekt transaktion? Min hustru fick vid ett tillfälle in ett mindre belopp från en helt okänd. Har för mig att det var i storleksordningen 150 kronor. Det är ju antagligen ett rent misstag men kan ju också ses som lite suspekt eftersom hon naturligtvis inte har någon som helst förklaring till det hela. Tycker du hon borde stängas av på grund av det inträffade?
Nu är det ganska många år sedan så då fanns inte bank id men min fru fick sitt bankkonto spärrat en fredag eftermiddag. På den tiden fanns det ingen kundtjänst öppen innan måndag. Det fanns ännu bankkontor då. Så på måndagen kunde hon gå in på banken och få reda på att orsaken att det var spärrat var att banken satt in pengar på hennes konto i misstag. Banken tyckte att det var ju inga problem att hon inte kunde ta ut pengar.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Du har väl ändå hört om swishbedrägerier?
Nej inte som något direkt väldefinierad handling. Faktiskt inte.

Rkarlsson skrev:
Du verkade inte skoja ens
finns att läsa. Och är jädrans vanligt.
Blev inte mycket klokare av dessa blandade sökträffar.

Du menar alltså att "buset" swishar pengar till en oskyldig? Och sen då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Bankerna måste börja få stå till svars för de felaktiga bedömningar som görs. Annars blir bedömningen godtycklig.
Centrum för rättvisa borde driva ett fall där någons bankid har spärrats pga en tvist med en bank. Det skulle kanske vår nuvarande justitieminister tycka om … 😉

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte som något direkt väldefinierad handling. Faktiskt inte.

Blev inte mycket klokare av dessa blandade sökträffar.

Du menar alltså att "buset" swishar pengar till en oskyldig? Och sen då?
Ber dig swisha tillbaka. Men då hoppas de på att du inte kollar i ditt bankid vad du gör och du loggar in de på din bank. För de kan såklart ditt personnr då det finns överallt att plocka på en halv minut.

Rkarlsson skrev:
Ber dig swisha tillbaka.
Då ler jag bara.

Rkarlsson skrev:
Men då hoppas de på att du inte kollar i ditt bankid vad du gör och du loggar in de på din bank.
Är inte den vägen stängd med QR-kod numera?

Rkarlsson skrev:
För de kan såklart ditt personnr då det finns överallt att plocka på en halv minut.
Med lite erfarenhet går det snabbare än så.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
B Bemmbe skrev:
Det beror till stor del på myndighetskrav att man använder egna meddelandesystem istället för email.
Eftersom email inte har någon garanti för totalsträckskryptering så får inte det användas för att skicka känsliga uppgifter (finns prejudikat på det). Eftersom det är svårt för den enskilde handläggaren att vid varje utskick bedöma om uppgifterna är känsliga eller ej så väljer man ofta att ha all personlig kundkommunikation i säkra kanaler.

Brev är förstås ok ut det här perspektivet, men de flesta kunderna föredrar snabbare kommunikationssätt
Jag använder enbart Protonmail som kan vara krypterat hela vägen beroende på klienter och vilka val man gör, men det går att skicka fullkrypterat från Proton till andra "vanliga" mailklienter om man vill, men det är inte automatiskt.

https://proton.me/support/proton-mail-encryption-explained

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.