C
Rkarlsson skrev:
Det enda rätta är att det är ganska självklara regler. Svara på frågorna när du får de, annars blir du avstängd. Enkelt?
Enligt de vittnesmål som förekommer verkar det ju inte alltid vara så enkelt, nej.

Det handlar ju till synes om att banken inte "tror" på de bevis som presenterats eller att banken bedömt transaktionerna som misstänkta till sin natur. T.ex. verkade ju flera fall i tråden jag länkade till handla om att man köpt och sålt kryptovalutor, spelat på spelsajter eller till och med mindre överföringar mellan släktingar med konto i samma bank.

Till vilken grad dessa beskrivningar är sanningsenliga vet vi ju inte, så klart, men vi kommer heller aldrig att få veta eftersom det inte finns något (rimligt) sätt att få det prövat.

Vet inte hur det fungerat i dessa fall, men jag själv har fått flera strunttransaktioner stoppade av "säkerhetsskäl", och då anser banken att dessa skäl är hemliga och därmed finns inte heller något sätt att komma tillrätta med det med mindre än att man får ringa till telefonbanken och be dem lägga in transaktionen manuellt. Lite irriterande att sitta en timme i telefonkö när man skall föra över 300 spänn till morsan eller sin sambo...

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Det räcker att man blir utslängd i kylan istället om man inte kan bete sig.
Det räcker tydligen med att man är misstänkt, ellerhur?

X är misstänkt för penningtvätt. Stäng av kontona, inte allt som inte har något med penningtvätt att göra.

Eller ska vi stänga av bankerna från att göra bankaffärer i 12 månader ifall de misstänkt begå brott? Utan möjlighet att överklaga såklart. Ut i kylan med Swedbank bara. Synd om alla som har konto eller lån hos dem, men de får skylla sig själva.

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använder enbart Protonmail som kan vara krypterat hela vägen beroende på klienter och vilka val man gör, men det går att skicka fullkrypterat från Proton till andra "vanliga" mailklienter om man vill, men det är inte automatiskt.

[länk]
Det funkar ju bra om båda parter kör proton mail, men om den ena inte gör det så blir det i princip samma lösning som de lösnings företagen har, dvs att man får en notifiering om ett meddelande i email, medan själva meddelandet får man logga in på en webbsida för att läsa.

C cpalm skrev:
jag själv har fått flera strunttransaktioner stoppade av "säkerhetsskäl"
Det har faktiskt aldrig hänt mig. Vilken typ av transaktion och på vilket sätt har de stoppats?

C
B Bemmbe skrev:
Det funkar ju bra om båda parter kör proton mail
Nu vet jag inte vad just Proton mail använder, men det finns förvisso väletablerade standarder som S/MIME med rätt brett klientstöd.
Problemet är att det ju inte blir tillgängligt för webbmail, och att det kräver en struktur för att etablera tillit.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt enkelt. Det finns många utmärkta tjänster som erbjuder tjänsten kostnadsfritt.
Vilka är dessa tjänster?

P
Nissens Nissens skrev:
Skicka ett mail till skattemyndigheten.
Bli medlem på Ratsit funkar också.
Kan Skatteverket lista ut vilken av de Johan Andersson som bor på Gatvägen 42 jag vill ha personnummer för? Duger att jag påpekar att den Johan Andersson jag söker personnummer för är blond?

P pmd skrev:
Vilka är dessa tjänster?
MrKoll, Ratsit, Merinfo är några jag kommer på spontant. Finns nog många fler skulle jag tro.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan Skatteverket lista ut vilken av de Johan Andersson som bor på Gatvägen 42 jag vill ha personnummer för? Duger att jag påpekar att den Johan Andersson jag söker personnummer för är blond?
Hårfärg hjälper inte. Ungefärlig ålder, namn på fru och/eller barn och liknande brukar vara till större nytta.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Jo, det var väl rättvist? Du kanske vill hänga folk i stolpar.
Nej, jag tror att det medför dålig stämning i samhället.
Rkarlsson skrev:
Det räcker att man blir utslängd i kylan istället om man inte kan bete sig.
Vem ska slänga ut de som inte kan bete sig?

Allvarligt talat så tror jag att du trollar. Det är bara fascister och barn som inte förstår vikten av rättssäkerhet, och du har tidigare inte framstått som varken det ena eller det andra i detta forum.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Nu är det ganska många år sedan så då fanns inte bank id men min fru fick sitt bankkonto spärrat en fredag eftermiddag. På den tiden fanns det ingen kundtjänst öppen innan måndag. Det fanns ännu bankkontor då. Så på måndagen kunde hon gå in på banken och få reda på att orsaken att det var spärrat var att banken satt in pengar på hennes konto i misstag. Banken tyckte att det var ju inga problem att hon inte kunde ta ut pengar.
Det var väl det enda banken kunde göra. Varken bankpersonal eller bankdatorer arbetar utanför kontorstid.

P pmd skrev:
Det var väl det enda banken kunde göra.
De kunde väl ha åtgärdat sitt misstag utan att störa kunden? Hade de själva satt in ett belopp helt felaktigt kunde de väl bara ta tillbaka det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det har faktiskt aldrig hänt mig. Vilken typ av transaktion och på vilket sätt har de stoppats?
Vanlig kontoöverföring av småsummor till konton som redan ligger i mitt kontoregister.
Kommer bara upp en text att transaktionen inte kan genomföras av säkerhetsskäl.

Efter mycket om och men lyckades jag själv luska ut att det i mitt fall troligen beror på att den får för sig att transaktionen måste auktoriseras med en sms-kod, och jag har tagit bort mitt mobilnummer från min profil eftersom banken inte kunde motstå frestelsen att spamma mig med en massa reklam-sms.
Men icke desto mindre farsartat att banken av "säkerhetsskäl" inte kan berätta för mig varför transaktionen stoppats.

• Arg
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
MrKoll, Ratsit, Merinfo är några jag kommer på spontant. Finns nog många fler skulle jag tro.
Titta, så praktiskt! Jag slog upp en granne på MrKoll. Nu när jag har hans personnummer kan jag väl ställa till med all möjlig jävelskap för honom? 😉

Priset var att MrKoll nu har sparat min IP-adress (en CGNAT-adress så den kanske inte är så användbar för en utomstående).

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.